BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Daimler–Renault szövetség lesz?

Több az új vezérigazgató a szalonon, mint az új modell – kezdte tudósítását az Automotive News a legnagyobb észak-amerikai autókiállításról Detroitból, így is éreztetve: a válság utáni időszak alaposan felforgatta az iparágat. Más lap azon kesereg, hogy a „nagy” North American International Auto Show az idén csak árnyéka önmagának: olyan kicsi lett, mint a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján volt.

Csak illusztrációképpen: két év alatt 5,5 millióval, 10,4 millióra csökkent az Egyesült Államokban eladott személyautók és az akként használt pick-upok száma, és különösen ez utóbbiak – az európaiaknál jóval nagyobb, hatalmas motorral hajtott „full size” pick-upok – a válság nagy vesztesei. Ezekből ugyanis a tavalyelőttinél másfél millióval kevesebb fogyott az elmúlt évben.

Ha a nagy kocsik forgalmának fellendülésére nincs is remény, Matthias Wissmann, a német

autóipari szövetség, a VDA elnöke az amerikai piac bővülésére számít az idén, és hogy az eladások meghaladják a 11 millió darabot. Detroitban elmondott beszédében kiemelte, az első jelek már decemberben látszottak, amikor a „könnyű járművek” (személygépkocsik és pick-upok) forgalma 15,2 százalékkal nőtt a bázishoz képest, az előbbiekből pedig már 21 százalékkal több kelt el, mint 2008 decemberében.

Arra is kitért, hogy a német gyártók nem becsülik le a tengerentúli piac jelentőségét. Ez persze érthető, hiszen a Berlin által ötmilliárd euróval finanszírozott tavalyi autócsere-program kifutásával az idén körülbelül egymillióval kevesebb, legfeljebb 2,8-3 millió személykocsi értékesítésére számíthatnak hazájukban. Ezért növelni kell a külföldi eladásokat.

Wissmann még azt is érvként hozta fel, hogy az USA lélekszáma évente egy százalékkal bővül, és az átlagos életkor 37 év, míg a 44 éves átlagéletkorú német népesség növekedése nulla.

Dieter Zetsche Daimler-vezér pedig azt várja, hogy a globális autópiac három-négy százalékkal fejlődik az idén. Ennél nagyobb hírként azonban bejelentette: még az első fél évben szövetségre léphet a Daimler egy kisautógyártóval. Már jó ideje folynak a tárgyalások több márkával, köztük a Renault-val.

Zetsche azt reméli, a Mercedes megtartja előnyét az Audi előtt a világpiacon, és egyben csökkenti a lemaradását a vezető prémiumautó-gyártóhoz, a BMW-hez képest.

A General Motors továbbra is tartja vezető helyét a hazai – amerikai – piacon a Toyota, a Ford és a Honda előtt. A piac ugyanakkor egyre nagyobb mértékben fordul a zöldautók, például a hibridek felé. Ezen a területen azonban a japánok már akkor megalapozták a hírnevüket, amikor a GM még csak gondolt az elektromos autó gyártására. Így a Chevrolet Volt elég nagy hátránnyal indul a versenyben, a GM azonban a sorozatgyártás megkezdéséig be akarja vezetni a köztudatba a Voltot, ezért több mint százat kiad használatra cégeknek. Michigan és Kalifornia államban pedig ötszáz akkutöltő állomást létesítenek lakó- és üzleti övezetekben, illetve közterületeken. A programot több mint 30 millió dollárral támogatja a washingtoni energetikai minisztérium.

A hagyományos zöldautó-gyártó Toyota és Honda mellett az Audi kiállította az elektromos R4-es modellt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.