Németországban túlságosan drága a termelés, ezért a Continen-tal AG Kínában épít új gyárat a bezárásra ítélt hannoveri teherautóabroncs-gyártó üzem helyett. A cégcsoport központjának otthont adó városban már évekkel ezelőtt felhagytak a személyautóabroncs-gyártással.
A DPA hírügynökség tudósítása szerint a sorozatgyártás még az idén megkezdődhet a kelet-kínai Hofej városban 185 millió eurós befektetéssel létesülő – évi négymillió abroncs kibocsátására képes – üzemben, ahol a napokban szerelték be az első gyártóberendezéseket. A Continen-tal-beruházás az eddigi legnagyobb külföldi befektetés nem csupán a városban, hanem az egész Anhuj tartományban is. Igaz, a kínai kormány 50 millió eurós támogatást nyújtott az 500 munkahelyet teremtő beruházáshoz, mivel a német konszern a két évvel ezelőtti alapkőletételt követően – a világválság és a cégcsoport pénzügyi gondjai miatt – szüneteltette az építkezést.
Kínában száguld a járműipar: tavaly az autópiac 46 százalékos növekedéssel elérte a 13,6 milliós darabszámot. Ebből 8,6 millió kínai 2009-ben vásárolta meg élete első autóját. Az idei évre a szakértők mintegy 10 százalékos növekedést prognosztizálnak, ez azt jelenti, hogy a piac 2010-ben elérheti a 15 millió darabot, így maga mögé utasíthatja a csak lassan élénkülő amerikai és a roncsautó-prémiumok kifutása miatt lassuló európai piacot is.
Így nem is csoda, hogy a gumiabroncsgyártók is élénkítik tevékenységüket. A Bridgestone gyárbővítéseket hajt végre Kínában, akárcsak a Yokohama, amelynek gyára már évi ötmillió abroncs kibocsátására képes.
A Michelin a közelmúltban jelentette be, hogy egymilliárd dollárt szán egy 2012-re elkészülő abroncsgyár építésére. A „túlzott” termelési költségek miatt a Michelin csoport ugyanakkor leállítja a Japánban, Ota városában lévő gyárát. A cég közleménye szerint bárhogyan is igyekeztek javítani a termelékenységet és mérsékelni a költségeket, a gyár kétszer olyan drágán működik, mint az iparág átlaga. Erre a japán Toyo Tire & Rubber Co. is rájött, hiszen bejelentette: Toyo Tires Zhangjilagang néven 500 fős leányvállalatot alapít Kínában. A tervek szerint a közel 10 millió dollárból létrejövő új cég a jövő év végén kezdi meg a termelést. Kezdetben a gyár évi kétmillió személyautó- és kishaszonjármű-abroncs gyártására lesz képes.
A fentiek után nem is meglepő, hogy az indiai Apollo Tyres is kínai gyárépítést fontolgat. Mint emlékezetes, az Apollo, amely tavaly tavasszal végleg felhagyott a tervvel, hogy 200 millió euróért Magyarországon építse fel első európai gyárát, 175 millió dollárért megvásárolta a Vredestein Banden BV-t. A tervezett magyarországi gyár az európai és az észak-amerikai piacra termelt volna, de azokat most már Hollandiából látják el.
A világ vezető gumiabroncsgyártói közül a Hankook az egyetlen, amelynek nem csökkent a forgalma az elmúlt évben. Sőt, az a csoport legnagyobb baja, hogy nem tud eleget gyártani a megrendelőknek. Ezért kellett előre hozni a rácalmási gyár bővítését, és ezért keresik nagy energiával a hatodik termelőüzem számára alkalmas helyet Délkelet-Ázsiában.
Az éppen három éve nálunk termelő első gyáregység az előzetesen tervezett 15 ezerrel szemben már 17 ezer darab abroncsot állít elő naponta. Így a cég első európai üzeme a Hankook Tire globális termelésének közel hét százalékát adja. A termelést novemberben kezdő második gyáregység teljes felfutása eredményeként pedig – jövő nyártól – meghaladja az évi 10 millió darabot a cég most ötmil-liós abroncsgyártó kapacitása.
Bővítés, hiába a krízis
Nem állt le magyarországi gyárai bővítésével a Continental. A kőbányai Temic Telefunken Microelectronic Kft. három év múlva befejeződő és 175 új munkahelyet létesítő fejlesztésére 7 milliárd forintot fordítanak. Az autóipari hűtő- és fűtőberendezések tömlőit gyártó makói székhelyű ContiTech Fluid Automotive Kft. pedig az idén körülbelül 5 millió euró értékű kapacitásbővítő beruházást hajt végre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.