BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

PC-piac: erősödő márkaverseny

Miközben a világban az Apple új tablet PC-je mozgatja meg a hardverpiacot, itthon is izgalmakat ígér a forgalmazóknak egy tegnapi szakmai bejelentés. Többéves ígérgetés és várakozás után Magyarországon is bevezeti hordozható számítógépeit a Samsung, ezt mindenesetre maga az itteni leányvállalat elnöke, D. H. Kim is fontos mérföldkőnek minősítette.

A dél-koreai márka számítógépeivel több esztendeje ott van már a nagyobb piacokon, egy részükben már a vezető szállítók között tartják számon. Az anyacég tavaly döntött úgy, hogy 2010-től már van elegendő többletkapacitás arra, hogy minden olyan országban is megjelenjenek ezekkel a termékekkel, ahol működik Samsung- leányvállalat. Így került sor Magyarországra is, ahol a szórakoztatóelektronikai termékek és a háztartási berendezések mellett az évek során fokozatosan bővülő portfólióval kinőtt egy önálló informatikai üzletág. Ez tavaly már a Samsung itteni bevételének 19 százalékát adta.

Jól jöhet a hazai PC-piacnak az új márka, bár önmagában ez még nem biztos, hogy nagyot lendíthet az eladásokon. Sok függ attól, hogyan alakul a gazdaság, mennyire tolódnak ki a válsághatások, kezdenek ismét költeni a cégek és a lakosság informatikai eszközökre.

A tavalyi recessziós hatások után az idei első negyedévre pozitív kilátásokat jelez előre a magyarországi PC-piacot mérő IDC Hungary. Az amerikai piackutató hazai leánycégének vezető elemzője, Fauszt Gábor szerint a második és harmadik negyedévben ugyanakkor a választások miatt legfeljebb a lakossági vásárlásokban reménykedhetnek a PC-forgalmazók, mivel azokban a hónapokban állami megrendelésre nemcsak a minisztériumok, de az egészségügy és az oktatás szintjén sem lehet számítani. A vállalati szegmensben sem várható növekedés, a cégeknél még inkább tovább vágják az IT-büdzsét – emeli ki az elemző. Az viszont már biztosra vehető, hogy ha lesz is egy számjegyű növekedés, az a noteszgépeknél következhet be, a hagyományos asztali számítógépek tömeges használatának az ideje lassan lejáróban. Ezekből legfeljebb a tavalyi szint megtartásában reménykedhetnek a gyártók. A hazai notebookpiacon továbbra is kulcskérdés az ár, jelentősebb mennyiséget csak 150 ezer forint alatti ajánlattal lehet eladni. Van piaca a drágább eszközöknek is, de a csak prémium szegmensben szereplő márkák – köztük az Apple – részesedése nem éri el az egy százalékot. Igaz, ezeken viszont van még elég haszon is – húzza alá Fauszt Gábor.

A magyarországi PC-piacon tavaly komoly nyomot hagyott az elhúzódó válság. Az IDC végleges összesítés előtt álló adatai szerint egy év alatt közel 100 ezer darabbal zsugorodott a hazai piac, ezt az asztaligép-szállítókon kívül még a hagyományos notebook- és a PC-s szervergyártók is megérezték. Az internetezésre és a levelezésre közel három éve kitalált netbookokkal viszont egyértelműen robbantottak a nemzetközi márkák. Míg ezekből a típusokból 2008-ban még alig több mint 32 ezer talált itthon gazdára, az eladások 2009-re már meghaladták a 80 ezret. Az elemző ennek kapcsán fontosnak tartja megemlíteni a mobiltelefon-szolgáltatók szerepét, mindenekelőtt a

T-Mobile és a Vodafone sikeres promócióit többféle netbookmárkával is. Ebben a termékkategóriában a mobiloperátorok tavaly már a piac 15 százalékát tudták lefedni. Fontos terjesztési csatorna, errefelé megy a jövőben is a piac – húzza alá Fauszt Gábor. Hozzáteszi még, a netbookok kínálata műszaki és árszempontból elég homogén, így a vevőt inkább a dizájn orientálja.

Az is kimondható, hogy a netbookok kannibalizálták tavaly az eddigi legnagyobb mennyiségi kategóriának számító noteszgéppiacot, igaz, ehhez még hozzájárult az is, hogy soha ilyen mértékben nem maradtak távol a piactól a vállalatok. Mint korábban már többször is megírtuk, a recesszió hatására megtizedelt IT-költségvetésből csak a legszükségesebbekre futotta. A cégek, főként a kis- és középvállalatok, nem nagyon tartották magukat a korábbi trendhez, nem dobták ki három-négy éves gépeiket sem, legfeljebb a tárolókapacitásukat bővítették. A notebookpiac visszaesését megérezte a magyarországi kereskedelem is, soha ennyi viszonteladó nem szüntette be a tevékenységét, mint tavaly.

Új márka a hazai PC-piacon

Már az idén domináns szereplői akarunk lenni a magyarországi notebook- és netbookpiacnak – válaszolta lapunk kérdésére Szabó Pál, a Samsung Electronics Magyar Zrt. informatikai üzletágának a vezetője. Hozzátette, a netbookokban a hazai árszintet a 100 ezer forint körüli árat célozzák meg a most piacra dobott háromféle modellel.

A noteszgépekben az idei első fél évben a közepes kategóriájú és elsősorban az otthoni felhasználásra szánt típusokkal jelennek meg, ezek ára is igazodik a magyarországi mezőnyhöz. Az év második felében jönnek a prémium kategóriás lakossági gépek, a vállalati felhasználásra tervezetteket jövőre kívánja piacra dobni a dél-koreai cég.

A noteszgépekben az idei első fél évben a közepes kategóriájú és elsősorban az otthoni felhasználásra szánt típusokkal jelennek meg, ezek ára is igazodik a magyarországi mezőnyhöz. Az év második felében jönnek a prémium kategóriás lakossági gépek, a vállalati felhasználásra tervezetteket jövőre kívánja piacra dobni a dél-koreai cég.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.