BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A GM-nél marad az Opel

Az amerikai General Motors (GM) eláll korábbi szándékától: mégsem adja el az Opelt a kanadai Magna International autóalkatrész-gyártó társaságnak és konzorciumbeli társának, az orosz Szberbanknak. Az évek óta folyamatos veszteséget termelő vállalatot az amerikai konszern inkább megtartja, és megpróbálja megmenteni.

Mint korábban beszámoltunk róla (VG, 2009. március 31.), az Opel eladását a német kormányzat javasolta, miután kiderült, hogy a GM csődhelyzetbe került, és így képtelen kihúzni a – gyártókapacitások szempontjából – főként Németországban erős társaságot megingott helyzetéből.

A tárgyalások tavasszal kezdődtek, de úgy tűnt, a GM, az amerikai kormány, a német kormány és a potenciális vásárlók képtelenek közös nevezőre jutni. Az Opel iránt több külföldi befektető is érdeklődött, a berlini kormány és a helyi üzemeknek otthont adó német tartományok azonban kezdettől fogva a Magna–Szberbank konzorciumot támogatták. Ezzel szemben az amerikai felek egy pénzügyi befektetőnek adták volna az Opel-részvények többségét. A keretmegállapodás végül szeptemberben született meg.

A mostani visszalépés meglepetésként ért mindenkit. A döntést a GM azzal indokolta, hogy anyagi helyzete sokat javult tavasz óta, így saját erejéből fenn tudja tartani az Opel működését. Szakértők szerint azonban az is közrejátszhatott a döntésben, hogy a GM műszaki fejlesztéseinek jelentős része az Opel rüsselsheimi központjában folyik, így az Opel átadása nemcsak a fejlesztőközpont elvesztését jelentené, de azt is, hogy a tervek a Magna kezébe kerülnek.

A GM-nek valójában soha sem volt érdeke, hogy idegen kézbe adja az Opelt – állítják szakértők, akik szerint az amerikai autógyártó eddig is csak azért egyezett bele az eladásba, hogy az Opel megkaphassa a német kormány másfél milliárd eurós áthidaló hitelét.

A német kormány, a Magna –Szberbank konzorcium legnagyobb támogatója persze nem örül a döntésnek: Peer Steinbrück pénzügyminiszter azt mondta, elvárják a GM-től, hogy rövid időn belül visszafizesse a másfél milliárd eurót. Erre egyébként a GM azonnal ígéretet is tett. Emellett immáron az sem túl valószínű, hogy a Berlin által ígért 4,5 milliárd eurós hitelgarancia valaha is megérkezik, viszont a GM becslése szerint is legalább 3 milliárdot kellene költeni az Opel átszervezésére. Elemzők szerint ugyan-akkor elképzelhető, hogy az amerikaiak mégis megpróbálják majd kicsikarni az állami támogatást a német kormánytól azzal, hogy különben gyárakat zárnak be. A hírre a német Opel dolgozói ingerülten reagáltak: az üzemi tanács elnöke figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésre szólított fel, és a többi európai Opel-alkalmazottat is erre kérte. VG


Szentgotthárdi helyzet

Egyelőre nem tudni, hogy a GM 640 embert foglalkoztató szentgotthárdi gyárában is csatlakoznak-e a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsának sztrájkfelhívásához – közölte tegnap délelőtt Vadász József, a Járműgyártók Szakszervezetének helyi elnöke. Az európai üzemi tanács ma délben tart telefonkonferenciát, amelybe Vadász József is bekapcsolódik, ezután tájékoztatja majd a gyár dolgozóit. Légrádi Edit, a szentgotthárdi gyár szóvivője elmondta: az esetleges átszervezésekről nem rendelkeznek információval. MTI-Eco

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.