BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leállhat a magyar buszgyártó

Ha az idén sem lesz állami buszvásárlás, a gyártás teljes leállítására kényszerülhet a győri Kravtex, amely eddig 900 járművet szállított a Volán vállalatoknak.

A legnagyobb még működő, hazai piacra dolgozó buszgyártó, a Kravtex telephelyén 105 elkészült jármű áll, harminc pedig még gyártásban van. Krankovics István tulajdonos-cégvezető ugyanakkor nem tudja, mi lesz, amikor az utolsó buszok is elkészülnek, de reméli, megoldódik a helyzet. Korábban azt várta, kormánydöntés születik a nemzeti közlekedési holding létrejöttéről, és végre megszületik a hazai buszállomány frissítését szolgáló közbeszerzési pályázat.

A cég az újabb modellek fejlesztését az idén is folytatja, hogy ha beindul az állami buszvásárlás, minden igényt ki tudjanak elégíteni. Egy alapkivitelű városi szólóbusz legalább 52, egy csuklós legalább 73 millió forintba kerül, mivel a városi buszoknál alapkövetelmény az alacsony padló és a rozsdamentes váz. Az ezt nem igénylő Volán társaságok viszont akár 42 millióért is hozzájuthatnak egy egyszerű kivitelű szólóbuszhoz.

„Ha belátható időn belül nem lesznek buszvásárlások, a gyártás beszüntetésére kényszerülünk, ebben az esetben cégeinknél és beszállítóinknál akár 300 ember munkahelye is megszűnhet” – mondta Krankovics István nem túl derűlátón, hiszen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium már nem egy önálló nemzeti közlekedési holdingban, hanem az MNV Zrt. keretei belül egységes vagyonkezelési koncepció mellett működő MÁV társaságokban és a Volán társaságok átalakításában gondolkodik. Az pedig valószínűleg a pályázat kiírásának további késlekedését okozza, hogy a Volán társaságok száma még az idén hat-nyolcra csökken a jelenlegi 24-ről. Tavaly a Volán társaságok mindössze 99 új buszt kaptak, ebből 68 volt a Kravtex gyártmánya, ugyanakkor a 24 Volán vállalatnál közel 900 Kravtex-busz közlekedik.

„A hazai beszállítói részarány a Credo típusok és az új fejlesztésű Credo Econell 12 esetében az értékesítési árra vetítve 85 százalék, ha figyelembe vesszük a költségvetésbe befizetett adókat és járulékokat is – hangsúlyozza a cégvezető, hozzáfűzve: – A Kravtex Kft.-hez tartozó mosonmagyaróvári Kühne Zrt. és a győri autóbusz-összeszerelő üzem együttesen az ország legnagyobb – évi 500 darabos – gyártókapacitásával rendelkezik, amely a hazai igények kielégítése mellett részegységeket gyárt két nyugat-európai autóbuszgyár termékeihez is.”

Az ez utóbbiból származó bevétel azonban visszaeshet az idén, mert csökkenőben van az európai buszgyártás. Néhány hónapja az is érzékelhető, hogy az unióban is takarékoskodnak és kevesebbet költenek járműbeszerzésre a települési önkormányzatok. Emiatt azonban nemcsak az alkatrész-beszállító Kravtexnek fájhat a feje, hanem a hazai Volán vállalatoknak és a BKV-nak is: nincs már olyan kedvező használtbusz-kínálat, mint az elmúlt években. Korábban viszonylag megkímélt, nem is túl öreg járművekhez lehetett jó feltételek mellett jutni. Manapság tehát a BKV vagy drágábban vásárol, vagy ugyanannyiért öregebb modellekhez jut.

Oroszországban ugyanakkor élénkül a buszpiac. Most cserélik le az Ikarusokat, de a magyar gyártók kiszorultak a piacról, mert orosz állami támogatással helyi gyártású járműveket vásárolnak az önkormányzatok.

A Kravtex Kft. tavalyi árbevétele öt százalékkal maradt el a 2010-es 5,96 milliárdtól. A forgalom közel kétharmadát adta a busz- és buszalkatrész-eladás. A többi a cég tulajdonában lévő mosonmagyaróvári Kühne Zrt. mezőgazdaságigép-gyártó üzletágától származott, ahol tavaly közel 500 millió forintot fordítottak technológiafejlesztésre – egyebek között komputervezérelt, háromdimenziós lé­zervágóra. A cégcsoport egyre nagyobb figyelmet fordít a mezőgazdasági és talajművelő gépek gyártására, és újabban a Kühne vetőgépek ukrajnai exportjával próbálkoznak.

Olcsóbb a csere, mint a felújítás

Nem lehet halogatni az autóbusz-állomány cseréjét, szakmai vélemények szerint ma már gazdaságosabbnak látszik a csere, mint a toldozgatás. A NABI Kft. egyetért a szaktárca megállapításaival, hogy a külföldről, központi támogatással beszerzett autóbusz még harmadával olcsóbb beszerezés esetén is többe kerül a magyar államnak, mint ha az ugyanolyan paraméterű autóbuszt itthon rendelnék meg. A NABI Sirius autóbuszcsaládot az európai piacra kifejlesztő cég szerint 500 új, hazai autóbusz beszerzése mintegy kétezer főnek biztosít munkalehetőséget, közvetve további ezer embernek jelent megélhetést. Emellett a buszok árának 16-18 százaléka közvetlenül megjelenik az államkasszában, például adók formájában.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.