Hétfőn jóváhagyta az illetékes amerikai bíróság, így a megegyezés immár hivatalos: a Takata japán autóalkatrész-gyártó egymilliárd dollárt fizet az amerikai igazságügyi minisztériumnak. Az összegből 25 milliót tesz ki a perköltség, 850 milliót a veszélyes alkatrészt beépítő autógyártók kapnak, míg 125 millió dollár az áldozatok családját és a sérülteket illeti. A cég három korábbi japán vezetője ellen bűnvádi eljárás is indult, mivel alapos a gyanú, hogy 2000 óta tudták, de eltitkolták a légzsákdeflátor hibáját.
Többen állítják, hogy a Toyota, a Honda és más gyártók előtt sem volt titok a konstrukciós hiba, de szemet hunytak, mert a Takata a konkurenseknél olcsóbban szállított. Emiatt is perlik a Miskolcon gyárat üzemeltető s korábban a piac ötödét birtokló Takatát. A Honda közleményben utasította vissza a vádakat, jelezve, hogy amint értesültek a hibáról, mindent megtettek annak mielőbbi kiküszöbölésére. Azt elismerték, hogy valóban az alacsonyabb ár miatt vásároltak a Takatától – írja a Bloomberg.
Az autóipar eddigi legnagyobb visszahívási botránya kapcsán tehát még perek sora van folyamatban, ahogy a váratlanul felrobbanó és a műszerfalból kitépett repeszekkel halálos sebesülést okozó légzsákok cseréje sem fejeződött még be. A légzsák még kisebb ütközéseknél is elemi erővel vágódott a megvédeni kívánt utas arcába, maradandó sérüléseket okozva. Tizenhét halálesetért bizonyítottan a Takatát terheli a felelősség. Százmilliónál is több, zömmel japán autót rendeltek vissza a szervizekbe.
Mindennek költségei jórészt a japánokat terhelik, ők viszont a botrány következtében csődközeli helyzetbe jutottak. Vagy csődvédelmet kérnek Tokióban, vagy eszközeik értékesítésével szereznek pénzt.
Egyelőre ez utóbbin dolgoznak nagyobb erővel, de egyre nő annak a valószínűsége, hogy részben vagy egészben a michigani székhelyű Key Safety Systems (KSS) veszi meg a céget. E légzsákgyártó a kínai Ningbo Joyson Electronic tulajdonában áll, s a világpiac 4 százaléka köthető a nevéhez. A kínaiak tavaly vették meg a KSS-t 920 millió dollárért. Az ágazat világelsője, az Autoliv is az érdeklődők között van, ám a svédek beszállását nem lenne egyszerű jóváhagyatni a versenyhatóságokkal, ráadásul a procedúra időigényessége is ellenük szól.
A 2004-ben alapított Joyson elképesztő tempóban bővül, már most a legnagyobb kínai magántulajdonban lévő alkatrészgyártónak számít, s a Takata révén udvari beszállítója lehet a japán autóiparnak. A Joyson részvényárfolyama a KSS megvétele óta 12 százalékkal nőtt, piaci értéke 4,4 milliárd dolláros, míg a Takatáét már csak 400 millióra taksálják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.