Miután Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes a hét elején előterjesztette az önkényuralmi jelképek kereskedelmi célú hasznosításának tilalmáról szóló törvényjavaslatot, a söripar és a közvélemény a Heineken és az Igazi Csíki Sör erdélyi vitájának újabb fejezeteként értelmezte a lépést. A beadvány azt vetíti előre, hogy tilos lesz Magyarországon horogkeresztet, SS-jelvényt, nyilaskeresztet, sarló-kalapácsot, ötágú vörös csillagot vagy ezeket ábrázoló jelképet haszonszerzés céljából felhasználni, megjeleníteni, az azzal ellátott árut vagy szolgáltatást értékesíteni.
A hazai áruházak polcain nemcsak a Heineken sör, hanem például a San Pellegrino olasz ásványvíz címkéjén is találkozhatunk vörös csillaggal, a törvény „címzettje” azonban a kereskedők szerint a holland söripari konszern. A fejleményeket nem kommentálta lapunknak a magyar leányvállalat, a Heineken Hungária, mint ahogy a Magyar Sörgyártók Szövetsége sem foglalt állást. Halász János, a Fidesz-frakció szóvivője elismerte: a Heineken valóban érintett, de a sört senki nem akarja betiltani, a címkén lévő vörös csillagról van szó.
Felidézte, hogy a Heineken szimbólumában a csillag négy sarka a víz, a föld, a levegő és a tűz, az ötödik pedig a mágikus erő, ami a főzet egyediségére utal. Mivel a Heineken egy 1864-ben alapított családi vállalkozás, világosan elkülöníthető az 1917-es bolsevik forradalomtól és a kommunista eszmétől.
A VOSZ főtitkára szerint a holland anyacég nem fog lemondani a magyar piacról, tárgyalásokat kezdhet a kormánnyal, szükség esetén uniós jogorvoslatot kérhet, hiszen a tilalom azt jelentené, a Heineken Hungária soproni és martfűi gyárában előállított sörök csomagolására ugyanúgy nem kerülhet rá az ismert embléma, mint az importtermékekre. Ha a vörös csillag látványára valóban érzékeny lenne a társadalom, akkor Dávid Ferenc szerint a Bajnokok Ligáját vagy a Forma–1-et sem lehetne itthon közvetíteni, hiszen a sörgyár szponzorálja ezeket az eseményeket, ezért rendszeresen feltűnik a logója.
A Heineken Hungária 2015-ben 51,6 milliárd forintos árbevételre tett szert és 511 főt foglalkoztatott, a holland anyacég a világ 192 országában van jelen. A Heineken és az Igazi Csíki Sör erdélyi harcában január vége mérföldkő volt: a szucsávai (suceavai) táblabíróság betiltotta az Igazi Csíki Sört, holott egy évvel korábban még elutasította a Ciuc sört megvásárló Heineken keresetét, amelyet a két sör nevének hasonlósága miatt adott be.
A székelyföldi gyártó erre reagálva ideiglenesen Igazi Tiltott Sörre keresztelte át a terméket. Lázár János a Heineken bojkottjára szólított fel, egyúttal jelezte, március második felében meglátogatja a csíki sörgyárat, amelynek segíteni szeretne. De a Heineken is továbbment: a napokban bíróságon támadta meg az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának másodfokú, jogerős döntését is, amely szerint – a romániai döntéssel szemben – bejegyezhető az Igazi Csíki Sör védjegy.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.