Ebben az évben a tavalyinál 100 ezerrel több, összesen mintegy 320 ezer kész motor hagyja el az Opel Szentgotthárd Kft. szereldéjét, pedig az épülő új motorgyárban csak decemberben kezdődik meg a sorozatgyártás – mondta lapunknak Solt Tamás, a vállalat ügyvezető igazgatója.
Az idei termelésnövekedés annak köszönhető, hogy a napokban megkezdődött a komplett motorok szállítása Kínába, Dél-Koreába és Mexikóba. Júniustól pedig havonta 15 ezer motort küldenek Szentgotthárdról abba a detroiti üzembe, ahol a Chevrolet Cruze készül az amerikai piac számára.
Az Egyesült Államokat leszámítva a többiek bejáratott piacoknak számítnak az Opel Szentgotthárd számára, hiszen másfél éve kezdődött a motorkomponensek – és kisebb darabszámban – a motorok szállítása az ottani General Motors- gyárak számára. Mindez egyben azzal járt együtt, hogy a szeptemberben még csak 600 embernek munkát adó gyár ma nyolcszázat foglalkoztat, és év végéig eléri az ezret az alkalmazottak száma.
Az Opel – amely 1991–2010 között 735 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon – most 500 millió eurós beruházást hajt végre és négy év alatt nyolcszáz új munkahelyet teremt. „Egy ilyen nagyságrendű beruházás során nem ritka a határidőcsúszás, mi azonban 3-4 héttel előbbre tartunk a tervekben rögzített határidőknél” – mondta Solt Tamás, hozzáfűzve, hogy már egybenyitották a régi és az újonnan épített 30-30 ezer négyzetméteres szereldéket, ahol eddig több mint száz gépet telepítettek. Az Opel által Flex Motorgyárnak elnevezett, évi 500 ezres termelőkapacitású új üzemben áprilisban kezdődik meg a komplett motorok próbagyártása.
Solt Tamás ugyanakkor az elmúlt évi eredményekre is büszke: „Az európai autópiac esik, csökkennek a darabszámok, és noha az Opel eladásai csak 1,8 százalékkal csökkentek, a márka gyárai között csupán mi tudtuk jelentős mértékben növelni a termelési darabszámot.”
Magyarországon viszont jó eladási eredményekkel dicsekedhet az Opel, hiszen 13 százalékos értékesítésbővüléssel 15 év után ismét a toplista élére került, és piaci részesedése közel egy százalékkal, 11,8 százalékra emelkedett. Kovács Tamás, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója talán az első a szakmában, aki ha némileg visszafogottan is, de már optimistán látja a jövőt. Mint mondja, tavaly 3,7 százalékkal, 45 ezer darabra bővül a magyar személyautópiac, ami azt mutatja, hogy túl vagyunk a mélyponton. Az idei év ugyanakkor továbbra is nehéznek ígérkezik, de a kedvezőtlen nemzetközi és hazai gazdasági kilátások ellenére is számíthatunk arra, hogy a lassú autópiaci kilábalás folytatódik.
Miután a hitelfeltételek nem javulnak, magánszemélyek vásárlásában sok fejlődés nem várható. Az autóállomány azonban egyre idősödik, és mégha az üzemenyagárak emelkedése miatt egyre kevesebbet autózunk, azért a magánvásárlók is előbb-utóbb megjelennek a szalonokban, hiszen az idősödő autók szervizigénye nagyobb. Ráadásul a válság előtti években gépkocsivásárlásra felvett hitelek is kezdenek lejárni, úgyhogy a vásárlókör némi bővülése várható.
Ebben az is segíthet, hogy az Opel Magyarország új személykocsi-árlistája átlagosan kétszázalékos listaárcsökkenést mutat. Azoknak a modelleknek az árait tudták lényegesen mérsékelni, amelyeknél a regisztrációs adó csökkenése olyan mértékű volt, hogy bőven ellensúlyoztaa rossz forintárfolyam és a 2 százalékpontos áfanövekedés hatásait. A csökkentetett regisztrációs adó nyertesei elsősorban a nagyobb motorokkal szerelt modellek – mondta Kovács Tamás, hozzáfűzve, hogy ugyanakkor az Astra Classis ma 6 százalékkal kerül kevesebbe, mint az év végén. „Az árcsökkentés csak úgy volt lehetséges, hogy az Opel központnál sikerült elérnünk, hogy az árfolyamveszteségnek csak egy része jelenjen meg az árainkban” – magyarázta.
Európai autóeladások
Tavaly már negyedik éve csökkentek az európai gyártók autóeladásai. Decemberben 6,4 százalékkal, 953 ezer darabra esett az EU autópiaca, de az egész éves 13,11 milliós forgalom csupán 1,7 százalékkal marad el a 2010-es bázistól. Németországban a vártnál jóval nagyobb mértékben, 8,8 százalékkal, 3,173 millióra nőtt az új autók forgalomba helyezésének száma, és csaknem egymillióval több kocsi kelt el, mint Európa második legerősebb piacán, Franciaországban. A nagy piacokon ugyanakkor a csökkenés az általános: Spanyolországban 17,7, Olaszországban 10,9, Nagy-Britanniában 4,4, Franciaországban pedig 2,1 százalékkal kelt el kevesebb gépkocsi az elmúlt év során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.