BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sörpiac: túl a mélyponton?

Tíz év után megállhat a fogyasztás csökkenése – Berobbantak az ízesített sörök

Az idei év első hat hónapjának tapasztalatai alapján megállni látszik a hazai sörpiac évek óta tartó visszaesése.

A nyárral eljött a sörfogyasztás csúcsszezonja, a nagy magyarországi sörfőzdék az év első hat hónapjának eredményei alapján abban reménykednek, hogy az idén akár már túl is juthat a piac a mélypontján.

„A gyengén sikerült első negyedév után a második negyedében már biztatóan alakult a forgalmunk, így 2011 első hat hónapjában összességében hoztuk a tavalyi hasonló időszaki számokat. A bázis azonban nagyon alacsony, hiszen a 2010-es év rendkívül nehéz volt a sörgyártók számára” – mondta lapunknak Kiss Éva, a Heineken Hungária Zrt. kommunikációs menedzsere. Hozzátette: az eddigi idei eredmények alapján látnak reményt arra, hogy végre megállhat a hazai sörpiac tíz éve tartó visszaesése. „Annak ellenére, hogy a csökkenés mértéke lelassulni, megállni látszik, az idei év első 5 hónapjában is közel 2 százalékos visszaesés érzékelhető a tavalyi év hasonló időszakához képest” – mondta lapunknak Sükösd Zsuzsa, a Borsodi Sörgyár jogi és vállalati kapcsolatok igazgatója. „Tavaly azonban a rossz időjárás erőteljesen befolyásolta a kedvezőtlen eladási eredményeket, így még nem lehet megítélni, hogy a mostani javulás az elmúlt hónapok kedvezőbb időjárása miatt következett-e be, vagy már esetleges fellendülésről beszélhetünk” – árnyalta a képet Kovács Sándor Lóránt, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalatfejlesztési igazgatója.

Sükösd Zsuzsa elmondása szerint az értékesítési csatornák közül a szuper- és hipermarketek forgalma tovább erősödött, azonban mind a kisboltok, mind a vendéglátás forgalma tovább mérséklődött az év eddigi részében 2010 első hónapjaihoz képest. A piacon a fogyasztás csökkenése mellett továbbra is igaz az, hogy az alacsony árfekvésű sörök forgalma növekszik.

A sörök palettáján belül az ízesített sörök, úgynevezett „radlerek” megjelenése és előretörése volt az egyik legnagyobb változás az elmúlt két évben. A hasonló termékek részesedése mára elérte a 2-4 százalékot, ami az alkoholmentes sörökéhez hasonló szeletet jelent a teljes tortából. „Ugyan még mindig kicsi az ízesített sörök piaci szegmense, azonban erőteljesen bővül” – mondta Kiss Éva, hozzátéve: az idei évben a citromos és a narancsos Sopronival, valamint az alkoholmentes citromos Gösser bevezetésével erősítettek ezen a területen a 2009-ben bevezetett citromos Gösser után. A kommunikációs menedzser szerint a vállalat stratégiájának középpontjában továbbra is az innováció áll majd, így a közeljövőben további újdonságokkal jelenhetnek meg a piacon. Az ízesített sörök térnyerése tovább erősödhet a nyáron. „Ekkor fogy el az éves sörforgalom kétharmada, a sörpiac erős szezonalitására jellemző az is, hogy ilyenkor inkább a könnyebb, szomjoltóként is fogyasztható söröket keresik, például a lagert, a búzasört és a gyümölcsös termékeket”– véli Sükösd Zsuzsa. Utóbbi piaci szegmensre fókuszálva a Borsodi a tavaly bevezetett citromos Borsodi Friss sörcsaládot az idén két új ízzel, a grapefruittal és az almával bővítette, és bekerült a választékba a Borsodi Búza is.

Más stratégiát választott a Dreher, a vállalat a klassszikus, egyértelműen a sör kategóriába sorolható termékekre koncentrál a jövőben is. „A teljes piacnak ez teszi ki még körülbelül a 97 százalékát, erre összpontosítunk, és itt igyekszünk megfordítani a csökkenő trendeket” – mondta Kovács Sándor Lóránt. „A termékkínálatunk változatlan, ami igen széles palettát jelent: félbarna, barna és búzasöröket, illetve idesorolnám az olyan sörkülönlegességeket is mint a Pilsner Urquell és a Miller márkáink. A mi célunk a sörkultúra felvirágoztatása, ezt szerintem nem feltétlenül csak termékinnovációval lehet elérni. Jó példa erre az Aranypéntek akcióink elindítása, ami meghatározó lehet a vendéglátós partnereink jövőjét tekintve” – tette hozzá. Utóbbi célja, hogy a fogyasztók az otthoni sörözés helyett visszatérjenek a vendéglátóegységekbe. A Heineken Hungária Zrt. is folytatja az intenzív marketingtevékenységét, többek közt a vendéglátóhelyeken történő sörözést népszerűsítő Soproni Tökéletes csapolás kampánnyal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.