"Az a célunk, hogy a Rába részvények árfolyama stabilizálódjon és év végéig az ezer forintos névértékre emelkedjen" – mondta el lapunknak Pintér István elnök-vezérigazgató. Az elmúlt négy hét során ötször váltott irányt a 702, illetve 731 forintos szélső értékek közt az árfolyam.
A Rába Járműipari Holding Nyrt. tegnapi sajtótájékoztatóján arra is kitért Pintér István, hogy a cégvezetés álláspontja szerint nem lenne célszerű a tőzsdéről való kivezetés, mert egy tőzsdén jegyzett vállalat előnyösebben tárgyalhat megrendelőivel.
Ezzel szemben december elején Polacsek Csaba, a Magyar nemzeti Vagyonkezelő (MNV) társasági portfólióért felelős főigazgatója a Világgazdaságnak azt mondta, hogy a Rába Holding 75 százalékának állami tulajdonba kerülése esetén megfontolják, érdemes-e a céget tőzsdén tartani.
Mindenestre az új tulajdonos, az MNV rövidesen rendkívüli közgyűlést hív össze, miután a részvényfelvásárlás révén a Rábában a magyar állam 73,67 százalékos tulajdonnal rendelkezik, ami 76,79 százalékos szavazati arányt biztosít. A rendkívüli közgyűlésen az új tulajdonos az holding igazgatóságának és felügyelő bizottságának tagjairól is dönt.
Az első negyedévben a vállalatcsoport 6 százalékot meghaladó növekedés mellett közel 10 milliárd forintos árbevételt ért el. A növekedéshez jelentős mértékben hozzájárult a cégcsoport húzó ága, a Rába Futómű Kft. és a Járműipari Alkatrészgyártó Kft. forgalma is számottevően javult.
A Futómű Kft. ebben az évben több mint 3 millió euró értékben szállít olyan különleges terepjáró teherautó futóműveket az orosz Ural teherautógyár számára, amelyek az Egyesült Államokban nagy sikerrel értékesített típuson alapulnak. Emellett Oroszországba több ezer autóbuszhoz szállít a cég futóműveket a GAZ csoportnak és a Kamaznak. tavalyi év és az idei első három hónap ugyan gyengébb volt ebből a szempontból, de ebben a negyedévben megkezdődött a komoly felfutás – mondta a Rába-vezér.
A Rába Jármű Kft. első negyedéves árbevétele 989 millió forintról 807 millió forintra mérséklődött, pedig az export 69,2 százalékkal 2,2 millió euróra emelkedett. A belföldi értékesítés azonban 77,3 százalékkal 144 millió forintra esett a bázishoz képest.
Pintér Istvánt azonban ez nem aggasztja, mert amint lapunknak elmondta, tavaly az első negyedévben teljesítettek egy áthúzódó szállítást a honvédség számára, ezért volt a szokottnál magasabb a bázis. De amint az szokásos, idén is a második fél évben szállítjuk le a megrendelt két- és háromtengelyes csapatszállító járműveket, amelyeket MAN motor hajt.
A Jármű Kft. legnagyobb vásárlója ugyan a Honvédelmi Minisztérium, de évente körülbelül 2000 alvázat exportál útépítő gépek, dömperek számára. Korábban Nagy Britannia volt a legjelentősebb vásárló, de tavaly már a német megrendelések száma volt nagyobb.
A holding jármű üzletága idén egymillió euró értékben szállítja Norvégiába és Svédországba azokat a Mercedes-motoros S91 midi buszokat, amelyeket egy konzorcium vezetőjeként hozott létre a Rába.
"Amennyiben határozat születik a magyar autóbusz állomány modernizációjáról, szívesen részt veszünk a munkában, elsősorban futóművekkel és alvázzal, harmadsorban pedig azzal, hogy kapcsolatainkon keresztül meg tudunk szervezni egy járműipari együttműködést" – mondta a skandináv megrendelés kapcsán Pintér István, hozzáfűzve: "A Rába elsősorban futómű és alvázgyártó. Ha meghirdetik a buszbeszerzési programot, megnézzük, milyen magyar vállalatokkal lehet együttműködni. A fő kérdés, lesz-e nagyarányú buszbeszerzés, mert évi 500 darab az a legkisebb mennyiség, amit érdemes legyártani."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.