BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínába költöző abroncsgyártók

A Continental megszünteti a termelést Hannoverben – Magyarországon bővít

Németországban túlságosan drága a termelés, ezért a Continen-tal AG Kínában épít új gyárat a bezárásra ítélt hannoveri teherautóabroncs-gyártó üzem helyett. A cégcsoport központjának otthont adó városban már évekkel ezelőtt felhagytak a személyautóabroncs-gyártással.

A DPA hírügynökség tudósítása szerint a sorozatgyártás még az idén megkezdődhet a kelet-kínai Hofej városban 185 millió eurós befektetéssel létesülő – évi négymillió abroncs kibocsátására képes – üzemben, ahol a napokban szerelték be az első gyártóberendezéseket. A Continen-tal-beruházás az eddigi legnagyobb külföldi befektetés nem csupán a városban, hanem az egész Anhuj tartományban is. Igaz, a kínai kormány 50 millió eurós támogatást nyújtott az 500 munkahelyet teremtő beruházáshoz, mivel a német konszern a két évvel ezelőtti alapkőletételt követően – a világválság és a cégcsoport pénzügyi gondjai miatt – szüneteltette az építkezést.

Kínában száguld a járműipar: tavaly az autópiac 46 százalékos növekedéssel elérte a 13,6 milliós darabszámot. Ebből 8,6 millió kínai 2009-ben vásárolta meg élete első autóját. Az idei évre a szakértők mintegy 10 százalékos növekedést prognosztizálnak, ez azt jelenti, hogy a piac 2010-ben elérheti a 15 millió darabot, így maga mögé utasíthatja a csak lassan élénkülő amerikai és a roncsautó-prémiumok kifutása miatt lassuló európai piacot is.

Így nem is csoda, hogy a gumiabroncsgyártók is élénkítik tevékenységüket. A Bridgestone gyárbővítéseket hajt végre Kínában, akárcsak a Yokohama, amelynek gyára már évi ötmillió abroncs kibocsátására képes.

A Michelin a közelmúltban jelentette be, hogy egymilliárd dollárt szán egy 2012-re elkészülő abroncsgyár építésére. A „túlzott” termelési költségek miatt a Michelin csoport ugyanakkor leállítja a Japánban, Ota városában lévő gyárát. A cég közleménye szerint bárhogyan is igyekeztek javítani a termelékenységet és mérsékelni a költségeket, a gyár kétszer olyan drágán működik, mint az iparág átlaga. Erre a japán Toyo Tire & Rubber Co. is rájött, hiszen bejelentette: Toyo Tires Zhangjilagang néven 500 fős leányvállalatot alapít Kínában. A tervek szerint a közel 10 millió dollárból létrejövő új cég a jövő év végén kezdi meg a termelést. Kezdetben a gyár évi kétmillió személyautó- és kishaszonjármű-abroncs gyártására lesz képes.

A fentiek után nem is meglepő, hogy az indiai Apollo Tyres is kínai gyárépítést fontolgat. Mint emlékezetes, az Apollo, amely tavaly tavasszal végleg felhagyott a tervvel, hogy 200 millió euróért Magyarországon építse fel első európai gyárát, 175 millió dollárért megvásárolta a Vredestein Banden BV-t. A tervezett magyarországi gyár az európai és az észak-amerikai piacra termelt volna, de azokat most már Hollandiából látják el.

A világ vezető gumiabroncsgyártói közül a Hankook az egyetlen, amelynek nem csökkent a forgalma az elmúlt évben. Sőt, az a csoport legnagyobb baja, hogy nem tud eleget gyártani a megrendelőknek. Ezért kellett előre hozni a rácalmási gyár bővítését, és ezért keresik nagy energiával a hatodik termelőüzem számára alkalmas helyet Délkelet-Ázsiában.

Az éppen három éve nálunk termelő első gyáregység az előzetesen tervezett 15 ezerrel szemben már 17 ezer darab abroncsot állít elő naponta. Így a cég első európai üzeme a Hankook Tire globális termelésének közel hét százalékát adja. A termelést novemberben kezdő második gyáregység teljes felfutása eredményeként pedig – jövő nyártól – meghaladja az évi 10 millió darabot a cég most ötmil-liós abroncsgyártó kapacitása.


Bővítés, hiába a krízis

Nem állt le magyarországi gyárai bővítésével a Continental. A kőbányai Temic Telefunken Microelectronic Kft. három év múlva befejeződő és 175 új munkahelyet létesítő fejlesztésére 7 milliárd forintot fordítanak. Az autóipari hűtő- és fűtőberendezések tömlőit gyártó makói székhelyű ContiTech Fluid Automotive Kft. pedig az idén körülbelül 5 millió euró értékű kapacitásbővítő beruházást hajt végre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.