A két vállalat ma jelentette be, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytat egy vegyesvállalat létrehozásáról, amelyben az EADS részvényesek 60, a BAE tulajdonosai 40 százalékot birtokolhatnak majd. A Reuters által megkérdezett elemzők üdvözölték a hírt, amely árcsökkentést eredményezhet és szinte biztosan lendületet ad majd a szektor konszolidációjának.
Ha létrejön a fúzió, azzal 2000, vagyis az EADS létrehozása óta nem látott vállalati egyesülésre kerül sor az európai piacon. A vegyesvállalat spektruma az Airbus utasszállítóktól a Typhoon vadászrepülőkig és az Astute atom-tengeralattjárókig terjed majd, a két cég nem titkolt szándéka, hogy megszorongassa a nagy rivális Boeinget. "Nem látok ebben semmi olyasmit, ami alapvetően fenyegetne minket" – reagált az elképzelésre Jim McNerney, a Boeing ügyvezető igazgatója. A szakértő szerint a fúzióval egy a civil és katonai tevékenységet jobban kiegyensúlyozó vállalat jön létre, ezt a stratégiát alkalmazza a Boeing is évek óta.
Bár az ügylet igen bonyolult, a Reuters által megkérdezett kormányzati szakértők szerint valószínű, hogy az amerikai versenyfelügyelet megakadályozná, mivel az EADS elenyésző bevételt gyűjt az amerikai piacon, a BAE amerikai leányvállalata pedig jelenleg is Washington egyik bizalmi szállítójának számít a hadiiparban.
Az EADS jellemzően európai piaci fókuszát egyébként jól kiegészíti majd a BAE amerikai, brit és szaúdi bázisa, a lépés ráadásul feloldja majd az EADS-ban kötelező francia-német hatalmi egyensúly problémáját is. A francia állam a német fél elégedetlenségére azért kampányolt, hogy a tevékenységet jobban fókuszálják az EADS Toulouse-i bázisára. A másik oldalon a Daimler eldöntötte, hogy eladja EADS-beli részesedését, amit más befektető híján a német állam vásárolna meg, ezzel tovább fokozva a franciák frusztráltságát a növekvő német állami befolyás miatt.
Mivel mind a BAE, mind az EADS állami nukleáris beszállítóként is működik, a két szervezeti egység a fúzió után is megőrzi önállóságát és egy ernyőszervezet fennhatósága alá kerül. A közös vállalat együttes értékesítése eléri majd a 72 milliárd eurót. A Boeing tavaly 68,7 milliárd dollárnyit értékesített
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.