A japán autóra pályázó vásárlók a következő hetekben nem biztos, hogy megkapják az általuk áhított modellt, a japán autóipari munkások legtöbbje ugyanis még mindig kényszerszabadságon van. A legnagyobb autógyártók, mint a Toyota és a Honda dollármilliárdos veszteségeket könyvelnek el a március 11-ei katasztrófa miatt. A gyárak raktárkészleteinek nagy része ugyanis szintén a földrengés áldozata lett.
A Goldman Sachs becslése szerint a japán autóipart ért kár minden elveszetegetett nappal 200 millió dollárral nő. Ami azt jelenti, hogy az elmúlt két hétben a kár 2,8 milliárd dollárra rúgott.
Az újjáépítéshez szükséges alkatrészek jó része azonban Amerikából és Európából érkezik Japánba, így legelőbb április közepén, végén indulhat az építkezés, egyes elemzők szreint pedig a termelés legelőbb a nyáron indulhat be. A gyárakban egyelőre nincs vezetékes víz és villany sem.
Az Advanced Research tokiói ügyvezetője Koji Endo szerint ez az eddigi legnagyobb természeti csapás, amely az autóipart érte.
A japán autógyártók adják el a második legtöbb autót a világon, így nemzetgazdaságilag is jelentős kár érte az országot. Ennek ellenére a szakértők úgy vélik, az autóipar Japánban továbbra is meghatározó iparág marad.
Nem látja ilyen rosszul a japán autóipar helyzetet a Nissan Motor Co., amely több területen kényszerült a gyártás leállítására. A vállalat közleménye szerint néhány héten belül újraindulhat a termelés. A Nissan felmérte a beszállítói lehetőségeket és korántsem látja olyan drasztikusnak a helyzetet, mint ahogy azt korábban egyes szakértők nyilatkozták – jelentette be hétfőn Brian Brockman szóvivő. Szerdán viszont már úgy nyilatkoztak, a jövő héten hétfőtől péntekig alkatrészhiány miatt leállítja a gyártást japán autógyáraiban, de a földrengés utáni helyreállítási erőfeszítéseknek köszönhetően április közepétől üzemei már újra a rendes munkarendben dolgoznak.
A közép távon nem is, rövid távon mindenképpen akadnak problémák. Az autóalkatrészeket gyártó Hitachi Automotive Systems alkalmazottai dolgoznak ugyan, csak nem alkatrészeket gyártanak. Megpróbálják helyreállítani a gyár megsérült részeit, s mentik, ami még menthető. A vállalat szóvivője még csak megbecsülni sem tudta, mikor tudják újraindítani a gyárat.
A japán autóipar az egyik legkomplexebb gyártási folyamat helye: egy jármű legyártásához mintegy háromezer helyről szerzik be az alkatrészeket. S minden egyes ilyen darab több száz kisebb alkatrészből áll, amelyet különböző cégek gyártanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.