BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Derűlátók az e-kereskedők

Fordulópont lehet az idei év a hazai internetes kiskereskedelemben, a nagy szereplők megjelenése újabb lendületet adhat a szektornak. A hazai webáruházak az ár-összehasonlító oldalak és a keresőoptimalizálás mellett szívesen használják a közösségi megoldásokat is a vásárlók számának növelésére

Az idén is folytatódhat a magyarországi online kiskereskedelem gyors bővülése, és bár egyelőre megbízható becslés még nem jelent meg – az eNet május elején teszi közzé előrejelzését – a szakértők tíz százalékot jóval meghaladó növekedéssel számolnak. A múlt évben mintegy 175-180 milliárd forintért vásároltak különböző termékeket (az adat a szolgáltatásokat nem tartalmazza) a hazai fogyasztók a kosaras rendszerben értékesítő webboltokban, míg 2011-ben ez az érték még csak 155 milliárd forint volt. Az elmúlt évek dinamikus növekedése ellenére – 2009-ben még a 100 milliárd forintot sem érte el a szektor nagysága – az e-kereskedelem még mindig elenyésző hányadát adja a teljes hazai kiskereskedelmi forgalomnak. Tavaly az előzetes adatok alapján 2,9-3 százalék, míg 2011-ben 2,4 százalék körül alakult a szegmens részesedése az eNet Kft. adatai alapján.

Az idei év azonban komoly változásokat hozhat a piacon, amely a fejlődést is felgyorsíthatja. A nagy szereplők megjelenése értelemszerűen megnöveli a forgalmat, de fontos járulékos hatása is lehet, hiszen új vásárlói kört is az internetre csábíthat. Kétségkívül az év egyik legfontosabb történése, hogy a Tesco is megkezdte az online értékesítést. Az üzletlánc ugyan egyelőre visszafogottan végzi ezt a tevékenységet – csak Budapesten szállít ki egy néhány autóból álló flottával – és értesüléseink szerint a közeljövőben komoly területi növekedést nem is tervez.

Középtávon azonban jelentős hatással lehet a magyarországi e-kereskedelmi szektorra, egyrészt a cégnél keletkező forgalom, másrészt a netes vásárlással megismerkedő új fogyasztói kör révén. A kiskereskedelemből ismert áruházláncok egyébként a jelek szerint egyre inkább felfedezik maguknak a világhálót, hiszen a CBA is értékesít már a weben keresztül, és piaci hírek szerint az Auchan is fontolgatja, hogy nyit a net felé.

Tovább színesítheti a hazai e-kereskedelmi piacot a világ legismertebb webáruháza, az Amazon megjelenése. A cég a régióban már több országban értékesít, Pozsony mellett jelentős logisztikai központot hozott létre, és már a múlt évben felröppent a hír, hogy Magyarországon is megjelenik, azt azonban egyelőre nem lehet tudni, hogy mikor.

Bár a hazai internetes boltok forgalmának háromnegyede közvetlenül a webáruházi felületen keresztül érkezett, elég jelentős, körülbelül 20 százalékos az ár-összehasonlító oldalak szerepe – derül ki az eNet és az Árukereső.hu felméréséből. A kutatás adatai alapján a forgalmuk felpörgetésére a keresőoptimalizálást, illetve az ár-összehasonlító oldalakat használják az e-kereskedők. A legnagyobb hazai online kereskedők száz százaléka kommunikál vásárlóival a Facebookon keresztül, de még a legkisebb méretű, évente 5 millió forintnál kisebb forgalmat elérő cégek 78 százaléka is él ezzel a lehetőséggel.

Mobilboom a kereskedelemben

Az év egyik meghatározó trendje az online és az offline kereskedelemben egyaránt a smart commerce (intelligens kereskedelem) térhódítása lesz – mutatott rá Kis Ervin Egon, a SzEK.org (Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület) elnöke.

A netes kereskedők az online térben már bevált megoldásokat igyekeznek átvinni a mobilplatformra, és így bővíteni ügyfeleik számát. Az intelligens mobil eszközök elterjedése még komolyabb lehetőségeket tartogat a hagyományos üzletek számára, hiszen általuk hasznosítani tudják a digitális világ vívmányait. – tette hozzá Kis Ervin Egon. A tendencia fontosságát jelzi az is, hogy a szervezet május eleji konferenciájának is a smart commerce lesz a középponti témája.

A netes kereskedők az online térben már bevált megoldásokat igyekeznek átvinni a mobilplatformra, és így bővíteni ügyfeleik számát. Az intelligens mobil eszközök elterjedése még komolyabb lehetőségeket tartogat a hagyományos üzletek számára, hiszen általuk hasznosítani tudják a digitális világ vívmányait. – tette hozzá Kis Ervin Egon. A tendencia fontosságát jelzi az is, hogy a szervezet május eleji konferenciájának is a smart commerce lesz a középponti témája.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.