A múlt évben csaknem tizedével kevesebb ritka földfémet exportált Kína, mint az előző évben. Kína a világ termelésének 97 százalékát állítja elő, és tavaly 40 százalékkal csökkentette az export kvótákat. 2011 első félévében további 35 százalékos csökkentésre került sor, bár azt egyelőre nem tudni, hogy a második félévben mennyi földfémet exportál majd Kína.
Mint arról korábban beszámoltunk, a mikroelektronikában és az autógyártásban is számtalan téren használt ritka földfémekből Kína gyakorlatilag monopóliumot épített ki és folyamatosan csökkenti kivitelét. Ezzel nem csak az árakat hajtja fel rendkívüli mértékben, de ellátási gondokat is okoz a gyártóknak, hiszen a cégek egyelőre nemigen találnak más beszerzési forrást. Yao Jian, a kínai kereskedelmi minisztérium szóvivője a Reuters szerint hangsúlyozta, hogy a WTO irányelvei szerint határozzák meg a kvótákat a továbbiakban és "időben közlik majd a 2011-es kiviteli mennyiséget".
A világnak idén – Kínát leszámítva – 55-60 ezer tonna ritka földfémre lesz szüksége, amelyből 24 ezer tonna származik Kínából - közölte az amerikai Molycorp elnök-vezérigazgatója január 3-án a Bloomberg rádióban. A cég 2012-ben vélhetően megkétszerezi a termelését, 40 ezer tonnára, hogy segítsen kielégíteni a globális keresletet. Összehasonlításul: a számítások szerint 2015-ben mintegy 225 ezer tonnára rúg a világ ritka földfém igénye.
Ezeket az anyagokat gyakorlatilag lehetetlen helyettesíteni, mert ez esetben éppen a technológia lényege (alacsony súly, nagy hatékonyság) veszne kárba. A földfémeket használó cégek már tavaly is ellátási nehézséggel küzdöttek, és áremelésre kényszerültek, hogy ellensúlyozzák a beszerzési költségek növekedését.
A Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint Kína célja elsősorban nem az árak felhajtása, hanem a nyersanyagok hazai piacon tartása, hiszen így az ázsiai ország rákényszerítheti partnereit, hogy a földfémek helyett készterméket, például mágnest vásároljon tőle
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.