Március végétől Magyarországon is kapható lesz az Apple legújabb táblagépe. Az elődjénél többet tudó iPad2 azonban már egyre több riválist kap itthon is, a kihívók egy része árban mindenképpen versenyképesebbnek ígérkezik.
Néhány hete még arról szóltak a hírek, hogy akár hónapokkal is késhet az Apple táblagépének újabb verziója, amelyet végül a cégvezér Steve Jobs – betegszabadságát megszakítva – személyesen cáfolt meg a szerdai (lapzártánk utáni) San Franciscó-i premierrel. Az alma logójú termékek magyarországi rajongóinak jó hír, hogy hozzánk az amerikai értékesítést követő második körben, e hónap végén érkeznek az első példányok. Elődjét a múlt év novembere óta forgalmazzák Magyarországon. Az Apple hivatalos hazai viszonteladói mellett a könyv- és a webáruházak is felvették az eszközt a portfóliójukba. Utóbbiak közül az Extreme Digital vezetője, Várkonyi Balázs lapunknak elmondta, hogy az iPad2 értékesítéséről egyelőre nem tudnak részleteket. Azt azonban elárulta, hogy az iPad első verziója a webáruház tábla-PC-eladásainak 80 százalékát adta eddig, annak ellenére, hogy a kategória legdrágább terméke volt. (Kiépítettségtől függően 150–204 ezer forint között mozgott az ár.)
Az még a jövő zenéje, hogy az iPad2 is hasonló karriert futhat-e be, mint az első változat, időközben ugyanis egyre agresszívebben jelennek meg a piacon a versenytársak. A piackutatók előrejelzései még nagy eltéréseket mutatnak. A táblagépek világpiaca tavaly még 17-25 millió darab volt, ennek 90 százalékát az Apple szerezte meg. Ez évre már közel 50-70 milliós szállítást valószínűsítenek, 70-80 százalékos Apple-aránnyal. Jövőre világszerte több mint 70-120 millió táblagép talál gazdára, de öt év múlva már évi 200-250 millió feletti piacot jósolnak, akkora viszont az alma logós modellek aránya 40 százalék alá mehet. Egyre több rivális készülék érkezik majd Android és egyéb operációs rendszerrel és a mostaniaknál kedvezőbb áron. Az idei első negyedévre időzítette táblagépét a Motorola, amelyet szakértők műszakilag leginkább versenyképesnek tekintenek az iPad2-vel. A Blackberry is kopogtat már a PlayBookkal, de már bemutatkozott a Samsung Galaxy Tabjének újabb – képernyőméretében az iPaddel vetekedő – változata is. A versengésbe bele akar szólni az LG és a Toshiba, sőt hamarosan érkeznek az „árversenyképes” márkás kínai termékek is. Információink szerint ez utóbbiak közül a Huawei már tárgyal is a potenciális hazai forgalmazókkal arról a modellről, amely néhány európai országban már kapható és amelyet nálunk várhatóan 60 ezer forint körüli áron dob piacra.
Ez már alá is megy annak a lélektani határnak, ami alapján Magyarországon valóban „felszaladhat a táblagépláz”. Fauszt Gábor, az IDC piackutató elemzője szerint az igen árérzékeny hazai piacon 100 ezer forintra tehető ez az árküszöb. Elmondta továbbá, hogy tavaly nálunk nem az Apple-é volt a legkeresettebb táblagép, hanem a Samsungé. Előbbiéből ugyanis 2700, utóbbiéból ennek majdnem a duplája, 5000 darab fogyott. A versengésbe itthon néhány száz darabbal még beleszólt a Toshiba, illetve a nem márkás kínai gépek is.
Üzleti szempontból legalább ilyen fontos a táblagépekre kínált tartalom, amelynek a gyártásában élen járhat a médiaipar, beleértve a tévétársaságokat is. A lapkiadók egyenesen a nyomtatott sajtó túlélésének egyik kulcseszközeként tekintenek rá. Európa legnagyobb kiadója, a német Axel Springer tavalyi 2,8 milliárd euróra tehető bevételének már a negyede származott a digitális médiából, ez ma még inkább a webes lapportálokat jelenti, de megjelentek már médiatartalmak okostelefonon és iPaden is. Kulcsfontosságú ugyanakkor a táblagépekkel „együtt árult” üzleti modell, amelyből az Apple ezúttal sem akar kimaradni. (Az iPhone-t exkluzivitással forgalmazó szolgáltatók a jogért cserébe kénytelenek voltak átengedni ezen telefonokra visszavezethető bevételük néhány százalékát.) Steve Jobs néhány hete közölte, az alma logójú cég az iPad alkalmazás-piacterén keresztül árult tartalmak előfizetési díjából nem kevesebb, mint 30 százalékot akar. A Google ennél szerényebb, 10 százalékos jutalékkal próbálkozik. (Az ezen a héten már letölthető HVG hetilap iPad-változatának ára 0,75 euró, de az olvasók a T-Mobile támogatásával most ingyen juthatnak hozzá.) A tartalmak értékesítésében az amerikai gyártó az iPad esetében is kitart az eddig megszokott iTunes-, Appstore-rendszer mellett, az előbbi a magyar felhasználók számára egyelőre továbbra sem elérhető.
Újdonság a külön megvehető mágneses tok, amely kinyitva automatikusan bekapcsolja a készüléket. Továbbra sincs benne ugyanakkor külső memóriabővítési lehetőség és cserélhető akkumulátor.
Újdonság a külön megvehető mágneses tok, amely kinyitva automatikusan bekapcsolja a készüléket. Továbbra sincs benne ugyanakkor külső memóriabővítési lehetőség és cserélhető akkumulátor.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.