Fónagy János, az NFM politikai államtitkára a múlt héten ugyanis elképzelhetőnek tartotta, hogy beszállítóival közösen a Rába egy összeszerelő üzemet hozzon létre. Az azonban biztos, hogy a Rába felkészült a buszgyártásra, olyannyira, hogy szeptemberben Norvégiából kapott megrendelést a Rába Jármű Kft. olyan midibuszok szállítására, amelyeket a Molitus Kft-vel és a Webasto Hungária Kft-vel közösen fejlesztettek ki. Ez az a jármű, amit hazai igényekre, a BKV korábbi, eredménytelennek minősített tenderére hoztak létre, s amely problémamentesen zárta 6 hetes tesztperiódusát a BKV-nál, a várbusz útvonalán.
„A buszpiac fontos területet jelent számunkra, termékfejlesztéseink egyik célja, hogy megerősítsük pozíciónkat ebben a fontos és hagyományos szegmensben”– emelte ki akkoriban Pintér István. Most pedig mondta a Világgazdaságnak, hogy az első néhány midibusz norvégiai és svédországi értékesítése ugyan csupán egymillió euró körüli üzlet, ám referencia szempontból igen fontos eredmény, hiszen magyar gyártó az utóbbi időben nemigen tudott buszt értékesíteni Nyugat-Európában.
"Másrészt azért tartjuk fontosnak, mert talán ez az értékesítés meggyőző lesz azok számára, akik Magyarországon tervezik az autóbuszpark megújítását, illetve, ha az új tulajdonos piacot lát" – fűzte hozzá magyarázatul a cégvezető egyben arra utalva, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. nyilvános vételi ajánlatot tett a társaság részvényeinek megvásárlására. Szeptember végéig a Rába csoport 3,5 százalékkal 26,4 milliárd forintra növelte árbevételét. Az EBITDA 20,7 százalékkal 1,576 milliárd forintra süllyedt a tavaly háromnegyedévi szinthez képest, a cégcsoport adózott eredménye pedig 118 százalékos eséssel 1,256 milliárd forint veszteséget mutatott. Ennek oka, hogy a deviza hiteleket a fordulónapi árfolyamra, szeptember 30-ra kellett átértékelni.
Az export árbevételben azonban csak később jelentkezik a gyenge forint pozitív hatása, ám erre a pozitív hatásra számítva az idei évre továbbra is pozitív nettó eredményt vár a Rába.A futómű üzletág ugyanis 20 százalékkal 17,1 milliárd forintra növelte forgalmát, ami a cégcsoport árbevételének 65 százalékát adja, s az alkatrész üzletág bevételei is 8 százalékkal, 7,8 milliárd forintra emelkedtek. A járműgyártás árbevétele ugyanakkor 52 százalékkal 2,3 milliárd forintra mérséklődött.
Pintér István kiemelte, hogy már közvetlenül szállítják a futóműmodulokat a nehézteherautó-gyártók számára, míg korábban egy közvetítő cég állította össze a modulokat a Rába alkatrészeiből. A Volvo és Scania megrendelései révén jövőre körülbelül 100 ezer kamion fogja Rába futóműveken elhagyni a gyártósort, ami az egész európai piac mintegy 30 százalékát jelenti. A mezőgazdasági erőgépek a csúcskategóriájában, az 500 lóerő fölötti szegmensben is olyan futóműkínálatot fejlesztett ki a cég, amellyel nagyon kevés más gyártó versenyezhet a világpiacon. A Rába legnagyobb vevői ebben a tekintetben az amerikai John Deere és a német Claas.
Oroszországban hagyományosan autóbuszfutómű-beszállító a győri holding, de ez a piac stagnál az idén. A fehéroroszországi devizaválság azonban a legrosszabbkor jött: igaz, nem marad kinnlevősége a Rábának a leszállított trolibusz futóművek után, ám a megrendelések leálltak. A holding járműgyára megérezte a honvédségi megrendelések visszaesését, ám a negyedik negyedévben fellendülnek a szállítások. Másrészt a háromnegyed évben angol és német megrendelésre legyártott 2000 darab földmunkagép- és dömperalváz több mint kétszer annyi mint az elmúlt év azonos időszakában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.