Az életben maradásért küzd a magyarországi bútorgyártó cégek jelentős része, miután az év első felében negyedével esett vissza a belföldi összforgalmuk. A második félévi forgalomerősödés némileg segített ugyan ledolgozni a lemaradást, ám a hazai árbevétel alapján tavaly még 130 milliárdos piac ezzel együtt is 100 milliárd alá zsugorodhat az idén. Ez különösen annak fényében megdöbbentő, hogy a bútoripar az elmúlt öt évben átlagosan évi 10 százalékkal bővült.
A lakossági vásárlások elmaradása mellett a cégek költségviszszafogását is megsínylette az ágazat. A legsúlyosabb helyzetben azok a kis- és közepes vállalkozások vannak, amelyek csak a belföldi piacokra termelnek, és jelentős mértékben kapcsolódnak a hazai építőipari beruházásokhoz. „Sokan a korábbi konjunktúra idején hitelből fejlesztették a gépparkjukat, amely most kihasználatlanul áll, a törlesztést azonban fizetni kell. Az ily módon bajba jutott vállalkozások száma a több százat is elérheti” – vázolta lapunknak a további nehézségeket Hidas Mátyás, a Magyar Bútor és Faipari Szövetség elnöke, aki egyben a piac egyik kisebb szereplője, a Stulwerk Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, amennyiben nem rendeződik a gazdasági helyzet, a következő egy évben ezek a cégek bizonyosan lehúzhatják a rolót, ugyanis a túlélési stratégia legfontosabb elemén, a költségcsökkentésen már túl vannak, és több eszközük már nincs.
A székesfehérvári Garzon Bútor Zrt. vezérigazgatója úgy véli, cégük a jobb helyzetben lévő vállalkozások közé tartozik, ezzel együtt 20 százalékos árbevétel-csökkenést várnak 2009-re. „A legjelentősebb visszaesést az irodabútorok és a szállodai megrendelések kapcsán éreztük” – mondta a Világgazdaságnak Nagy Alajos, aki az év legnagyobb sikerének tartja, hogy senkit sem kellett elbocsátani a százfős cégtől, igaz, ezt csak jelentős költségcsökkentő intézkedések árán tudták elérni. A vezérigazgató elmondta: a Garzon 2004-ben a nyugati piacok gyengélkedése miatt már átélt egy súlyos válságot, és ők ennek köszönhetik, hogy most viszonylag kedvezőbb a helyzetük, mint a többi szereplőnek. Abban az évben ugyanis át kellett strukturálniuk a működésüket, és azóta nagyobb teret kap a vállalat profiljában a szolgáltatói, kereskedelmi és fővállalkozói funkció.
A szolgáltatói szerep felvállalását kulcsfontosságúnak tartja a válság elleni védekezésben Pintérné Miglécz Erzsébet, a 134, elsősorban nyugat-dunántúli tagot számláló Pannon Fa- és Bútoripari Klaszter menedzsere is. Ez elsősorban belsőépítészeti és egyedi tervezési szolgáltatásokat foglal magában, amelyeket szerinte szívesen vállalnak fel a cégek. Ennek ellenére a nagy faipari hagyományokra visszatekintő térségben is jócskán megszaporodtak a vállalatok gondjai. „Most is megtapasztaljuk, hogy a bútor rendkívül válságérzékeny termék, hiszen a kereslet drasztikusan visszaesett tavaly december óta” – ismertette három megye helyzetét a klasztermenedzser. A fennmaradásért küzdő cégek, amelyek között komoly referenciákat felmutatók is találhatók, emiatt egyre nagyobb számban fordulnak a klaszterhez abban a reményben, hogy megrendelésekhez segíti őket. A menedzser szerint bizonyos védettséget jelent az, ha egy cég nyugati exportra is termel. Ezeknek a vállalkozásoknak ugyanis jóval kisebb mértékben esett a forgalmuk.
Az exportorientált kereskedelemnek köszönhetően tudta kompenzálni a belföldi kereslet csökkenését az Andante bőrbútorokat gyártó Kanizsa Trend Kft. „A prémium szegmensben először tavaly decemberben éreztük a válság első szelét, amely öszszességében 20 százalékos viszszaesést okozott” – mondta Miklós Zsolt, a Nagykanizsán termelő cég ügyvezető igazgatója. Hozzátette: az utóbbi két hónapban ismét növekedtek az eladások, ez egyrészt a forgalom szokásos szezonalitásának tudható be, másrészt arra utal, hogy a gazdagabb réteg most kezdi megvalósítani elhalasztott vásárlásait. A növekedés tehát csak látszólagos, akár többévi vegetálás is várhat még a szektorra, amíg a valós fellendülés megérkezik.
A jó minőség és az ár mellett a hosszú ideig tartó garanciával és a szervizszolgáltatásokkal lehet a leginkább meggyőzni a fogyasztókat. Magyarországon a fiatal párok vásárolnak a leggyakrabban, 2-3 évente új bútort.
A jó minőség és az ár mellett a hosszú ideig tartó garanciával és a szervizszolgáltatásokkal lehet a leginkább meggyőzni a fogyasztókat. Magyarországon a fiatal párok vásárolnak a leggyakrabban, 2-3 évente új bútort.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.