BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrendeződhet az európai autógyártás

Az európai gyártókat a legfontosabb piacokon – Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában – meghirdetett keresletösztönző programok az idén még kihúzták a bajból, de a kontinensen jövőre újabb 6 százalékkal esik vissza az értékesítés. A készleteket a legtöbb gyártónak sikerült minimálisra csökkenteni, de a nagy árverseny miatt ez legfeljebb a likviditás megőrzéséhez járult hozzá. A válság mindennél élesebben rámutatott arra, hogy az optimális szérianagyságnak milyen jelentős szerepe van a jövedelmezőség fenntartásában.

Az európai autógyártók közül a FIAT csoport és a Volkswagen csoport lehet a válság nyertese – derül ki az elemzésből. A FIAT a kisautópiac 32 százalékát uralja, és autóinak 60 százaléka az ár, a méret és/vagy az alacsony károsanyag-kibocsátás miatt minden nagy európai roncsprémiumprogramban támogatható volt. Ennek megfelelően a cég árbevétele 36,5-ről 48,5 milliárd euróra emelkedik az idén, így egymilliárdos üzemi eredményt érhet el, de a kamatterhek miatt végül 383 millió euró veszteséggel zárja az évet. Az üzemi eredményt javította az is, hogy az autók zömét Lengyelországban gyártotta a cég, a gyenge zloty pedig az euróval fizető piacokon többletnyereséget hozott a cég számára.

A Volkswagen csoport kisebb modelljeivel a német roncsprémiumprogram nyertese, de nem ez a fő vonzereje, hanem az a 10 milliárd euró készpénz, ami a cég számláján volt a válság kitörésekor. Erre és a megújult Polo és Golf modelljeire támaszkodva a német gyártó agresszív árazási stratégiával lepte meg versenytársait. Az alacsony áraknak és az értékesítés romló összetételének következményeként a cég üzemi eredménye a tavalyi 3,9-ről az idén 1,9 milliárd euróra csökken, de az elemzők szerint jövőre már 3 milliárd euróra kúszhat föl. A Volkswagen csoport kilátásait javítja, hogy minden harmadik autóját Brazíliában, Indiában, Kínában vagy Oroszországban értékesíti, és ezekben az országokban jövőre már nő az új autók piaca.

A Renault csoport pozícióján sokat javítottak a roncsprémiumprogramok, de nem eleget. Az első félévi üzemi veszteség után a cég pozitív üzemi eredményt vár a második fél évre, de éves szinten így is 600 millió euró fölötti üzemi és 2,9 milliárdos adózás utáni veszteségre számíthat. A cég helyzetét nehezíti, hogy termékeinek 78 százaléka az európai piacon talál gazdára, ahol még jövőre is visszaesés várható az új autók piacán.

A Peugeot és a Citroën márkákat gyártó PSA csoport az egyetlen gyártó Európában, amely jövőre is veszteséges lesz mind az üzemi, mind az adózott eredmény tekintetében. Az idei 1,7 milliárdos üzemi és 726 milliós adózás utáni veszteséget jövőre 350 milliós üzemi és 500 milliós adózás utáni veszteség követheti. A PSA csoport a Renault-hoz hasonlóan az európai kereslet alakulásától függ, termékeinek 76 százaléka itt talál gazdára. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.