BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább nőtt a hazai PC-piac

Az ingadozó forintárfolyam miatt egyre óvatosabban készleteznek a márkagyártók

Az első fél évben összességében 11,2 százalékkal több személyi számítógépet szállítottak a márkaképviselők, mint tavaly ilyenkor, a több mint negyedmillió eszköz zömét azonban még az első negyedévben készletezték, számítva arra, hogy a második negyedévben technológia-, illetve modellváltás miatt várhatóan kevesebbet tudnak majd kínálni – összegezte a hazai PC-piac idei fejleményeit Fauszt Gábor, az IDC piackutató vezető elemzője. Hozzátette, ezúttal is a hordozható modellek dominálnak, notebookokból 26,5 százalékos volt a növekedés. Még ennél is jobban eladhatók azonban az úgynevezett ultrahordozható típusok, amelyek eredményesen szállnak versenybe az utóbbi két év slágertermékeivel, a netbookokkal. Utóbbiból az idei első fél évben már kevesebbet adtak el, mint egy éve. Ez a termékkategória főként a mobilszolgáltatóknak köszönheti, hogy még több tízezer darab gazdára talál belőlük valamilyen mobilinternetes csomag kísérőjeként. A csökkenő érdeklődésnek Fauszt Gábor szerint kettős oka is van, egyfelől az otthoni felhasználók mostanra lettek tisztában azzal, mire valók és mire nem alkalmasak a netbookok. Ezeket a gyártók nem általános használatra, hanem kimondottan internetezésre és elektronikus levelezésre fejlesztették. Másfelől az ultrahordozható notebookok ára az utóbbi időben jóval versenyképesebb lett, már 150 ezer forint körül kaphatók, miközben a netbookok ára – felszereltségtől függően – meghaladhatja a 100 ezret is. Magyarországon viszont még nem igazán jöttek divatba a tábla-PC-k – mondta Fauszt Gábor.

A hordozható PC-kből az első hat hónapban főként a lakosság vásárolt, az otthoni felhasználók részesedése meghaladja a 80 százalékot. A vállalatokat még mindig a szűkös IT-büdzsék jellemzik, ezekből nemcsak notebookokra nem futja, a cégek asztali gépet sem nagyon rendelnek. Így nem véletlen, hogy ez a termékkategória bukott a legnagyobbat, éves összevetésben 11,7 százalékot zsugorodott a piac. A piackutató szakértője szerint ezen a területen komolyabb élénkülést egyelőre az újra beinduló közbeszerzések sem nagyon hozhatnak. Ismert, hogy a digitális táblákra kiírt tenderekben 40 ezer asztali gépet és mintegy 30 ezer notebookot is meghirdettek. A projektek azonban már mintegy másfél éve húzódnak, a bennük ajánlott árszintet már több tényező miatt túlnőtte a hazai piac. A gyengébb forintárfolyam mellett az idén az alkatrészek drágulása és időnkénti hiánya miatt is nőtt a számítógépek ára. A memóriaegységek háromszor annyiba kerülnek, mint egy éve, akkumulátorból és kijelzőkből szűkös a kínálat, a beszállítók felverhetik az árakat. A forint-euró-dollár árfolyam nagyobb mértékű ingadozása pedig óvatosságra inti a márkaképviselőket a raktárra rendelésben.

Az értékesítésben is komoly változások mentek végbe az elmúlt hónapokban, folyamatosan törnek előre a távközlési szolgáltatók, szerepük a teljes hazai eladásban megközelíti az 5 százalékot. Visszaszorulóban vannak ugyanakkor a nagy kereskedelmi láncok, miközben előtérbe kerül az online értékesítés. Az ezeket működtető vállalatok rendelésre szállítanak.

Ami a márkák közötti versenyt illeti, a hazai piac dobogósai között ott van a Hewlett-Packard, az Acer és a Dell. A korábbi nagy nevek közül eltűnt a Fujitsu, a cégnél lezajlott stratégiai váltás nyomán szűkül a választék, a társaság magasabb árkategóriájú termékeinek a célcsoportja a jövőben kizárólag az üzleti szféra.


Piaci helyzet a világban

Világszerte 22,4 százalékkal bővült a személyi számítógépek értékesítése az idei második negyedévben, főként az európai és azon belül is a kelet-európai térségnek köszönhetően. Európában mind az üzleti, mind a lakossági kereslet élénkebb volt a vártnál még azokban az országokban is, ahol a költségvetés túlköltése miatt megszorításokat hirdettek meg. A kelet-európai régióban éves összevetésben több mint 57 százalékos növekedést mutat az IDC amerikai piackutató legfrissebb felmérése. Ami a termékkategóriákat illeti, globálisan a vártnál nagyobb volt a kereslet az asztali gépek iránt is, ez azt mutatja, hogy a nemzetközi üzleti környezetben elindult az eszközök válság miatt elhalasztott cseréje.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.