BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gablini Gábor: hamar elülhet a Volkswagen-botrány

Nagyobb a füstje, mint a lángja – így látja a Volkswagen-botrányt, illetve annak következményeit a Világgazdaságnak nyilatkozó Gablini Gábor.

A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint rövid távon lehetnek következményei a hamisításnak, lehet, hogy lesznek olyanok, akik nem vásárolnak Volkswagent, de Gablini Magyarországon nem számol súlyos következményekkel, és azt várja, hogy rövidesen elülhet a botrány.

Korábban a VW-nél sokkal súlyosabb következményekkel járó problémák is lecsengtek, és hosszú távon nem rengették meg az autóipart. A General Motors például tíz évig olyan gyújtáskapcsolóval szerelte a járműveket, amelynek használatakor emberek haltak meg. A Toyota pedig egy időben beragadós gázpedálokkal „szerelte” járműveit, ami szintén életveszélyes volt. Ezeknél az eseteknél tehát emberéleteket kockáztattak a gyártók, és mégis hamar kilábaltak az emiatt keletkezett válságból – mondta Gablini.

A VW esetében nincs szó ilyen biztonsági problémáról, a világ egyik legnagyobb autógyára megbízható termékekkel van jelen a piacon – emelte ki a szakember. Gablini szerint főleg azokban az országokban – Spanyolország, Franciaország – lehet némi következménye a szoftverhamisításnak a márkára, ahol a környezetkímélés miatt adókedvezményben részesülnek az egyes járművek. Magyarország ilyen téren sem érintett, vagyis a zöld elkötezettségnek kisebb a jele, így tehát Gablini hazánkban nem számít elhúzódó hatásra.

A piacok azonban még mindig élénken reagálnak a különböző hírekre. A Volkswagen árfolyama csaknem hat százalékot esett azt követően, hogy az S&P hitelminősítő arra figyelmeztetett, hogy a cég eszközökkel fedezett értékpapírjait (ABS) is negatívan érinti a botrány. Mindeközben a cég vezetése is megszólalt.

Az 1.2 literes autók is érintettek

Az 1.6 és a 2.0 literes mellett az 1.2 literes motorral felszerelt autók is érintettek a Volkswagen-botrányban.

„A Volkswagen létét fenyegetheti a dízelmotorok károsanyag-kibocsátását meghamisító szoftver ügye” – figyelmeztette a cég menedzsereit Hans Dieter Pötsch, a vállalat kijelölt elnöke. Ennek elkerüléséhez mindenképpen teljes oldalas hirdetésekben kell bocsánatot kérniük a VW-tulajdonosoktól – tette hozzá a Bloomberg jelentése szerint.

Az autógyártónak a hét közepére kell elkészítenie azt a tervet, amelyből kiderül, hogyan javítják ki a német piacon futó 2,8 millió érintett autót. Pötsch ugyanakkor úgy véli, hogy ha kellő erőfeszítéseket tesznek, akkor legyűrhetik a válságot – jelentette a német Welt am Sonntag című lap. Készülnek olyan tervek is, amelyek a legrosszabb lehetőségekkel számolnak. A vállalat kasszájában 21,5 milliárd dollár pihen, amely hamarosan 25 milliárdra nőhet a LeasePlan pénzügyi szolgáltató résztulajdonának értékesítéséből, illetve a Suzuki részvényeinek eladásából befolyó összegekből. Egyes szakértők, például a Crédit Suisse elemzői szerint azonban ez nem lesz elég.

A Volkswagen-botrányban a hatóságok azt vizsgálják, hogy az Audi vezető mérnökének, Ulrich Hackenbergnek és Wolfgang Hatz fejlesztőmérnöknek milyen szerepe lehetett a történtekben. A The Wall Street Journal írása szerint mindkét mérnöknek meghatározó szerepe volt a Volkswagen EA 189-es dízelmotorcsalád kifejlesztésében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.