Fejleszt a Knaus Nagyorosziban
A HTP a cég németországi gyárai termelékenységét is növeli. Az ottani Tabbert-gyárban épp most folyik egy hétmillió eurós beruházás, a kapacitásbővítés mellett újratervezik a járműmodelleket is.
„Nálunk ugyan alacsonyabb a termelési költség, mint Németországban, de a költségelőnyünk megtartása, azaz az egyszerűbb és olcsóbb gyárthatóság érdekében át kell tervezni a járműveket. A munkát a cég hatfős mérnökcsoportja a német konstruktőrökkel végzi” – mondta az igazgató. A beruházásoknak nyár végére be kell fejeződniük, hogy szeptemberben már teljes erővel indulhasson a jövő évi modellek termelése. A 900 ezer euró harmadát az asztalosüzemnek szánt gépekre, a többit az épület átalakítására és egyéb termelőberendezésekre, szerszámokra szánja a cég. Mindezeknek köszönhetően a saját fejlesztésű kis kempingbusz-termelési kapacitását megháromszorozva naponta akár 9-10 járművet is kibocsáthat a gyár.
A Knaus Tabbert Kft. volt már fenn s nagyon lenn is. A világválságig végig nyereséges volt, legjobb eredményét éppen a krízis kitörése előtti július végén zárt üzleti évben érte el. A német anyacég csődje miatt azonban sokáig bizonytalanná vált a jövője, amíg a holland HTP befektetői csoport meg nem mentette.
Miután az új vezetés felélesztette a Knaus addig parkolópályán tartott márkáját, a Weinsberget, annak 3,5 tonnás furgonból készülő kempingbuszváltozatát, a Cara-Bust már Nagyorosziban fejlesztették tavalyelőtt, akárcsak az évek óta – még a válságos időkben is – keresett Box Star kempingbuszt.
A konszern vezetése hamar rájött, hogy Nagyoroszit nem áldozhatják föl. A magyarországi gyártás ugyanis sokkal olcsóbb, mint a német, és Nagyorosziban létrejött egy számottevő fejlesztői potenciál is. Az ottani mérnökök által létrehozott járműtípusok mindig is jól szerepeltek a piac előszobájának számító nyár végi nemzetközi kempingjárműszalonokon, Düsseldorfban.
A szeptember elején zárt tavalyi szalonon például 137, kizárólag Magyarországon gyártott kempingbuszt rendeltek. A keresletnek köszönhetően a tervezett 800 helyett 970 járművet gyártott 2011-ben a társaság.
A Knaus-Tabbert lakókocsijai iránti igény stabil: az idén is a múlt évi 2000 darab körüli lesz a gyártás. E területen nincs szükség kapacitásfejlesztésre, mert a cég épp a legjobb, a 2008 végén zárult üzleti évében, a hitelválság kitörése előtt még 4790 lakókocsit gyártott.
A cég a tavaly elindította egy különleges lakókocsi gyártását is, amelyet addig a német testvérvállalat készített. A T@B modell kétszemélyes, 9-10 ezer euróba kerülő, karosszériája áramvonalas. Stabil rajongótábora van: 2011-ben a tervezett 250 helyett 400 készült belőle Nagyorosziban.
Vendégmunkások
A létszám ősz óta folyamatosan bővül, a cég a bérelt dolgozókkal együtt már 300 fős. Utóbbiak közül negyvenen szlovák állampolgárok, de néhány saját alkalmazott is a határ északi oldaláról jár át dolgozni. Nekik persze rosszul jön a forint gyengélkedése, ugyanakkor Magyarországon és Szlovákiában is igénybe vehetik az egészségügyi ellátást, és a szlovákiainál magasabb magyarországi családi pótlékra is jogosultak.


