A vártnál drágábban kínálta a villamos-vonatokat (tramtrain) a svájci Stadler a MÁV nemrég zárult tenderén, de messze nem azzal a közel 100 százalékkal, ami miatt a Miniszterelnökséget vezető miniszter – közleménye szerint – veszélyben érzi a Hódmezővásárhely–Szeged villamos-vasúti rendszer létrehozását. Lázár János a térség országgyűlési képviselőjeként és az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszterként arra kérte a kormányt, hogy az aránytalanul megnőtt költségek miatt ne vállaljon kötelezettséget a projektre.
[caption id="" align="aligncenter" width="700"] Kép: Stadler[/caption]
A miniszter az ügyben a MÁV-ot és az azt felügyelő NFM-et is súlyos tervezési és előkészítési hibákkal vádolta, és üzleti érdekcsoportok kormányra gyakorolt nyomását sejtette az ügylet kapcsán.
Kérdés, milyen árhoz képest lehet túllépésről beszélni. Lázár János a Delmagyar.hu cikkére hivatkozott, amely (más forrás alapján) azt írja, hogy a MÁV 32 millió eurónak megfelelő 10 milliárd forintot szánt a beszerzésre. A végösszeg mégis 16 milliárd forintra (51,2 millió euróra) rúg a Stadlertől elfogadott, vonatonként 6,4 millió eurós ajánlat alapján. (Ez 60 százalékos túllépés.) Ráadásul van egy másik „várt” ár is: a tenderbontáskor nyilvánosságra került, hivatalos MÁV-becslésben vonatonként 5,5 millió euró szerepelt, ami a 8 vonat esetében összesen 44 millió eurós, azaz közel 14 milliárd forintos költséget jelent. Ennél a Stadler ajánlata „csak” 16,27 százalékkal volt magasabb. Hab a tortán, hogy volt egy harmadik várakozás is: a kormány aktuális éves fejlesztési keretében (IKOP-3.2.0-15 azonosító jellel) már a tender végén elfogadott 16 milliárd forint támogatás szerepel az érintett 8 jármű beszerzésére.
Mindazonáltal nem alaptalan a Delmagyar.hu 10 milliárd forintos információja sem, csak másra vonatkozik: piaci forrásunk szerint ez a 10 milliárd forint a tramtrainbeszerzés uniós támogathatóságának felső határa abban a részletes megvalósíthatósági tanulmányban, amelyet a hódmezővásárhelyi önkormányzat készített. A pálya-infrastruktúra megvalósítása külön keret. A MÁV-Start a beszerzést uniós forrásból kívánja megvalósítani. A járművekre vonatkozó szállítási szerződés csak a támogatási szerződés megkötésével, aláírásával lép hatályba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.