Noha ez a 459 ezer a csaknem 12 millióval összevetve nem valami nagy szám, tegyük hozzá, hogy ez valóban csak a luxus szegmens limuzinjait tartalmazza, míg a tehetősek körében szintén kapós SUV modelleket külön szerepelteti a piackutató cég. Az ilyen terepjárók forgalma viszont 96 százalékkal nőtt tavaly és összesen 1,667 millió SUV került forgalomba.
Lásd a legkelendőbb luxusmárkákat a jobb oldalon
Tagadhatatlan ugyanakkor, hogy a magára valamit adó kínai üzletember nem jár terepjáróval. A közgondolkodásban mélyen gyökerező konfuciánus hagyományok tekintélytiszteletre tanítanak, és a tekintélyességhez limuzin dukál. Ráadásul ha lehet, minél nagyobb. Nem is csoda, hogy a legkelendőbb prémiumautók listáját az Audi helyben készülő, A6 és A4 "L" betűvel jelzett hosszított változata vezeti.
A kínai utakon uralkodó szokások szerint a sofőrök akkor sem igen néznek a tükörbe, ha nagyforgalmú útra hajtanak fel. A forgalomba besorolni szándékozók nem adnak elsőbbséget, nemigen néznek körül, de ha hallják a kürtöt, visszahúzódnak, mert tudják, nem fogják beengedni őket. Ha nagy kocsi érkezik, akkor persze más a helyzet. Kínában csak a nagy autónak van presztízse. Minél nagyobb, annál könnyebben hagyják besorolni a kaotikus forgalomban, hiszen a népet arra szoktatták, hogy álljon be a sorba és tisztelje a hatalmasokat. És ahogy egyre erősödik a gazdaság, egyre jobb kilátásaik vannak a prémiumautók gyártóinak.
Elemzők szerint a teljes személyautópiac bővülése ebben az évben 15 százalékra csökken, ám a luxusmárkák – különösen a Kínában nagy tekintélyt kivívott németek – ennél jóval többet akarnak elérni. Legalábbis ilyen kijelentést tett a Reuters tudósítójának Klaus Maier a Mercedes-Benz China ügyvezető igazgatója. A márka tavaly 115 százalékkal 147 670-re növelte eladásait a távol-keleti országban, de ezzel az eredménnyel csak harmadik lehetett a 228 ezer darabos Audi valamint a 169 ezret értékesített BMW mögött.
A stuttgarti márka a Beijing Automobil Industry Holdinggal (BAIC) közösen gyárt E és C osztályú limuzinokat és éppen most folynak tárgyalások, hogy a két cég vegyesvállalata megkezdje a kisebb, A és B osztályú modellek gyártását is.
A Volvo China elnöke, Freeman Shen ugyancsak 2015-re szeretné 200 ezerre emelni a márka "hazai" eladásait. Ez nehéz lesz, mert tavaly mindösze 30 ezer Volvo kelt el Kínában, ráadásul a svéd márka és tulajdonosa, a Zhejiang Geely Holding nem ért egyet a a termék- és márkanév erősítési stratégiát illetően. A Geely ugyanis igazi luxusmárkává fejlesztené a Volvót, hogy versenyezzen az Audi-BMW-Mercedes háromsággal.
A holding elnöke, Li Shufu – nyilván a helyi igényekre gondolva – kijelentette, hogy a Volvónak jókora kocsikat kellene gyártania, míg a svéd menedzsment a környezetbarát és üzemanyagtakarékos kisebb modellekre koncentrálna. Az sem mindegy, hogy Kínában a Volvo csupán egy prémiumautóként szerepel a köztudatban. Az első helyben gyártott Volvo ugyanis az S40 volt, amelynek közös fődarabjai voltak a Ford Focus-szal és a Mazda 3-mal. Ezzel kapcsolatban azt írja az Automotive News, hogy a svéd márka előző tulajdonosa, a Ford igazán nem sokat fordított a márkanév építésére a világ legdinamikusabban fejlődő autópiacán.
Ma a negyvenes mellett az S80 szedánokat is gyártják, mégpedig a Ford Mazda vegyesvállalatánál Csanganban. Ezért a svédek inkább a Geely csangdui gyárába vinnék a termelést. Ám ebben is mást gondol a tulajdonos cég vezetője: Li elnök ugyanis inkább két különálló Volvo gyárat építene Kínában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.