BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővíti kapacitásait a Nemak

Győri reakció arra, hogy az autóipari cégek jelentősen növelték megrendeléseiket

Bővíti gyárát a Nemak Győr Kft., miután több nagy autóipari cég jelentősen növelte megrendeléseit. Az alumínium hengerfejeket gyártó győri társaság 6 millió eurós – több mint 1,6 milliárd forintos – ·beruházással növeli gyártócsarnokát, ehhez 550 millió forint állami támogatást kapott. A beruházás megvalósulásával 175 új munkahelyet teremt Győrben a mexikói központú cégcsoport.

Történetének legsikeresebb évét zárta 2010-ben a Nemak Győr Kft. A társaság szinte valamennyi vevője – de elsősorban a Renault, az Audi és a General Motors – növelte megrendeléseit, mégpedig hirtelen és hatalmas mértékben. Mind az európai, mind az amerikai gépjárműgyártást pozitív változások jellemezték tavaly, de a növekedést leginkább az ázsiai (kínai és koreai) piacok biztosították. Mivel a Nemak közvetlenül és közvetve is jelen van termékeivel a Távol-Keleten, az emelkedő vevői igények azonnal hatást gyakoroltak a cégre – nyilatkozta a Világgazdaságnak Mersich Gábor, a Nemak Győr gazdasági igazgatója.
A hengerfejeket gyártó alumíniumöntöde 2009-ben még csökkentett létszámmal és munkaidővel termelt. Azt követően viszont a cégvezetésnek azonnali intézkedéseket kellett tennie, hogy a gyártásban lépést tudjanak tartani vevőik igényeivel. Először viszszaálltak a 40 órás munkahétre, majd folyamatos műszakot vezettek be. Ugyanakkor nyilvánvalóvá vált, hogy a megnőtt igények kiszolgálásához bővíteni kell a gyártókapacitást.

Mint Mersich Gábor elmondta, a fejlesztés első fázisában nemcsak egy új üzemcsarnok felépítése és számos gyártóberendezés Győrbe telepítése kapott zöld utat mintegy 6 millió euró értékben, hanem a meglévő több mint 600 mellé további 175 új munkahely is létesülhet. Az építés már tavaly októberben megkezdődött, a napokban a gépek telepítése is megtörténik, áprilisban pedig a tervek szerint indul a próbaöntés. A tervek szerint 2011 végére üzembe tudják állítani a megnövelt gyártókapacitásukat. Ezzel a jelenlegi 1,8 millió darabos évi hengerfejmennyiséget 2,2 millióra növelik.

A Nemak Győr Kft. legnagyobb megrendelője továbbra is a General Motors, megrendelései teszik ki az alumíniumöntöde forgalmának 52 százalékát. E hengerfejek egy részét Szentgotthárdra szállítják, egy másik hányadot pedig Koreába, Ausztráliába és Németországba. Ezt követi 26 százalékkal a Renault; ez a cég növelte leginkább 2009-hez képest a megrendeléseit tavaly. Korábban a Nemak Győr csak egy spanyolországi Renault-motorgyárba szállított dízelhengerfejet, jelenleg azonban már egy további, franciaországi motorgyárat is ellát a társaság. A megrendelések 12 százalékát kitevő Audi Hungariának viszonylag kis darabszámot, de sok típust szállít a Nemak, a legkisebb a V6-os, de készülnek V8-as és V10-es hengerfejek is. A legkisebb megrendelő pedig a BMW.

Az új üzemcsarnokban újfajta technológiával készülő hengerfejeket gyártanak majd a Renault-nak és az Audinak. Később ebben a gyártórészben kapnak helyet az Opel szentgotthárdi beruházásával megjelenő további gyártási kapacitást biztosító gépek is.
A 2009-ben 71 millió euró árbevételt elért Nemak Győr Kft. tavalyi forgalma 120 millió euró volt, az idén pedig már 150 millió eurós árbevétellel számol a cégvezetés.

A Nemaknak a beruházás megtervezésével, kidolgozásával párhuzamosan meg kellett találni azokat a forrásokat, amelyek a kivitelezést lehetővé teszik. A társaság saját tőkéje mellett jelentős, 550 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el az Új Magyarország fejlesztési terv pályázatán.

Hiány lehet szakemberből

Jelentős gondot okozhat a Nyugat-Dunántúl régióban működő kis- és középvállalkozások számára a jól képzett vasipari munkaerő megtartása és annak pótlása az Audi győri, valamint az Opel szentgotthárdi újabb beruházásának megvalósulásával.

A térségben már most is hiány van megfelelően képzett szakemberekből, így az említett autóipari cégek szinte csak a kisebb vállalkozásoktól tudnak elcsábítani dolgozókat – hangzott el egy győri konferencián.

Mintegy 1800 újabb dolgozóra lesz szüksége Győrben az Audinak az újabb beruházásának megvalósulását követően, Szentgotthárdon pedig 1000 fős munkaerőigényt jelentett be az Opel. A nyugat-dunántúli fejlesztések mellett ott van még a Mercedes kecskeméti beruházása, amely cég szintén jelentős munkaerőt igényel.

E nagy autóipari cégek körül várhatóan nagyobb számban megjelenő szatellit vállalkozások csak Nyugat-Dunántúlon egyenként 40–150 munkavállalónak kínálhatnak munkát. Az előzetes számítások szerint a térségben közvetlenül 3500-4000 szakemberre lesz szükségük a multiknak. Ezt a létszámot nem tudja kiállítani a régió munkaerőpiaca. Elkerülhetetlen, hogy az első ütemben a nagy cégek a kicsiktől és a közepesektől vigyék el a dolgozókat, mivel a kisebb foglalkoztatók nem tudnak versenyképesek lenni a nagy gyártókkal.

Ráadásul a kis- és középvállalkozások egyelőre nem tapasztalnak együttműködési szándékot a nagyok részéről e gondok megoldására – nyilatkozta Miklósy Lajos, a Professio Szakember Utánpótlást Segítő Konzorciumban részt vevő győri Ipartechnika Menedzser Kft. ügyvezető igazgatója.

A térségben már most is hiány van megfelelően képzett szakemberekből, így az említett autóipari cégek szinte csak a kisebb vállalkozásoktól tudnak elcsábítani dolgozókat – hangzott el egy győri konferencián.

Mintegy 1800 újabb dolgozóra lesz szüksége Győrben az Audinak az újabb beruházásának megvalósulását követően, Szentgotthárdon pedig 1000 fős munkaerőigényt jelentett be az Opel. A nyugat-dunántúli fejlesztések mellett ott van még a Mercedes kecskeméti beruházása, amely cég szintén jelentős munkaerőt igényel.

E nagy autóipari cégek körül várhatóan nagyobb számban megjelenő szatellit vállalkozások csak Nyugat-Dunántúlon egyenként 40–150 munkavállalónak kínálhatnak munkát. Az előzetes számítások szerint a térségben közvetlenül 3500-4000 szakemberre lesz szükségük a multiknak. Ezt a létszámot nem tudja kiállítani a régió munkaerőpiaca. Elkerülhetetlen, hogy az első ütemben a nagy cégek a kicsiktől és a közepesektől vigyék el a dolgozókat, mivel a kisebb foglalkoztatók nem tudnak versenyképesek lenni a nagy gyártókkal.

Ráadásul a kis- és középvállalkozások egyelőre nem tapasztalnak együttműködési szándékot a nagyok részéről e gondok megoldására – nyilatkozta Miklósy Lajos, a Professio Szakember Utánpótlást Segítő Konzorciumban részt vevő győri Ipartechnika Menedzser Kft. ügyvezető igazgatója. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.