BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Iszapkatasztrófa: hogy fizeti ki a kárt a MAL?

A MAL Zrt. likviditási gondokkal küzdött már a tavalyi évben is, valószínűleg nem tudná fizetni a kármentesítés költségét, ha az megegyezik az Illés Zoltán által jelzett több tízmilliárddal.

Az ajkai katasztrófa előtt is súlyos likviditási problémákkal kellett szembenéznie a MAL Zrt.-nek – tudta meg az Mfor.  A társaság vesztesége a válságkezelő intézkedések ellenére 363 millió forintra ugrott, szállítóival szemben pedig több mint félmilliárd forint lejárt tartozást halmozott fel.

Az iszapkáosz következményei: felfüggesztett gyár, legeltetési tilalom

2009-es pénzügyi beszámoló kiegészítő mellékletében Bakonyi Zoltán, a MAL vezérigazgatója "kiélezett pénzügyi környezet”-ről és "likviditási gondok”-ról beszél, amelyek "áthidalására” a menedzsment több pontos cselekvési tervet léptetett életbe.
Módosították a megkezdett beruházások megvalósítási ütemét, az el nem indult fejlesztéseket pedig későbbre halasztották.

A költséglefaragási intézkedések tartalmazták a karbantartási-fenntartási költségek 507 millióról 311 millió forintra való csökkentését, a javítások költségét 236 millióról 158 millió forintra vágták.

A munkaidő-kurtításra azért volt szükség, mert - az autóipar és az építőipar válságának hatására - jelentősen csökkent termékeik iránti kereslet, valamint mérséklődött az alumínium értékesítési átlagára. Emiatt a nettó árbevétel 28,3 milliárd forintra csökkent, ami 6,5 milliárd forintos visszaesés 2008-hoz képest.

A környezetvédelmi államtitkár, Illés Zoltán úgy vélekedett, hogy a kármentés teljes költsége elérheti a több tízmilliárd forintot (melyben benne van a talaj felső rétegének cseréje is). Hozzátette: ezeket a kiadásokat a MAL Zrt.-nek kell állnia.

A cég mérlegéből látszik, ha a vállalatnak kellene fizetni a károkat, és a kármentés megegyezik az államtitkár által vázolt összeg nagyszágával, akkor komoly problémával kellene szembenéznie.

„A gátak állapotát naponta szemrevételezéssel és mintavétellel is ellenőriztük” – nyilatkozta a Napi Gazdaságnak Tolnay Lajos, a MAL igazgatóságának elnöke. Elmondta, hogy független szakértő vizsgálta az utóbbi napokban készült monitoringjelentést, „ezért biztosan állíthatjuk, hogy semmilyen hiányosság nem merült fel”.

Illés Zoltán másképp vélekedett: zár alá vonhatják az ajkai timföldgyár teljes vagyonát – mondta el a Lánchíd Rádióban a környezetvédelmi államtitkár. Tehát mind a kártérítésben, mind a költségek tekintetében nekik kell jótállniuk – közölte.

Valószínűsíthető, hogy a gátszakadást egy agyagos alapon álló gátrész megcsúszása okozta. Tolnay János hozzátette: „a biztosító által fizetendő kártérítés mellett a MAL-nak szerepe lesz az elszenvedett károk enyhítésében.”

Ajkai katasztrófa: négy halott, tízmilliárdos kár - Fotók!

A timföldgyár katasztrófája Európa legnagyobb folyóját fenyegeti, a Dunát – olvasható az EurActiv-on. A katasztrófa hatalmas méretű, nagyon hosszú időt vesz igénybe az ökológiai károk helyreállítása – mondta Katerina Ventusova, a Greenpeace szakértője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.