Növekvő bérek, üzemanyagköltségek és hullámzó deviza árfolyamok – a BusinessWeek elemzése szerint a "kínai ár" jelentette előny az utóbbi időben fokozatosan csökken. A világ legnagyobb beszállító vállalata, a Li & Fung igazgatója, Victor Fung úgy fogalmazott: beszélhetünk egy Foxconn előtti és egy Foxconn utáni időszakról.
A tajvani elektronikai gyártónál bejelentett béremelések csak a jéghegy csúcsát jelentik, hiszen Kínában 20-30 százalékkal emelkedtek a munkabérek február óta, de például a Honda guangdongi gyárában 47 százalékkal magasabb fizetést kapnak a dolgozók.
Ugyan a bérek már a kilencvenes években is erősen emelkedtek Kínában, de ezt a termelékenység is követte, így ennek negatív hatása részben kompenzálódott, a bázis pedig nagyon alacsony volt. Azonban ha a következő öt évben évi 19 százalékkal emelkednek a fizetések, akkor a BCG becslése szerint 623 dollár lesz az átlagos havi fizetés Kínában, ez pedig az egész gazdaságon végighullámzik majd.
Kínából esetleg Vietnámba telepedhetnek azok a nyugati cégek, amelyek sokallják a bérköltségeket, ahol az átlagos fizetések 31 százalékkal alacsonyabbak. Viszont az ottani gyárak termelékenysége jóval alacsonyabb, így a költség különbség máris csak 14 százalék.
Igaz, lehet, hogy megéri Kínában maradni, hiszen a magasabb költségek mellett az ázsiai ország fogyasztása dinamikusan nő, az ország már most a világ második legnagyobb mobiltelefon- és fehértermék vásárlója.
Egy harmadik lehetőség, hogy a cégek közelebb költöznek a piacaikhoz, az Észak-amerikaiaknak gyártók például Mexikóba telepedhetnek, a német, francia, spanyol piacokra termelők pedig esetleg Kelet-Európába helyezhetik át gyártásukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.