Jelentős esést könyvelhetett el tavaly az orosz autópiac, miután közel másfél millióval kevesebb személy- és könnyű tehergépjármű talált gazdára. Ez éves szinten 49 százalékos visszaesésnek felel meg. A moszkvai székhelyű szakmai szövetség, az Association of European Businesses (AEB) kimutatása szerint a tíz legkeresettebb modell közül kilencet Oroszországban gyártanak. Ezek között van a Lada, a Renault, a Ford, a Chevrolet, valamint a Daewoo modellje is.
„A december általában erős hónapnak számít az orosz autópiacon, de az adatok mindenképpen bizakodásra adnak okot, így reméljük, hogy a felívelés továbbra is kitart” – mondta David Thomas, a szervezet elnöke. A vezető az eddigi támogatást és az iparágat is érintő gazdaságélénkítő programok bevezetését jó lépésnek találta, és reményét fejezte ki, hogy az elkezdett párbeszéd tovább folytatódik az idén is, korábbi szintekre térjen vissza. A szövetség becslése szerint az idén a piacon 1,4 millió személyautó, valamint 100 ezer kisteherautó kelhet el. Ez optimista becslésnek tűnhet, de a kereslet minden bizonnyal élénkül az év második felében az AEB szerint.
Előzőleg Oroszország már jó úton haladt afelé, hogy megelőzze Németországot, és Európa legnagyobb autópiaca legyen, de a rubel leértékelődése miatt elapadtak a kedvező hitelforrások. Ezzel szemben Németországban tavaly 3,8 millió új autót értékesítettek a régi autók lecseréléséhez adott úgynevezett roncsprémiumnak köszönhetően, míg 2008-ban 3,1 milliót. A becslések szerint az idén a támogatás megszűnésével visszaeshetnek az eladások, 2,75-3 millióra darabra. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.