BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felemás használtautó-üzlet

Nem rengeti meg a használtautó-piacot a hitelezés pénteken életbe lépő újabb szigorítása. Az új szabályozás, amely arra kényszeríti a finanszírozó intézeteket, hogy a futamidő legkésőbb az autó 11 éves korában lejárjon (VG, június 4., 9. oldal), azért nem ijeszti meg a használtautó-kereskedőket, mert már egy hét-nyolc éves kocsinak is olyan alacsony a piaci értéke, hogy a megvásárlása fedezhető egy három-négy éves futamidejű finanszírozási konstrukcióval. Arról nem is beszélve, hogy manapság az autók négyötöde készpénzért kel el – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a Világgazdaságnak.

Hasonló véleményen van Horváth Zoltán, a legnagyobb használtautó-kereskedő hálózat, a Weltauto igazgatója, aki szerint nemigen szokott előfordulni a használt gépkocsik piacán három-négy évnél hosszabb futamidő, arról nem is beszélve, hogy ennyi időn belül általában amúgy is túladnak az egyre korosabbá váló járműveken. A szakember úgy tudja, igen sok 11 évnél idősebb kocsi cserél gazdát, de jellemzően magánforgalomban és nem kereskedőkön keresztül.

A Weltauto hálózatában az idén értékesített járművek átlagéletkora 5,5 év volt. Közülük legnagyobb számban a 2008-as és 2005-ös évjáratú modellek szerepeltek, amelyek együttes aránya elérte a 27 százalékot. A tízévesnél idősebb kocsik ugyanakkor az idei teljes forgalom 11 százalékát tették ki.

Az első negyedévben még ment a használtautó-piac – csupán 5 százalékkal kevesebb kocsi váltott tulajdonost, mint tavaly március végéig –, mostanra azonban itt is visszaesés tapasztalható. Sok függ ugyanakkor a kereskedés helyszínétől: Budapesten és környékén nyilván sokkal több új és használt autót lehet eladni, mint vidéken, ugyanakkor az árvíz miatt a borsodiaknak egyéb gondjuk is van, mint hogy kocsit cseréljenek.

Horváth Zoltán szerint miután gyakorlatilag senki sem vesz új gépjárművet a régi helyett, egyre aggasztóbb, hogy jövőre már nem lesz belföldi eredetű használt kocsi a piacon. Különösen azok nem gondolkodnak autócserén, akik még – mai szemmel – kedvezményes konstrukciókkal jutottak járművükhöz. Ennek oka, hogy ugyancsak péntektől hatályos a körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról szóló kormányrendelet második fele, amely tovább szigorítja a lakossági hitelkihelyezéseket.

A betétesek védelmében

Az idős autók hitelezésénél a lízingcéget refinanszírozó kereskedelmi bank számára akkor ír elő a hitelérték 50 százalékát elérő többlettőkeképzést az új szabályozás, ha a kocsi életkora eléri a 11 évet. Binder István, a PSZÁF szóvivője szerint a bank betéteseinek védelmében határozott így a felügyelet.

Abban az esetben pedig, ha a konstrukció során a kocsi életkora eléri a 15 évet, a teljes hitelértéknek megfelelő összeget kell tartalékba helyezni. Tehergépjárművek esetében tízéves kor felett szükséges az 50 százalékos, tizenkettőn túl pedig a 100 százalékos többlettőke képzése.







Abban az esetben pedig, ha a konstrukció során a kocsi életkora eléri a 15 évet, a teljes hitelértéknek megfelelő összeget kell tartalékba helyezni. Tehergépjárművek esetében tízéves kor felett szükséges az 50 százalékos, tizenkettőn túl pedig a 100 százalékos többlettőke képzése. Maradunk a völgyben Hullámvölgyben maradt az autópiac májusban is. Igaz, ez a völgy már kevésbé mély, mint az első négy hónapban, amikor is a múlt év azonos időszakához képest felével esett a személykocsi-forgalombahelyezések száma. Májusban már csak 24,8 százalékkal kevesebb autó kelt el, mint egy évvel korábban.

A kishaszonjárművek forgalomba helyezési száma ugyan mindössze 9,3 százalékkal maradt el a bázistól, de csak egy nagyobb megrendelésnek köszönhetően.

A legfrissebb adatok szerint június első öt napján 616 személyautó kapott rendszámot, ez 25 százalékkal marad el a tavalyitól.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.