Miközben egyre csökken a magyar cipőipar termelése, Csengeren megkétszereződik a gyártókapacitás egy magyar és egy német társaság összefogása eredményeként.
A jövő héten szerelik be az utolsó, negyedik fröccsöntő gépet abban a csengeri üzemben, amelynek létrehozására 1,1 milliárd forintot fordított a Josef Seibel (JS) Kft. Ezáltal megkétszereződik a román határ közelében lévő település két cipőgyártó vállalkozásának együttes kapacitása: ha felfut a termelés, napi 8000 pár cipő készülhet Csengeren – mondta el lapunknak Juhász János, a Josef Seibel Kft. ügyvezetője, aki egyben az azzal szorosan együttműködő Szamos Cipőipari Kft. fő tulajdonosa is.
Az 1800 négyzetméteres új termelőüzem felépítése 280 millió forintba kerül, és 920 milliót fordítottak az olasz gyártmányú úgynevezett direkt fröccsöntő gépekre, amelyek a Romániából érkező felsőrészekre öntik a talpat. Az 1996-ban alapított JS Kft. a Gazdasági operatív program hátrányos helyzetű kistérségek számára kiírt pályázatán 500 millió forintot nyert vissza nem térítendő támogatásként. A tavaly 14 milliárdos árbevételt elért cég nemrégiben megvette az ugyancsak csengeri Winterberg Ungarn Kft.-t, amely a cipőtalptermelésének 80 százalékát eddig is felvásárolta. A most már komoly talpgyártó kapacitással rendelkező JS tervezi meg és gyártatja le a Szamossal a hazánkban is forgalmazott Josef Seibel cipőket. Emellett összesen mintegy kétmillió párat készíttet cseh és bolgár alvállalkozókkal.
A csengeri beruházást pedig azért hajtotta végre a német Josef Seibel csoport magyar leányvállalata, mert közel kétmillió párra kívánják növelni az ottani termelést. A cég ugyanis minőségi ki-fogások miatt Ázsiából és Moldovából visszahozza a bérmunka egy részét, és a megbízást a JS, valamint a Szamos Kft. kapja meg. Juhász János úgy tudja, a jobb minőségű gyártás miatt már több európai márka hozott vissza termelést Ázsiából.
A már a próbagyártást folytató frissen elkészült üzemben 80 munkahely létesült, így a JS Kft. és a Szamos Kft. együttesen 650 embernek ad munkát. A német Josef Seibel cég számára 1991 óta átlagosan évi 900 ezer pár cipőt, az elmúlt évben pedig már 950 ezret szállító Szamos termelésének 60 százaléka Németországban talál gazdára, de a 40 országban kapható Seibel cipők Csengerről az Egyesült Államokba – ahol egyre bővül a kereslet –, sőt Hongkongba és Új-Zélandra is eljutnak.
Mint emlékezetes, 2007 karácsonyán leégett a Szamos raktárcsarnoka, és a tűzben a kiszállításra váró negyedmillió pár cipő mellett megsemmisült a gyártási alapanyag egy része is. Akkor Carl August Seibel, a Josef Seibel Kft. tulajdonosa végig azon volt, hogy – saját erőből, a biztosítási díjból és pályázati forrásokból – újjáépítsék az üzemet, és a termelés itt maradjon Magyarországon. Így néhány hónap múlva 450 millió forintból 3700 négyzetméteres korszerű raktárcsarnokot építettek. Ezt bővítették 1700 négyzetméterrel, 160 millió forintos ráfordítással az elmúlt évben. Tavalyelőtt pedig 200 millió forintért korszerű gépeket telepítettek a Szamos Kft. cipőfelsőrész-gyártó üzemébe.
Mindezekre azért volt szükség, mert a szélsőségesen éles versenyben muszáj előremenekülni, hiszen csak megfelelő állománnyal és korszerű gépekkel lehetnek eredményesek a piacon. A válság kitörése alaposan megnyirbálta az alacsony árréssel dolgozó Szamos Kft. nyereségét. Ráadásul nemcsak az inflációkövetést nem tudták érvényesíteni az áraikban, de sokszor a gyári árat is csökkenteni kellett, hogy megtarthassák a rendelésállományt. Juhász János magyarázatul hozzátette: napi 3500 pár alatt veszteséges a gyár működése. Igaz, a Seibel cipők mellett Szamos Kölyök cipők is készülnek a gyárban.
A kft. 2007-ben saját gyerekcipőcsaláddal lépett a piacra. A 18–40-es méretben gyártott Szamos Kölyök cipőkből 2008-ban 15 ezer, tavalyelőtt 30 ezer párat, az elmúlt évben pedig 37 ezret adott el a társaság a kiskereskedőknek ügynöki hálózatán keresztül. Az idén a 40 ezret is elérheti a Kölyök értékesítése, ám figyelmeztető jel, hogy amíg az elmúlt télre közel 11 ezer párat rendeltek a kereskedők, az előttünk álló télre már csak 5000-re van megrendelés.
Rámutatott ugyanakkor, a gyengülő vásárlóerő miatt a kereskedők nem mernek nagyobb tételt rendelni, félnek, hogy a nyakukon marad. Másrészt az is nehezíti a gyártók helyzetét, hogy a kereskedők mintegy fele csak 6–12 hónapra fizet. Sok nem fizető ellen ugyanakkor felszámolási eljárást indítottak a közelmúltban a gyártók.
De nem csak ez a gond: a többnyire kis szériás magyar gyártók nem tudnak eladni a nagy külföldi cipőláncoknak, amelyek nem csupán vásárolnak, hanem maguk is gyártatnak a Távol-Keleten.
A magyar kiskereskedők egy része pedig azért zárt be, mert nem tudott versenyezni az olyan óriásokkal, mint a Humanic és a Deichmann, amely például a jelenlegi 74-ről 120-ra bővíti magyar üzletei számát.
Rámutatott ugyanakkor, a gyengülő vásárlóerő miatt a kereskedők nem mernek nagyobb tételt rendelni, félnek, hogy a nyakukon marad. Másrészt az is nehezíti a gyártók helyzetét, hogy a kereskedők mintegy fele csak 6–12 hónapra fizet. Sok nem fizető ellen ugyanakkor felszámolási eljárást indítottak a közelmúltban a gyártók.
De nem csak ez a gond: a többnyire kis szériás magyar gyártók nem tudnak eladni a nagy külföldi cipőláncoknak, amelyek nem csupán vásárolnak, hanem maguk is gyártatnak a Távol-Keleten.
A magyar kiskereskedők egy része pedig azért zárt be, mert nem tudott versenyezni az olyan óriásokkal, mint a Humanic és a Deichmann, amely például a jelenlegi 74-ről 120-ra bővíti magyar üzletei számát.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.