A recessziót főleg a hagyományos tevékenységeket – hardverértékesítést, rendszer-integrációt – folytató piaci szereplők érzik meg – válaszolta lapunk megkeresésére a hazai IT-piac több szegmensében is meghatározó szereplőnek számító Getronics Magyarország Kft. ügyvezetője. Rátkai Péter szerint másként érte a válság az ágazatban tevékenykedő gyártókat, kereskedőket és másként az outsource-szolgáltatókat. Az utóbbiakat – ahová a cég is sorolja magát – kevésbé érintette a recesszió, hiszen a meglévő IT-rendszerek üzemeltetésére a visszaesés időszakában is szükség van, ráadásul az ilyen szerződéseket jellemzően több évre kötik, és folyamatos havi árbevételt biztosítanak. A szakma egyik legnagyobb vevőköre, a banki szektor azonban már 2008 végén megszűnt IT-kliensnek lenni. Eleinte úgy tűnt, hogy az akkori tervezett költések csak halasztódnak, ebben a (tév)hitben ringatták magukat jó ideig a szolgáltatók is, a múlt év végére viszont bizonyossá vált, hogy az akkori tervek egyelőre lekerültek a napirendről – húzza alá az ügyvezető. Hozzáteszi: az ipar szereplői később vonultak vissza. A kormányzati piacra pedig már 2006 óta nem nagyon építhettek az IT-cégek, a központi költések 2009-re lényegében lenullázódtak. Egyedül a távközlési ágazatban bízhattak a piaci szereplők, azok a társaságok még tavaly is költöttek informatikára.
A legbiztatóbb területnek kezdettől az IT-outsourcing ígérkezett – mondja Rátkai Péter. Az ezzel összefüggő növekedési várakozásaiban csalódott is, meg nem is. Mint mondja: a piac ezen szegmensében a válság nyomán kettős folyamat zajlott le, számos ügyfél, aki addig kiszervezte az informatikai üzemeltetést, tavaly visszaszervezte azt. Az ok az általános költségcsökkentési lázban keresendő, az érintett cégek illetékes vezetői csak azt látták, hogy az outsourcing is pénzbe kerül. „Vagyis ha költségeket faragunk, ott is lehet vágni, nem gondolták végig, hogy akkor sincs ingyen a feladat, ha azt saját maguk látják el” – jegyzi meg az ügyvezető.
Elismeri ugyanakkor, számos olyan cég volt, amely épp a múlt évben döntött az IT-tevékenység kihelyezése mellett. A szaldó a Getronics számára végül pozitív lett, az innen származó bevételek két számjegyű növekedést mutattak, és ellensúlyozták a társaság másik profiljának, a rendszer-integrációnak a kedvezőtlen alakulását. Az outsourcingból 2009-ben több mint 5,5 milliárd forintnyi bevétele származott a cégnek az egy évvel korábbi 4,3 milliárddal szemben. „A kettős hatás végül 5 százalékos forgalomcsökkenésben mutatkozott meg, de az eredménymutatókat tartani tudtuk” – mondja Rátkai Péter.
Az IT-piac idei általános kilátásaival kapcsolatban sem túl optimista a cégvezető, szerinte még a sokak által biztatónak vélt második fél év sem igazán hoz megkönnyebbülést. Úgy véli, a leendő kormánynak sem lesz saját forrásból nagyobb mozgástere, mint a mostaninak, de az uniós pénzek hatékonyabb lehívása fellendülést eredményezhet. Rátkai Péter ennek kapcsán nem titkoltan „hazabeszél”, amikor a szakma egyik szlogenjére emlékeztet, miszerint a központi forrásokat a leghatékonyabban az informatikában lehet elkölteni. Az IT-nek katalizátor szerepe van, az ilyen jellegű projektek sokkal kevesebbe kerülnek, mint amennyi hasznot hajtanak. Megjegyzi ugyanakkor, hogy az uniós pénzek elköltése még mindig rendkívül bürokratikus, a közbeszerzési előírások hétről hétre módosulnak, nehéz követni a változásokat.
A kis és a közepes cégek körében jelentősen megnőtt az informatikai erőforrás-kihelyezés iránti érdeklődés, miközben a nagyvállalati szektoré egyértelműen stagnált – foglalta össze a tavalyi fejleményeket Juhász Lajos. A magyar IT-outsourcing piac meghatározó hazai szereplőjének, a Navigator Zrt.-nek a vezérigazgatója szerint a piac az idén tovább növekszik, a szolgáltatási árak azonban a vártnál jobban csökkennek. Mindazonáltal arra számítanak, hogy a jövőben egész ágazatok, így a bankszektor is felismeri, az IT-outsourcinggal csökkenteni lehet a költségeket, az előnyök már a szerződéskötéstől számított rövid időn belül is éreztetik hatásukat. Manapság azonban már a szerződéskötésekkel is baj van, míg korábban egy kontraktust átlagosan fél év alatt lehetett megkötni, addig ma jóval hosszabb idő kell hozzá, mivel az ügyfelek csak a kiadások csökkentésére koncentrálnak – húzza alá Juhász Lajos. Hozzáteszi: az előzetes adatok szerint a társaság tavaly a 2008-as év szintjén tudta tartani főbb üzleti mutatóit, akkor a konszolidált bevétel mintegy kétmilliárd forint volt, az EBITDA pedig elérte a 225 milliót. Az idén 2,5 milliárd forint bevételt és 400 millió EBITDA-t terveznek.
2009 további részére azonban már nem ennyire pozitív a kép, mivel az év folyamán jó néhány üzemeltetési szerződést újratárgyaltak. (A 2009 egészére vonatkozó tényadatok még nem érhetők el.) Az amerikai piackutató itteni leánycége a következő öt évben erre a piaci szegmensre már csak átlagosan évi 1,7 százalékos bővülést jelez előre.
Várakozásai szerint 2013-ban IT-szolgáltatásokra 1180,37 millió dollárnak megfelelő összeget költenek Magyarországon.
2009 további részére azonban már nem ennyire pozitív a kép, mivel az év folyamán jó néhány üzemeltetési szerződést újratárgyaltak. (A 2009 egészére vonatkozó tényadatok még nem érhetők el.) Az amerikai piackutató itteni leánycége a következő öt évben erre a piaci szegmensre már csak átlagosan évi 1,7 százalékos bővülést jelez előre.
Várakozásai szerint 2013-ban IT-szolgáltatásokra 1180,37 millió dollárnak megfelelő összeget költenek Magyarországon.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.