Egy új megrendelés révén csaknem 1100-ra emelkedik Florida különböző közlekedési vállalatai állományában lévő NABI-buszok száma. A Broward County által tavaly megrendelt félszáz járművet már leszállították, míg az új rendelésállomány legyártásának nyáron kezd neki a budapesti üzem, amely év végéig elkészíti a 49 karosszériát. A buszok karosszériája ugyanis Magyarországon készül, a végszerelés az Alabama állambeli Annistonban, a NABI Inc. üzemében történik. A gyártó olyan kényelmi megoldásokkal is ellátja a járműveket, mint a vezeték nélküli internet-hozzáférés vagy laptopok töltésére alkalmas állomások.
A nehéz gazdasági körülmények ellenére az idei év sikeresen alakul a NABI számára, hiszen a műanyag karosszériás CompoBusokat gyártó kaposvári üzemben ismét megkezdődött a létszámbővítés, az alkalmazottak száma júniusra várhatóan eléri a kétszázat. A termelés újraindítása annak köszönhető, hogy a 2000 NABI-busszal rendelkező Los Angeles-i közlekedési vállalat újabb, 150 darabos megrendelést hívott le a céggel 2008-ban megkötött keretszerződésből. Ez azért is jó hír, mert tavaly nyáron már csak kilencen voltak az egykor 150 fős üzem állományában, így viszont jövő év végéig van munkájuk a kaposváriaknak.
A NABI azért kényszerült a többlépcsős elbocsátásokra és a kaposvári üzem leállítására, mert Los Angeles 2010 végén elhalasztotta a soron következő száz NABI-autóbusz lehívását az egyébként 2013-ig nyílt opciós keretből. A budapesti gyárban is voltak elbocsátások: a három évvel ezelőtti 300-ról százra csökkent a létszám.
De nem csak az alkalmazotti állomány csökkent. A NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. árbevétele 2009-ben még 9,044 milliárd forintra rúgott, de tavalyelőtt 8,151 milliárdra szűkült, az elmúlt évben pedig 4,029 milliárdra esett.
Ilyen megrendelési és foglalkoztatási gondok közt mutatta be tavaly augusztusban a magyar piacra tervezett új elővárosi-helyközi buszát a NABI. Az elődmodellt, a városi Sirius buszt 2,5 millió dolláros fejlesztés révén az amerikai piacon nagy sikert aratott NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva hozták létre nyolc hónap alatt. Az alapkonstrukció lehetővé teszi, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz vagy akár hidrogénhajtású kivitelt is készítsenek belőle. A változatra 100 millió forintot meghaladó összeget fordított a cég, hiszen a háromajtós városi kivitellel szemben a kétajtós elővárosi-helyközi busz az eltérő kerékméret miatt más alvázat is kapott.
Ha a hazai közlekedési vállalatok vásárolnának ezekből a buszokból, nem kellene állandóan leépítésektől tartaniuk a járműgyártó cég dolgozóinak. A NABI számításai szerint az elöregedett buszállomány fenntartása két-háromszoros költséget jelent a társaságoknak a modern járművekkel szemben. A gyártó által végzett számítások azt mutatják, hogy 500 új hazai autóbusz beszerzése mintegy kétezer főnek biztosít munkalehetőséget a magyar autóbusziparban, míg közvetve további ezer embernek jelent megélhetést. Emellett a magyar autóbuszok vételárának 16-18 százaléka közvetlenül megjelenik az államkasszában adó és egyéb bevételek formájában.
Tenderre várva
„Az amerikai piacra irányuló folyamatos fejlesztéseink mellett a magyar és az európai piacokra is kialakítottuk a legmodernebb igényeket kielégítő buszcsaládot. A tavaly bemutatott Sirius autóbuszaink az európai típusbizonyítvány birtokában készen állnak arra, hogy a régóta várt magyar autóbusz-beszerzési tendereken is eséllyel indulhassanak” – foglalta össze Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.