Mint korábban beszámoltunk róla (VG, 2009. március 31.), az Opel eladását a német kormányzat javasolta, miután kiderült, hogy a GM csődhelyzetbe került, és így képtelen kihúzni a – gyártókapacitások szempontjából – főként Németországban erős társaságot megingott helyzetéből.
A tárgyalások tavasszal kezdődtek, de úgy tűnt, a GM, az amerikai kormány, a német kormány és a potenciális vásárlók képtelenek közös nevezőre jutni. Az Opel iránt több külföldi befektető is érdeklődött, a berlini kormány és a helyi üzemeknek otthont adó német tartományok azonban kezdettől fogva a Magna–Szberbank konzorciumot támogatták. Ezzel szemben az amerikai felek egy pénzügyi befektetőnek adták volna az Opel-részvények többségét. A keretmegállapodás végül szeptemberben született meg.
A mostani visszalépés meglepetésként ért mindenkit. A döntést a GM azzal indokolta, hogy anyagi helyzete sokat javult tavasz óta, így saját erejéből fenn tudja tartani az Opel működését. Szakértők szerint azonban az is közrejátszhatott a döntésben, hogy a GM műszaki fejlesztéseinek jelentős része az Opel rüsselsheimi központjában folyik, így az Opel átadása nemcsak a fejlesztőközpont elvesztését jelentené, de azt is, hogy a tervek a Magna kezébe kerülnek.
A GM-nek valójában soha sem volt érdeke, hogy idegen kézbe adja az Opelt – állítják szakértők, akik szerint az amerikai autógyártó eddig is csak azért egyezett bele az eladásba, hogy az Opel megkaphassa a német kormány másfél milliárd eurós áthidaló hitelét.
A német kormány, a Magna –Szberbank konzorcium legnagyobb támogatója persze nem örül a döntésnek: Peer Steinbrück pénzügyminiszter azt mondta, elvárják a GM-től, hogy rövid időn belül visszafizesse a másfél milliárd eurót. Erre egyébként a GM azonnal ígéretet is tett. Emellett immáron az sem túl valószínű, hogy a Berlin által ígért 4,5 milliárd eurós hitelgarancia valaha is megérkezik, viszont a GM becslése szerint is legalább 3 milliárdot kellene költeni az Opel átszervezésére. Elemzők szerint ugyan-akkor elképzelhető, hogy az amerikaiak mégis megpróbálják majd kicsikarni az állami támogatást a német kormánytól azzal, hogy különben gyárakat zárnak be. A hírre a német Opel dolgozói ingerülten reagáltak: az üzemi tanács elnöke figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésre szólított fel, és a többi európai Opel-alkalmazottat is erre kérte. VG
Szentgotthárdi helyzet
Egyelőre nem tudni, hogy a GM 640 embert foglalkoztató szentgotthárdi gyárában is csatlakoznak-e a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsának sztrájkfelhívásához – közölte tegnap délelőtt Vadász József, a Járműgyártók Szakszervezetének helyi elnöke. Az európai üzemi tanács ma délben tart telefonkonferenciát, amelybe Vadász József is bekapcsolódik, ezután tájékoztatja majd a gyár dolgozóit. Légrádi Edit, a szentgotthárdi gyár szóvivője elmondta: az esetleges átszervezésekről nem rendelkeznek információval. MTI-Eco
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.