Május 25-től új szabályok érvényesek az európai telefon- és internetpiacon. A változásokat az egyik internetes szakmai portál képletesen úgy jellemezte, hogy az uniós szabályozás „tüzes trónra” ültette a szolgáltatókat, a távkapcsolót pedig az előfizetők kezébe adta.
Az új uniós jogszabályok végrehajtását május 25-ig írták elő a tagállamoknak. Nálunk ennek életbelépése csúszik, mivel az új elvárásokhoz módosítani kell a hírközlési törvényt. Az ágazatért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium viszont még csak kedden bocsátotta közigazgatási egyeztetésre, illetve juttatta el a távközlési szolgáltatókhoz a módosítás tervezetét.
A távközlés egységes piacának a megerősítése az európai digitális menetrend kiemelt célkitűzései közé tartozik. Az ezzel kapcsolatos változások többek között érintik a számhordozást, hogy az ügyfelek ezentúl a telefonszámaik megtartásával egy nap alatt válthassanak szolgáltatót, egyértelműbb tájékoztatást kapjanak a szolgáltatásokról. Az előfizetői szerződésekben tájékoztatást kell adni a szolgáltatás minimálisan elvárható minőségi szintjeiről. Az internet-előfizetőket tájékoztatni kell egyebek mellett a legnagyobb elérhető sávszélességről, a kapcsolat aktuális sebességéről, valamint az internetes hozzáférés blokkolásáról. A szerződéseknek tartalmazniuk kell az esetleges kártérítés vagy visszatérítés módjait is, ha a minőségi elvárás minimális szintjei nem teljesülnének. A hűségszerződéseket a szolgáltatók legfeljebb 24 hónapra köthetik, de kötelesek éves szerződést is kínálni. Ez megkönnyítheti a szolgáltatóváltást.
A szolgáltatóknak a jövőben hatékonyabb védelmet kell nyújtani az ügyfeleknek a személyes adatokkal való visszaélés és a kéretlen levelek (spam) ellen, illetve értesíteniük szükséges őket az esetleges visszaélések esetén.
Az új uniós jogszabályok kapcsán a nemzeti szabályozó hatóságok az eddigieknél nagyobb hatáskört kapnak majd ahhoz, hogy ha kell, kikényszerítsék a nagyobb piaci súlyú szolgáltatóktól, hogy különválasszák szolgáltatási üzletágukat a hálózatüzemeltetői tevékenységüktől. Ennek célja, hogy hálózatukat más szolgáltatók előtt is megnyissák.
Nemrégiben látott napvilágot egy bizottsági ajánlás, amely iránymutatást ad a helyi szabályozó hatóságoknak arra, hogyan szabályozzák az alternatív szolgáltatók hozzáférését a szupergyors optikai hálózatokhoz. Ezt május közepén a széles sávú vezetékes nagykereskedelmi piacokat szabályozó határozatában már érvényesítette a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
Az Európai Bizottság külön felügyeleti hatáskört kapott arra, hogy az Európai Elektronikus Hírközlési Szabályozók Testületével (BEREC) együttműködve felülvizsgálja a távközlési piaci versenyt érintő intézkedéseket. Ha a bizottság úgy ítéli meg, hogy a nemzeti szabályozó hatóság által bejelentett piaci intézkedéstervezet akadályozná az egységes piac működését, ajánlást adhat ki a tervezett intézkedés módosítására vagy visszavonására. Ezen ajánlást a nemzeti szabályozó hatóságoknak a legmesszebbmenőkig figyelembe kell venniük.
Új elem az intézkedéscsomagban a sürgősségi segélyszolgálatok, ezen belül a 112-es egységes európai segélyhívó szám elérhetőségének a javítása is.
A jogalkotók szándéka szerint az Európai Bizottság új felügyeleti hatásköre és a BEREC szabályozói hatásköre révén nagyobb jogbiztonsággal lehet majd számolni, és a szolgáltatók számára is több esély nyílik az érvényesülésre az egységes távközlési piacon. Brüsszel jogsértési eljárást helyezett kilátásba azon tagállamok ellen, amelyek nem hozták meg időben a végrehajtó intézkedéseket.
- Hűségszerződések legfeljebb 24 hónapra, de kötelező 12 hónapos szerződést is kínálni
- Egyértelműbb és részletesebb, nem kisbetűs tájékoztatás a szolgáltatások elvárható minőségéről, illetve a kártérítésről
- Hatékonyabb online adatvédelem
- Az operátorok kötelezhetők lesznek arra, hogy a szolgáltatói üzletágukat különválasszák a hálózatüzemeltetéstől, és a hálózatot más szolgáltatók számára is meg nyitniuk
- Hűségszerződések legfeljebb 24 hónapra, de kötelező 12 hónapos szerződést is kínálni
- Egyértelműbb és részletesebb, nem kisbetűs tájékoztatás a szolgáltatások elvárható minőségéről, illetve a kártérítésről
- Hatékonyabb online adatvédelem
- Az operátorok kötelezhetők lesznek arra, hogy a szolgáltatói üzletágukat különválasszák a hálózatüzemeltetéstől, és a hálózatot más szolgáltatók számára is meg nyitniuk-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.