BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Miért nem lesz gyors a kilábalás az autóiparban?

A Közép- és Kelet-Európában működő autógyárak kevésbé érezték meg a válságot, mint a nyugat-európaiak, mivel itt többnyire kisautókat gyártanak, amelyek iránt a kereslet Európában nem esett vissza olyan mértékben, mint a felső kategóriásoké, köszönhetően egyebek mellett a több országban bevezetett használtautó-csere programoknak – írja egyebek között az Ernst & Young autóipari elemzése.

A régióban a személygépkocsi-gyártás azonban még így is 25 százalékkal csökkent tavaly a 2008-as csúcshoz képest. Az előrejelzések szerint pedig csak két év múlva sikerül újra elérni a két évvel ezelőtti mutatókat.

A magyar piac legnagyobb szereplője továbbra is a Suzuki, mind a gyártást, mind az eladást tekintve: 2009-ben a cég mintegy 120 ezer autót gyártott Magyarországon, ebből több mint 13 és fél ezret értékesített a magyar piacon – mutat rá a jelentés. Ha ez igaz lenne, az idei első fél évi 80 ezres gyártási mennyiség komoly előrelépést jelentett volna. Valójában tavaly 8112 Suzuki talált gazdára idehaza és az Esztergomban készült modellekből több mint 173 ezer került külföldre.

Az elemzés ugyanakkor megállapítja, hogy a gazdasági krízis miatti csökkenő kereslet a Suzuki eladási mutatóin is meglátszik. Ami az idei értékesítési trendet illeti, a jelentés nem téved. Az európai autógyártó szövetség adatai szerint kontinensünkön a Suzuki autóiból 20 százalékkal kevesebbet, 105 ezret vettek az első fél évben, a júniusi 17 400 darabos forgalom pedig 28,3 százalékkal marad el az előző év azonos időszakáétól. Esztergomban 80 ezer autó készült az első fél évben és ebben a helyzetben a Suzuki "világmodell" szerepet szán az ősszel piacra lépő megújított Swiftnek, amelyből az idén 40 ezret gyártanak Esztergomban.

Az idei termelési terv 170 ezer gépkocsi kiszállítását tartalmazza, 10 ezerrel kevesebbet a tavaly legyártott mennyiségnél. Ám az is 36 százalékkal marad el a 2008-as 281 686 darabtól. Tegyük hozzá, hogy több éven át folytatott kapacitásbővítő beruházások eredményeként a vállalat 2008-ra már évente 300 ezer autó kibocsátására volt képes. A társaság – 2008-as 6,434 milliárd forintot követően – tavaly 35,376 milliárd forintot fordított beruházásokra azzal a céllal, hogy a hegesztőüzemben száz százalékos legyen a robotizáltság.

Ugyancsak az Ernst & Young állítja, hogy "mint az egyik legnagyobb magyarországi exportőrt, az Audit is érzékenyen érintette a válság, amely egyrészt a cég prémium kategóriás szerepéből adódik, másrészt, hogy a Magyarországon gyártott motorok célországai főként Európa válság sújtotta régióiba tartoznak".

Ezzel szemben június végéig az Audi 1 százalékkal növelte eladásait Európában, Győrben pedig az egy évvel korábbinál 32 százalékkal több, összesen 877 ezer motor készült. Az Audi Hungaria ugyanis a Volkswagen konszern összes gyárának legfőbb motorszállítója. Emellett negyedével bővült a járműgyár teljesítménye is. A termelési mennyiség növekedése az árbevételben is tükröződik, hiszen a tavalyi első fél éves 490 milliárd forinttal szemben most 681 milliárd forintra rúgott a forgalom.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.