Amíg tavaly az Audi Hungaria és a Magyar Suzuki növelni tudta árbevételét és adózott eredményét, addig az Opel Szentgotthárd Kft. forgalma és nettó eredménye is csökkent. Igaz, csupán az utóbbi fizetett adót az elmúlt évi tevékenysége után. Viszont mindhárom cég jelentősen bővítette eredménytartalékát.
A Magyar Suzuki Zrt. május 30-án tartott éves rendes közgyűlésén az a döntés született, hogy a 31,235 millió eurós adózott eredményből nem fizet osztalékot, tekintettel arra, hogy a 2012. évben is folytatódó beruházások miatt a társaság a cash flow helyzetét javítani, illetve az eredménytartalékot növelni szeretné.
Ami az adófizetést illeti, a Magyar Suzuki a társasági adóról és az osztalékadóról szóló és máig hatályos 1996. évi LXXXI. törvény alapján 100 százalékos adókedvezmény igénybevételére utoljára a 2010. adóévre vonatkozóan volt jogosult. A mérleghez leadott kiegészítő mellékletében ugyanakkor azt olvashatjuk, hogy „a társaság az új modell bevezetéséhez kapcsolódó előszéria-gyártás fejlesztési költségeit a társasági- és iparűzési adóalap megállapításánál figyelembe vette”.
Az adóalapot módosító tételek alapján a társasági adótörvény szerinti adóalap nagy mértékben negatívba fordult: a tavaly előtti –590,4 millió forinttal szemben a 2011. évben –2,760 milliárd forintra süllyedt.
A vállalat az elmúlt évben jelentős összegű épület, gép és berendezés leszállítására szóló beruházási szerződéseket kötött, amelyek teljesítése 2012-re is áthúzódik. A társaság ebből fakadó jövőbeni kötelezettsége várhatóan eléri 80 millió eurót. Sajnos mindezzel kapcsolatosan a vállalattól nem kaptunk kiegészítő tájékoztatást. A Magyar Suzuki a 2010 végi 3348-cal szemben az elmúlt év végén már csak 2983 embernek adott munkát.
Az Audi Hungaria Motor Kft. (AH) esete kissé más. A cég az ide vonatkozó törvények, valamint a 3078/2000 számú kormányhatározat alapján 2011. december 31-ig mentesült a társasági adó fizetése alól. Ugyanakkor, amint a vállalat lapunkat tájékoztatta: a társaság 2011-ig az elért eredményt a vezetés döntésének értelmében tartalékolta. A cég tavalyi adózott eredménye 759,18 millió euró, ám a társaság osztalékot nem fizet, hanem az éves eredményt az eredménytartalékba helyezi. Az AH eredménytartaléka az év végén 4,357 milliárd euróra rúgott.
Jövőre már 125 ezer négyajtós A3-as limuzin gépkocsi hagyhatja el az Audi új győri járműgyárát, ahol a nyár folyamán már megindul az első modell próbagyártása. A modellnek eddig csak ferdehátú karosszériás változata készült. A húsz éve egy kisebb kapacitású motorgyárral indított társaság ma a legkorszerűbb gyártástechnológiával ellátott, a teljes gyártási folyamatot lefedő járműgyárat épít Győrben, ahol az első negyedévben 522 ezer motor készült és 11 253 sportkocsit szereltek össze.
A folyamatban lévő több mint 900 millió eurós beruházás részeként a járműgyár mellett járműfejlesztő központot is kialakítanak. A 2 milliárd forintos költségvetésből jármű-szimulációs berendezéseket vásárolnak, illetve különleges tesztlaborok létesülnek, ahol a mérnökök üzemi körülmények közötti hajtáslánc-és járművizsgálatokkal és az Audi modellek tartóstesztjével foglalkozik majd. Vizsgálataik eredményét a már piacon lévő modellek módosítására is felhasználják.
Május végén adták át a szervezeti egységként két éve elindított kísérleti motorgyártó központ szintén új épületegyüttesét. A hárommilliárd forintba került, 8 ezer négyzetméteres komplexumban az anyacég fejlesztési részlegének megbízásából olyan erőforrások készülnek, amelyek sorozatgyártása később Győrben történik. A vállalat az Audi mellett a Volkswagen konszern többi márkája számára is szállít motort, 16 új motortípus sorozatgyártását kezdte meg az elmúlt évben. A 2010-es évet még 6100 fővel zárt AH már több mint nyolcezer embernek ad munkát, hiszen csupán idén több mint 600 új munkahely létesült a vállalatnál. Az új járműgyár már 900 munkatársat foglalkoztat és a gyárbővítéssel 2013-ig összesen 2100 új munkahely jön létre az Audi Hungáriánál.
Az Opel Szentgotthárd Kft. az elmúlt évben mint egy 100 millió eurót fordított új motorgyára tavaly januárban kezdődött építésére, ahol ugyan egy hónapja sikeresen lezajlott a tervezett háromféle motor közül az első próbagyártása, de az összesen 500 millió eurót meghaladó beruházássorozat 2014 végén zárul le teljesen. A mérleg kiegészítő melléklete azt írja, hogy a beruházással kapcsolatban a társaság beruházási adókedvezmény igénybevételére jogosult.
Az erre vonatkozó kérdésünkre azonban a kft. sommásan csak azt a választ küldte, hogy „az adókedvezményt a jogszabály adta lehetőségeken belül használja ki a társaság”. A 800 fős kft. a beruházás révén négy év alatt nyolcszáz új munkahelyet teremt, így 2015-ben már 1400 embernek ad munkát. A cég a tavalyi 222 ezernél mintegy 40 százalékkal több motor készül az idén: a végleges darabszám a megrendelések beérkezésétől függ, de az már biztosnak látszik, hogy 300 és 320 ezer között lesz. Ennek közel kétharmadát az Egyesült Államokba és a mexikói General Motors-gyárak számára készítik, de tízezres nagyságrendben szállítanak Kínába és Dél-Koreába is.
Világgazdaság - Demeter Kálmán-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.