BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még mindig sok a gond az internetszolgáltatással

Több panasz érkezett a szolgáltatások minőségével kapcsolatban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz.

Csaknem félmilliárd forintos bírságot szabott ki az elmúlt évben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az elektronikus hírközlési szolgáltatókra – tudtuk meg a szervezettől. Azt is elmondták, hogy 132 alkalommal bírságoltak meg 64 szolgáltatót, 52 esetben pedig ismételt jogsértést állapítottak meg, így a szolgáltató mellett annak vezető tisztségviselőjét is megbírságolták.

A 2016-ban kiszabott bírságok összértéke 464,7 millió forint, ez azonban szinte a fele az egy évvel korábbinak, amikor a büntetés mértéke meghaladta a 868 millió forintot. A szankciók számát tekintve az adatszolgáltatáshoz, az általános szerződési feltételek módosításának jogszerűségéhez, a hibabejelentések kezeléséhez, a késedelmes hibaelhárításhoz, valamint az előfizetői szerződéshez és annak megszűnéséhez kapcsolódó jogsértések voltak meghatározók. A kiszabott bírság összegére a hullámzás jellemző, hiszen 2014-ben – bár jelentős számú panasz érkezett a hatósághoz – a kiszabott büntetés „csupán” valamivel több, mint kétszázmillió forint volt.

Az elmúlt években folyamatosan csökkent az NMHH-hoz benyújtott bejelentések száma. Az elmúlt három esztendőt vizsgálva épp a legkisebb bírságot hozó évben tettek a legtöbben panaszt valamilyen hírközlési, médiaszolgáltatás miatt. 2014-ben ugyanis összesen 958, 2015-ben 689, tavaly pedig 405 kérelem érkezett a hatósághoz.

Az elmúlt évekhez hasonlóan 2016-ban is előtérben voltak az előfizetői szerződésekkel és a számlázással kapcsolatos problémák. A szolgáltatás minőségére vonatkozó kérelmek aránya növekedett, az internetszolgáltatás minőségével kapcsolatban még mindig sok gond volt.

A beadványok szolgáltatásonkénti megoszlásában sem volt nagyon nagy változás az elmúlt években, arányaiban a legtöbb észrevétel a mobilszolgáltatásról szólt 2014-ben és 2016-ban is. Ahogyan viszont csökkent a vezetékes telefónia súlya az emberek mindennapjaiban, úgy az ezzel kapcsolatos beadványok aránya is visszaesett: 2014-ben a csaknem ezer „panasz” 24 százaléka (231 beadvány) kapcsolódott a telefonszolgáltatáshoz, tavaly pedig már csak 19 százalék.

Egy másik trend is megfigyelhető: amíg három évvel korábban kisebb volt az internetpenetráció, az ezzel kapcsolatos beadványok sem képviseltek akkora súlyt, mint napjainkban. 2014-ben – a mobil- és vezetékes telefon után – még a dobogónak csak a harmadik helyére kerültek az internettel kapcsolatos beadványok, tavaly viszont már a mobiltelefon után a második helyen végeztek az internettel kapcsolatos észrevételek, bár számuk idővel jelentősen csökkent.

Senki sem úszta meg

Az elmúlt években csaknem minden nagyobb távközlési cégre kiszabtak valamilyen összegű bírságot. Tavaly például a Magyar Telekomot azért büntette meg a hatóság 12 millió forintra, mert sorozatosan olyan készülékek miatt is átalány-kártérítéseket követelt a fogyasztóktól, amelyeket valójában korábban már leadtak a Telekomnak. Szintén tavaly negyvenmillió forint bírságot szabott ki az NMHH az Invitel Távközlési Zrt.-re, mert 2015. október 1-jei hatállyal megfelelő jogalap nélkül, egyoldalúan módosította az egyéni előfizetői szerződéseket. Ugyanezért a Telenor Magyarország Zrt.-t 2015-ben 250 millió forintra bírságolták. A UPC Magyarország Kft. sem úszta meg: 2015-ben tízmillió forint büntetést kapott, mert a hatóság korábbi kötelező döntése ellenére több mint egy évig nem módosította jogsértő általános szerződési feltételeit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.