BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Webtévék, netautók a CES-en

Az idén nemcsak a legújabb technológiai kütyüket felvonultató eseményként tekintenek Amerikában a hivatalosan ma nyíló Las Vegas-i Consumer Electronics Show-ra (CES), hanem a válságból való kilábalás egyik fontos barométereként is. A nemzetközi kiállítási naptárban a világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai szakmai vásáraként jegyzik a nevadai rendezvényt, ahol az idén több mint 2500 cég, köztük rekordszámú elsőként kiállító mutatkozik be 20 ezer termékkel. (Az eseménnyel területben, kiállító- és látogatószámban is versengő európai rendezvény, a berlini IFA annyiban tér el a Las Vegas-itól, hogy az előbbi nyitott a nagyközönség előtt is, utóbbit csak szakmai látogatók kereshetik fel.)

Az elektronikai ipar egyik leggyorsabban növekvő alágazata a technológia fellegvárának számító Egyesült Államokban is jelentős, közel 200 milliárd dolláros üzleti erőt képvisel, világszinten pedig megközelíti a 700 milliárdot. A piaci szereplők évről évre ontják magukból az újdonságokat, a tengerentúli gyártók többnyire erre a januári eseményre időzítik ezek premierjét, a termékbejelentések a rendezvény hivatalos megnyitását megelőző két napban zajlanak. Az odalátogatókat az idén is lapostévé-hegyek fogadják, köztük számos nagy márka rukkol elő a legújabb háromdimenziós televízióival. Utóbbiak tömegcikké válása azonban néhány évet még biztosan várat magára. A lapos tévék legfrissebb modelljeiben azonban, legyenek két- vagy háromdimenziósak, már egyik kötelező alapfelszereltség a webes kapcsolat. Az internetre csatlakozó televízióknál a gyártókra azonban még komoly, a használatot egyszerűsítő fejlesztések várnak ahhoz, hogy a kereslet igazán látványos legyen – vélik a szakértők. A legfrissebb felmérések szerint az amerikaiak 89 százaléka még kábeles vagy műholdas kapcsolattal néz televíziót, a világhálón keresztül alig 8 százalékuk követi a tévéműsorokat, közel kétharmaduknál pedig a tévékészülék még nem képes a webre csatlakozni.

Az internetfelhasználók számának a terjedésével egyre több otthoni szórakoztató- és háztartási termék köthető össze az információs szupersztrádával. Már több éve annak, hogy megjelentek a világhálós hűtők vagy a házi multimédia-rendszerek, hamarosan elérünk odáig, hogy egyre több autó is „felkéredzkedik” a webre. Közülük az autóelektronikai rendszerek gyártásával foglalkozó amerikai Visteon Corp. az első netautójának a premierjét a Las Vegas-i vásárra időzítette.

Az iSuppli piackutató cég előrejelzése szerint 2009-ben a világon 970 ezer jármű fedélzeti számítógépe volt képes elérni a világhálót, ez a szám 2016-ra 62 millió fölé nőhet. A következő hat év során nem meglepően az Egyesült Államokban várják a szakértők a legnagyobb arányú növekedést, számításaik szerint 2016-ra az amerikai mutató túllépheti a 28 milliót.

Alig több mint két éve annak, hogy az internetezésre és levelezésre fejlesztett első netbookok megjelentek a piacon, máris itt a kihívójuk, a smartbook, amelynek első példányai ugyancsak a CES-en debütálnak. A smartbook az okos telefon és a netbook házasításából született újabb hordozható számítógép-kategória, amelynek akkumulátora egész napon át bírja a terhelést, a világhálós kapcsolathoz inkább a széles sávú mobilinternetet használja, mint a wifit, és a gyártói ígéretek szerint olcsóbb lesz, mint a netbookok.

Az Amazon Kindle e-olvasójának sikerén felbátorodva egyre többen lépnek az e-book piacra a nagy nevű gyártók sorából is. Idesorolható például a Samsung, amely emellett számos új net- és notebookot is bemutat, köztük lesznek azok a modellek is, amelyekkel a dél-koreai gyártó hosszú évek várakozása után ez év februártól a magyar piacon is megjelenik.

A tartalomipar a CES történetében mindeddig inkább a hátsó üléseket foglalta el, a válság azonban változtatott ezen a helyzeten. A szervezők egy egész napos eseménysorozatot szánnak a fizetős üzleti modellek témájának „Tartalom, kreativitás és készpénz” elnevezéssel.

A recesszió nyomot hagyott a magyar cégek Las Vegas-i bemutatkozásán, az idén mindössze egy hazai kiállító lesz a vásár területén, a Dension Kft., amely autós szórakoztatóelektronikai eszközökkel jelenik meg. Ezúttal a CES-hez évek óta kiállítóként is kötődő Nav N Go Kft. képviselői látogatóként jelennek meg a rendezvényen.

A válság nyomán továbbra is lapos marad a kereslet

A válság évét mindössze 2 százalékos visszaeséssel élte túl a 2009-ben 681 milliárd dollárra tehető globális szórakoztatóelektronikai ipar, az idén pesszimista várakozások szerint legfeljebb a szinten tartásra van esély. Még kell hozzá némi idő, hogy az ágazat ismét visszatérjen a két számjegyű növekedésre, erre legutóbb 2008-ban volt példa. A laptopok, az LCD-tévék és a Blu-ray lejátszók adják a globális piac bevételének a zömét. A hordozható számítógépekből 2010-ben 110 millió darab talál gazdára, ez a termékkategória már a teljes PC-piac 68 százalékát képviseli, az átlagáruk 800 dollár alá csökken, szemben a 2005-ös 1200-zal. Blu-rayből 34 milliós eladással számolnak a piackutatók, szemben a tavalyi 14 millióval.

Az egyes régiókat tekintve erős, két számjegyű keresletnövekedés jellemzi az idén is az ázsiai – főként Japán és Kína – térséget. Ezt azonban ellensúlyozza a fejlett piacokon várható visszaesés, az USA-ban 3, Nyugat-Európában 9 százalékos csökkenéssel számolnak még 2010-re az elemzők.

Az egyes régiókat tekintve erős, két számjegyű keresletnövekedés jellemzi az idén is az ázsiai – főként Japán és Kína – térséget. Ezt azonban ellensúlyozza a fejlett piacokon várható visszaesés, az USA-ban 3, Nyugat-Európában 9 százalékos csökkenéssel számolnak még 2010-re az elemzők.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.