Egyrészt az eddigi hűvös, esős időjárás sem kedvezett a termék forgalmának, másrészt a tartós beruházási cikkek közül a „luxusnak” számító cikkek vásárlását érezhetően elhalasztják a vevők. Ezt a véleményt Takács Lajos, a Planning Trading Kft. ügyvezető igazgatója is osztja. A nagykereskedelmi cég tapasztalatai szerint általában két hét egybefüggő kánikula dobja föl a keresletet, tavaly azonban nem volt ilyen időszak. A 2007-es forró nyarat követő tavasz is igen jó eredményeket hozott. Az idei viharos tavasz viszont egyáltalán nem kedvezett a klímaberendezések kereskedőinek.
Tavaly és az idén a lakossági vásárlások erősen visszaestek, és a lakóparképítések leállítását is megsínylette a szakma: a beruházók nagy és biztos ügyfélkörnek számítottak korábban.
Ebben a helyzetben természetesen nem emelkedtek az árak tavaly óta – hangsúlyozta Takács Lajos, elismerve ugyanakkor, hogy a cég által importált kínai készülékek már drágábban kerülnek a kereskedőkhöz, miután a dollárhoz képest is gyengült a forint.
A klímaeladás éves eloszlása típusonként változik. A mobilklímát szinte csak nyáron, különösen a forró napokon veszik – mondta el lapunknak Marosvásárhelyi Attila, a 12 áruházat működtető Electro World hálózatvezetője. A cég értékben mért légkondicionáló-forgalmának 70 százalékát a nagy márkák – AEG, LG, Panasonic, Samsung, Whirlpool – teszik ki, a darabszámot tekintve azonban az úgynevezett névtelen gyártmányok szelete közel 60 százalék. Ezek a névtelen gyártmányok általában kínaiak.
A termékkör árbevételéből a mobilklíma 15, a kültéri egységgel is rendelkező úgynevezett split klíma 80 százalékkal részesedik, a fennmaradó részt pedig az ablak-, oszlop- és mennyezeti légkondicionálók fedik le.
Az általában 40 000–300 000 forint közti áron kínált split klímák megvétele után az 50 000– 90 000 forintos felszerelési költséggel is számolnia kell a vevőnek. Az Electro World két szakcéggel is kapcsolatban áll, amelyek a hálózatban vett berendezések felszerelését kedvezményesen végzik.
A Praktiker egyes beszerzések esetén a tavalyi árhoz képest 5-10 százalékkal kedvezőbb – akciós – árakat is kínál a vevőknek. A barkácsláncnál az idei slágertermék a 2 kilowattos mobilklíma, ez elsősorban ára miatt keresett, ugyanakkor a magyar Genex berendezéseket már két éve garanciával kínálja a cég.
A lakossági célú berendezéseit ötödik éve Ázsiában gyártatja a Genex Zrt. Az évente megközelítőleg 90 ezer klímaberendezés karbantartását és hibajavítását végző cég vezérigazgatója, Bántó Károly a piacról szólva elmondta, komolyan megsínyli a szakma forgalma, hogy rengeteg nagy építési projekt állt le az év végén. „Több vezető tervező és kivitelező céggel állunk kapcsolatban, és azt halljuk tőlük, hogy az ingatlanfejlesztés gyakorlatilag szünetel” – jelentette ki, hozzáfűzve: az időszakos hőhullámok által gerjesztett lakossági fogyasztás, valamint a sok száz kilowattos berendezéseket igénylő nagyberuházások közti szegmensben szinte megszűnt a kereslet.
Pedig korábban panziók, kisebb sportcsarnokok számára sokat szállított a Genex csoport, amely az elmúlt év végén avatta fel 3 milliárd forintba került, 3300 négyzetméteres gyártóüzemét Perkupán. Az üzemben – ma még csak húszan – egy saját fejlesztésű, szabadalmaztatás alatt álló különleges berendezést készítenek tesztcélokra különböző cégeknek. Az úgynevezett technológiahűtés nagy üzlet, hiszen a nagy szerverházakban a hőmérséklet nem mehet 23-24 fok fölé, ezért ott a hűtést 100 százalékos tartalékkal telepítik. Egy ilyen sok száz kilowattnyi elektromos energiát felhasználó adatparkban ugyanis igen koncentrált a hőterhelés, ugyanakkor a szolgáltató nem engedheti, hogy akár egy percre is leálljon a rendszer. A Genex számára nem újdonság az ilyen munka, hiszen egyebek között a Telenor törökbálinti IT-központjának klimatizálását is a cég végezte. Az pedig különösen jó hír, hogy aláírás alatt van az a szerződés, amely révén a Genex szállíthatja a kecskeméti Mercedes-gyár számára a klímákat. A társaság egyik leányvállalata ugyanis a 32 ezer alkalmazottat foglalkoztató, tavaly 11,4 milliárd dolláros árbevételt elérő világcég márkaképviselete, így a német autók amerikai klímák alatt készülhetnek.
Fontos, hogy a kondenzvizet megfelelően elvezessék, és ne maradjon a készülékben.
Fontos, hogy a kondenzvizet megfelelően elvezessék, és ne maradjon a készülékben. Világpiac Az elmúlt években Kína többnyire japán tervek alapján készített és nagy menynyiségben olcsón piacra dobott légkondicionálóival már megszerezte a lakossági berendezések világpiacának nagyobbik részét, és az iparág megkerülhetetlen tényezőjévé vált. Lakossági klímapiac -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.