BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Audi: betűnként folyik az egyeztetés

Kevesebb állami támogatást kap az Audi munkahelyenként, mint a Mercedes vagy a GM

Mindenképpen kisebb lesz az Audi egy munkahelyre jutó állami támogatása, mint amennyi a Mercedesé, azaz nem éri el a 8,8 millió forintot – így tudja a Világgazdaság. A készpénzben kifejezhető teljes állami támogatás összege közelebb lesz a tízmilliárd forinthoz, mint a sajtóban megszellőztetett húszmilliárdhoz.

A támogatási megállapodást még nem írták alá a német céggel, s így nem került a teljes, végleges szöveg a kormány elé – bár azt már tavaly októberre ígérte Orbán Viktor kormányfő szóvivője, Szijjártó Péter. Ennek ellenére a támogatás paramétereiben már azelőtt megszületett a megállapodás, hogy tavaly szeptemberben Budapesten bejelentették az Audi fejlesztését, tartalmi viták nincsenek – tudta meg lapunk. A késedelmet az okozza, hogy lassan haladnak a szerződés szövegének egyeztetésével, kis túlzással minden vesszőn és ponton újra és újra átrágják magukat.

Ebben élen járnak a német cég jogászai, például a szerződő felek esetleges nemteljesítése esetére lefektetett szankciók tekintetében. Olyan tényezők is hátráltatják a véglegesítést, mint például, hogy az eredetinél értékesebb gépeket hoz be a német cég.

A jelek szerint abban, hogy egy ilyen támogatási szerződés véglegesítése elhúzódik, nincs semmi különös: a GM-beruházást két nappal az Audié előtt jelentették be, és még annak a szerződését sem véglegesítették. A közelmúlt harmadik nagy magyarországi autóipari beruházását, a fenti kettőt időben megelőző, a Mercedes kecskeméti gyáráról született támogatási megállapodást is mintegy háromnegyed évvel a bejelentés után öntötték végleges formába. Az egyedi kormánydöntéssel odaítélt állami támogatások (EKD) mechanizmusát jól ismerők szerint a bejelentés – ilyen nagy projektek esetében legalábbis – a legtöbbször megelőzi a végleges szerződés parafálását, a két fél pusztán egy úgynevezett politikai nyilatkozatot köt, amelyben azonban a támogatás sarokkövei feltétlenül, de gyakran a részletei is benne foglaltatnak.

Az Audi esetében a 900 millió eurós, 1800 munkahelyet teremtő beruházáshoz kapható 11 milliárd forintnyi készpénzben mérhető összeg azt jelenti, hogy munkahelyenként valamivel több mint hatmillió az állami támogatás. Ugyanakkor a kormány deklarált célja, hogy legfeljebb ötmillió forint/munkahely támogatást kapjanak a befektetők. Ráadásul általában további, úgynevezett készpénzben nem mérhető támogatáshoz, segítséghez is hozzájutnak a befektetők, mind a kormánytól, mind pedig a helyi szereplőktől. Az Audi esetében például értesüléseink szerint a kormány arra is kötelezettséget vállalt, hogy autópálya-lehajtót épít a gyárhoz, illetve az Audi számára a helyi egyetemen speciális szakképzést indítanak. Információink szerint mind állami, mind helyi önkormányzati szinten nagyon sok fejlesztést beígértek. Igaz, ezek jórészt olyanok, amelyekre előbb-utóbb amúgy is sort kerítenének. Szakértők és a tárgyalásokat ismerők szerint ha mindezeket megpróbálják számszerűsíteni, az összességében felkínált támogatás intenzitása (a befektetéshez viszonyított támogatási arány) nagyjából megegyezik azzal, amit a Mercedes kapott.

Ezzel együtt is az Audi-szerződés – legalábbis a kormány szándékai szerint – már az átmenetet képviseli az EKD-odaítélés új rendszeréhez. Ebben az eddig leglényegesebbnek tartott munkahelyteremtés, illetve a megtérülés (adóhatás) szempontja mellett a folyó fizetési mérlegre gyakorolt hatás is fontos szempont. Egy másik – ez értesülésünk szerint már kifejezetten része az Audi vállalásának – egy kötelező beszállítói együttműködési megállapodás megkötése. Ugyanis korábban voltak olyan nagy autóipari fejlesztések (például az Audi szintén EKD-támogatással megvalósult összeszerelői projektje), amelyekben csak 6-6,5 százalékos magyar beszállítói hányad valósult meg.

Audi-kronológia

2010. szeptember 23.: Orbán Viktor kormányfő és Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke Budapesten bejelenti az Audi-beruházást

2010. november 5.: Szijjártó Péter bejelenti, a kormány hamarosan dönt az Audi támogatási csomagjáról

2011. január 27.: Matolcsy György közli, elhárult az utolsó akadály is az Audi projektjének útjából, miután Brüsszel jóváhagyta a Natura 2000 keretében az Audi beruházására rendelkezésre álló terület átminősítését

2011. február 11.: a kormány kiemelt projektté nyilvánítja az Audi-beruházást (ez főként az engedélyezés gyorsítását jelenti)

2011. február 13.: a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményben tudatja: még nem született kormánydöntés az Audi-csomagról

2010. november 5.: Szijjártó Péter bejelenti, a kormány hamarosan dönt az Audi támogatási csomagjáról

2011. január 27.: Matolcsy György közli, elhárult az utolsó akadály is az Audi projektjének útjából, miután Brüsszel jóváhagyta a Natura 2000 keretében az Audi beruházására rendelkezésre álló terület átminősítését

2011. február 11.: a kormány kiemelt projektté nyilvánítja az Audi-beruházást (ez főként az engedélyezés gyorsítását jelenti)

2011. február 13.: a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményben tudatja: még nem született kormánydöntés az Audi-csomagról -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.