Teherkocsipiac. Dinamikus fejlődésnek indult a haszonjárműpiac Európában. Bár az első fél évben gazdára talált 919 ezer jármű csupán 4,6 százalékkal volt több, mint az elmúlt év első felében, júniusban már 13 százalékos volt az eladásnövekedés. Ez azt jelenti egyben, hogy minden kategóriában több mint 10 százalékkal több tehergépkocsi kapott rendszámot a 27 uniós és a három EFTA-tagországban.
Már azt is biztató jelként értékelték a piacelemzők, hogy a 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjárművekből 12,9 százalékkal több fogyott, mint tavaly júniusban, ám a közepes méretű teherkocsik forgalma 16,6 százalékkal, a 16 tonnásnál nagyobb kamionoké pedig 17,3 százalékkal bővült a bázishoz képest.
Igaz, a haszonjármű-forgalom hamarabb lendült föl, ám az mindenképpen a gazdaság élénkülésének jele, hogy a 3,5 tonnásnál nagyobb szegmens, a városi áruterítő járművek, valamint a távolsági áruszállítók, a kamionok iránti kereslet ilyen mértékben fellendült. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a fuvarozócégeknek már több a megrendelésük, mint tavaly, és azt is, hogy van már annyi szállítanivaló, amelyből finanszírozni tudják a járműállomány frissítését. És ha szállítanivaló van, az nyilván a lakossági fogyasztás magára találását is jelenti.
A kishaszonjármű-eladások az elmúlt hónapban leginkább Németországban, Nagy-Britanniában és Franciaországban növekedtek, mégpedig 21, 18 és 17 százalékkal. Azonban a középkategóriás járművekből az uniós országok közül csupán Németországban volt két számjegyű a forgalombővülés, igaz, ott 35 százalékos. De a vezető ipari országok egy számjegyű júniusi eladásnövekedése még így is kedvező, hiszen dinamikát mutat. Az első hat hónapra vetítve ugyanis a kategória értékesítési átlaga 16-20 százalékos visszaesést mutatott a brit, olasz és francia piacon, és még Németországban is 3 százalékkal alacsonyabb volt az értékesítési szint, mint egy évvel korábban.
Hasonlóan rossz volt a hathavi kamionpiac is, ám az, hogy júniusban már 43 százalékkal több, összesen 4100 nehéz-teherautó kapott német rendszámot, mint a tavalyi azonos hónapban, azt mutatja, hogy egyrészt bővül a fogyasztás az európai gazdaság mozdonyaként aposztrofált Németországban, másrészt a német fuvarozók kihasználják az ország központi fekvését. A brit fuvarozóvállalatok ugyanis még az elmúlt hónapban is kevesebb kamiont vettek, mint egy éve (1557 darab); a franciák egyszázalékos bővülése sem valami nagy, amivel meghaladták a 2700 darabot, az olaszok pedig hiába vettek 10 százalékkal több kamiont, ha a hatodik havi értékesítési szint csak 962 darabos. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.