BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Motorgyártást telepít Esztergomba a Suzuki?

Közel öt százalékkal emelkedett a Suzuki Motor árfolyama Tokióban azt követően, hogy az Aszahi Simbun azt írta: a cég motorgyártásának egy részét külföldre viszi az erős jen miatt.

"Szó van arról, Magyarországra és Indonéziába irányuló szállítások helyett ott, helyben szereljük össze az autók motorját" – idézte az AFP hírügynökség a Suzuki szóvivőjét, aki hozzá tette, hogy az erős jen ellenére sem csökkentik a mai 800 ezres hazai motorgyártást, hacsak nem kezd zuhanásba a helyi rendelésállomány. Az AFP hozzáteszi: a Toyota most jelentette be, hogy belép a miniautó-piacra, amelyet eddig a Suzuki uralt Japánban.

"Ez pozitív hír abból a szempontból, hogy a cég jobban fogja tudni kezelni az erős jen hatását" – mondta agy japán befektetési alap elemzője a Dow Jones hírügynökségnek.  A Magyar Suzuki Zrt. nem fűzött kommentárt a hírhez.

Esztergomba mindegy egyes motor Japánból szállítanak, és ez komoly költséget jelent, hiszen a gyár idei termelési terve 170 ezer gépkocsi kiszállítását tartalmazza, 10 ezerrel kevesebbet a tavaly legyártott mennyiségnél. Ám az is 36 százalékkal marad el a 2008-as 281 686 darabtól. Tegyük hozzá, hogy több éven át folytatott kapacitásbővítő beruházások eredményeként a vállalat 2008-ra már évente 300 ezer autó kibocsátására volt képes.

Most tehát jelentős kihasználatlan kapacitással rendelkezik a Magyar Suzuki, amely az egykori több mint 5 ezerrel szemben ma már csupán 3900 embernek ad munkát, és – amint Szuzuki Oszamu júniusban Esztergomban elmondta: közülük 1300-an Szlovákiából járnak be dolgozni.

Ha a Suzuki Motor valóban olcsóbbá kívánná tenni a gyártást, az komoly magyarországi beruházásokkal járna együtt, ám ne feledkezzünk meg egy másik szempontról sem. Minden világcég elvárja, hogy beruházásai kormánytámogatásban is részesüljenek. Viszont nehéz lesz megállapodni, ha a Magyar Suzuki alkalmazottainak egyharmada szlovák állampolgár. Másrészt viszont a határon innen sem könnyű megfelelő munkaerőhöz jutni hiszen Esztergom közelében, a Pilis és a Gerecse között kicsi a népsűrűség.

India legnagyobb autógyártója, a Maruti Suzuki a múlt hónapban 29 százalékkal növelte eladásait azt követően, hogy augusztusban a tavalyi augusztusban elértnél 24 százalékkal több, 79 ezer kocsit adott el. Ezért a Maruti Suzuki India Ltd. 54,2 százalékának a tulajdonosa, a Suzuki Motor az Újdelhi mellett lévő gyár közelében újabb egység építésére készül: az 1,3 milliárd dolláros költségvetéssel 2013-ra felépülő gyár évi 250 ezer kocsi kibocsátására lesz képes. A Maruti Suzuki négy indiai egységének együttes kapacitása már most meghaladja az egymillió darabot.

Az amerikai piacon azonban gondok vannak: a Suzuki eladásai második éve „szabadesésben” vannak Észak-Amerikában: tavaly 54 százalékos volt a márka eladáscsökkenése, az idei szeptember végéig a tavalyi háromnegyedévnél is 49 százalékkal kevesebb, összesen 16 972 Suzuki talált gazdára azon a piacon, ahol összesen 4,392 millió szemályautó kelt el.

A Suzuki által értékesített autók 92 százaléka ugyanis a tengerentúlról érkezik, míg a nagy rivális, a Honda esetében ez az arány csupán 11 százalék. Tehát amíg fennáll a jelenlegi helyzet, hogy a jen 15 éve a legmagasabb szinten van a dollárral szemben, az importált autók nagyon drágák az amerikaiaknak.

Ezért aztán az American Suzuki Motor Corp. úgy próbálja élénkíteni a forgalmat, hogy minden, a kereskedői által reklámra fordított dollárból 50 centet megtérit. Ha a kereskedés havonta öt-kilenc Suzukit ad el, a kereskedő 2 500 dollárt kap, 30-39 darabos eladás esetén pedig 20 ezer dolláros jutalomban részesül – írta az Auto News.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.