Rá is fér a jó irányban történő változás a Dél-Alföld régióra, főként Bács-Kiskun megyére, hiszen az Állami Foglalkoztatási Szolgálat legfrissebb adatai szerint 2009 szeptemberében 34 143 álláskeresőt tartottak ott nyilván. A beruházás helyszínén, Kecskeméten pedig mintegy 9500 fő fordult meg a munkaügyi központban augusztusban.
Ha nem is teljes, de részleges gyógyírt nyújt majd a foglalkoztatottság gondjaira a Mercedes-gyár. Az üzem 2500 fővel indul 2012-ben, de a beszállítói és alvállalkozói körrel már kezdettől kétszer ennyi embernek ad munkát a Daimler. A termelés felfuttatása, a B osztály gyártásának a kiteljesedése révén három-négy év alatt már a tízezret is elérheti a gyárhoz kötődő munkahelyek száma. A Daimler ugyanis a hulladékkezeléstől a fordítási szolgáltatásokig számos nem termelő tevékenységre kért céglistát az ITD Hungarytól. Szakmai berkekben arra is számítanak, hogy két év múlva már több száz felsőfokú végzettségű műszaki szakemberre lesz szüksége a német befektetőnek, erre a felsőoktatásnak is fel kell készülnie. A Szolnoki Főiskola is beszáll a képzésbe, a legtöbb megfelelő munkaerőt viszont a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Kara bocsáthatja ki. A főiskolának külön kedvez az a kormánydöntés, amelynek értelmében a 2007–13-as uniós fejlesztési pénzekből 2,44 milliárd forintos forráshoz jut, amelyből laboratóriumokat, szaktantermeket, multifunkcionális tereket alakíthatnak ki. A képzésből a Mercedes is kiveszi a részét: a gyártáshoz szükséges speciális tudást majd csak belső vállalati képzésen lehet elsajátítani.
Az ingatlanpiacot is felpezsdíti a gyár. Arra számítanak, hogy több száz német költözik majd rövidebb-hosszabb időre Kecskemétre és környékére, hogy betanítsa az itteni munkaerőt. Emellett a felső vezetés egy része is német lesz.
A beszállítói kör szintén felélénkül Kecskemét térségében, az ITD Hungary már tavaly szeptembertől toborozza és szűri azokat a cégeket, amelyek a későbbiekben együttműködhetnek a gyárral. A szűrési feltételek viszonylag egyszerűek: azok a kis- és közepes vállalkozások arathatják le főként a babérokat, amelyeknek van autóipari tapasztalata. A szakmai felkészültség és megfelelő referenciák mellett azonban csak azok a vállalkozások rúghatnak majd labdába a németeknél, amelyek biztos nyelvtudással is felvértezik magukat.
S persze az egész ország csak nyer vele. Ahogy Kilián Csaba, az ITD Hungary befektetési igazgatója lapunknak kifejtette: azért is fontos számunkra a Daimler kecskeméti beruházása, mert közelebb kerül hozzánk Európa autóipari súlypontja. S arra is lehet számítani, hogy a világ autóiparának a térképén Magyarország szerepe még fel is értékelődik a válság után. Hiszen a gyár 2012 elején kezdi meg a Mercedes A osztályú modellek összeszerelését, éppen akkor, amikorra a piacelemzők az európai autópiac magára találását várják. És a dél- és kelet-európai országok piaca egyre fontosabbá válik, azokhoz pedig közelebb vagyunk, mint eddigi iparági versenytársaink: a csehek, a szlovákok és a lengyelek. Kilián ehhez azt is hozzátette: a gazdasági folyamatok világosan mutatják, hogy az indiai és kínai vállalatok is meg kívánnak jelenni Európában: nemcsak mint értékesítők, hanem mint gyártók is. Ezen a téren Magyarországnak szintén lehet esélye arra, hogy ide települjön valamiféle nagyberuházás. Mindezzel pedig a magyar járműalkatrész-ipar is jól jár: további számos kis és közepes vállalkozásnak teremt munkalehetőséget. Kilián Csaba szerint van még munkaerő-tartalékunk, különösen az északkeleti és a délnyugati megyékben. Az autópályáknak köszönhetően a Nyíregyháza–Debrecen–Miskolc–Hatvan vonal, valamint Nagykanizsa és Zalaegerszeg környéke lehet későbbi beruházások helyszíne. VG
Az A osztály első körös beszállítóit már kiválasztotta a Daimler, de a magyar vállalatoknak még van esélyük a második, harmadik szintű beszállítóként részegységgyártásra – mondta Kilián Csaba befektetési igazgató. Az első körös beszállítók a Daimlerrel régi kapcsolatban álló külföldi cégek, amelyeknek magyarországi telephelyük is van. A később gyártásba kerülő B osztályú modellcsalád számára még lehetnek magyar első körös beszállítók. Igaz, a komplex berendezések szállításának rangját két-három éves fejlesztőmunkával lehet elérni, de a magyar vállalkozások számára van esély ezen cégek alvállalkozójává válni. A Daimler az idei utolsó negyedévben kezdi meg a beszállítók kiválasztását. Az alkatrészgyártói körben eddig közel hatvan céget kerestek meg, de eddig a magyar vállalatok fele sem válaszolt.
Ficzere Ferenc, Bosch csoport
A Bosch csoportnak két autóipari alkatrészgyára van Magyarországon. A hatvani és a miskolci telephely összesen több mint tízezer különböző terméket több mint kétszáz ügyfél számára gyárt – tájékoztatta lapunkat Ficzere Ferenc, a Robert Bosch Kft. regionális kommunikációs igazgatója. A német csoport egyik legnagyobb partnere a Mercedes, így a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. és a miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. potenciális beszállítója lehet az épülő kecskeméti gyárnak. Hatvanban műszerfal, automata váltóvezérlő, motorvezérlő, fedélzeti vezérlő és ESP szenzor, Miskolcon pedig önindító, ablaktörlő motor, valamint a tervek szerint az új start-stop rendszer készül a Daimler különböző modelljei számára. Várhatóan ezek közül többet is beépítenek a Kecskeméten gyártott típusokba.
Sólyom Szabolcs, Kirchhoff Hungária Kft.
Az anya hosszú ideje a Mercedes globális beszállító partnere. Magyarországi érdekeltsége már túl van a Daimler auditálásán, és csak az árajánlatoktól függ, hogy Mercedesbeszállítóvá válik-e. Az árképzést a német anyacég végzi – mondta Sólyom Szabolcs ügyvezető igazgató. A Kirchhoff préselt, hegesztett, ragasztott karosszériaelemeket és futóműalkatrészeket gyárt. Két éve készült el az az esztergomi ipari parkban a cég legújabb présüzeme és összeszerelő egysége. A Magyar Suzukinak szállítanak karosszériaelemeket, ám az idén több mint 100 ezerrel kevesebb, mintegy 180 ezer Suzuki készül csak idehaza, s így a Kirchhoff árbevétele is csak 20 millió euró körül lesz a tavalyi 32 millió helyet. Nyereségesek maradnak, de ehhez költségcsökkentés kellett, így a létszám 190 főre esett az egy évvel korábbi 330-ról.
Novotni Anna, Hajdú Autótechnika Zrt.
A Hajdú Autótechnika Zrt. 2007 óta szállít kisebb karosszériaelemeket a Daimler sindelfingeni gyárába – mondta Novotni Anna vezérigazgató. Közvetett módon pedig már korábban is a cég beszállítója volt a Debrecen közeli társaság: 2003-ban szerződtek az egyebek között a Daimler számára is kipufogórendszereket gyártó Zeuna Starkerrel. A százfős zrt. annak köszönheti viszonylag stabil rendelésállományát, hogy a Zeuna Starker amerikai tulajdonosa, az EMCON Technologies egy angol és egy spanyol gyár termelését idehozta. Emellett az idén elkészült saját szerszámüzem is hozott új szerződéseket. A több mint 600 fős hajdúsági cégcsoport tavalyi 9,6 milliárd forintos árbevételéből az Autótechnika 3,3 milliárddal részesedett. Ám az idei nyolchavi 1,2 milliárdos árbevétel a tavalyi bázisnak csak 50 százaléka volt.
Lepsényi István, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
„Vállalatunkat több szempontból is érinti a Daimler-beruházás, amely egyébként megváltoztatja az egész régió munkaerőpiacát és munkakultúráját. Noha rövid távon némi elszívó hatást érzékelünk, de hosszabb távon sokkal több lesz a jól képzett szakember” – mondta Lepsényi István, az ezerfős kecskeméti Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója. A társaság többek között a Mercedes teherautókhoz is gyárt fékrendszereket, ám a személyautók más rendszerű fékrendszerét jelenleg nem tudná előállítani. Annak azonban semmi akadálya nem lenne, ha a Daimler a cégtől kívánná megvásárolni a kompakt személyautókhoz való fékrendszereket, hiszen – mint Lepsényi István kiemelte – a gyár szakemberállománya számára nem jelentene nehézséget, a szükséges épület- és gépberuházásra pedig megvan a pénze a társaságnak.
Az A osztály első körös beszállítóit már kiválasztotta a Daimler, de a magyar vállalatoknak még van esélyük a második, harmadik szintű beszállítóként részegységgyártásra – mondta Kilián Csaba befektetési igazgató. Az első körös beszállítók a Daimlerrel régi kapcsolatban álló külföldi cégek, amelyeknek magyarországi telephelyük is van. A később gyártásba kerülő B osztályú modellcsalád számára még lehetnek magyar első körös beszállítók. Igaz, a komplex berendezések szállításának rangját két-három éves fejlesztőmunkával lehet elérni, de a magyar vállalkozások számára van esély ezen cégek alvállalkozójává válni. A Daimler az idei utolsó negyedévben kezdi meg a beszállítók kiválasztását. Az alkatrészgyártói körben eddig közel hatvan céget kerestek meg, de eddig a magyar vállalatok fele sem válaszolt.
Ficzere Ferenc, Bosch csoport
A Bosch csoportnak két autóipari alkatrészgyára van Magyarországon. A hatvani és a miskolci telephely összesen több mint tízezer különböző terméket több mint kétszáz ügyfél számára gyárt – tájékoztatta lapunkat Ficzere Ferenc, a Robert Bosch Kft. regionális kommunikációs igazgatója. A német csoport egyik legnagyobb partnere a Mercedes, így a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. és a miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. potenciális beszállítója lehet az épülő kecskeméti gyárnak. Hatvanban műszerfal, automata váltóvezérlő, motorvezérlő, fedélzeti vezérlő és ESP szenzor, Miskolcon pedig önindító, ablaktörlő motor, valamint a tervek szerint az új start-stop rendszer készül a Daimler különböző modelljei számára. Várhatóan ezek közül többet is beépítenek a Kecskeméten gyártott típusokba.
Sólyom Szabolcs, Kirchhoff Hungária Kft.
Az anya hosszú ideje a Mercedes globális beszállító partnere. Magyarországi érdekeltsége már túl van a Daimler auditálásán, és csak az árajánlatoktól függ, hogy Mercedesbeszállítóvá válik-e. Az árképzést a német anyacég végzi – mondta Sólyom Szabolcs ügyvezető igazgató. A Kirchhoff préselt, hegesztett, ragasztott karosszériaelemeket és futóműalkatrészeket gyárt. Két éve készült el az az esztergomi ipari parkban a cég legújabb présüzeme és összeszerelő egysége. A Magyar Suzukinak szállítanak karosszériaelemeket, ám az idén több mint 100 ezerrel kevesebb, mintegy 180 ezer Suzuki készül csak idehaza, s így a Kirchhoff árbevétele is csak 20 millió euró körül lesz a tavalyi 32 millió helyet. Nyereségesek maradnak, de ehhez költségcsökkentés kellett, így a létszám 190 főre esett az egy évvel korábbi 330-ról.
Novotni Anna, Hajdú Autótechnika Zrt.
A Hajdú Autótechnika Zrt. 2007 óta szállít kisebb karosszériaelemeket a Daimler sindelfingeni gyárába – mondta Novotni Anna vezérigazgató. Közvetett módon pedig már korábban is a cég beszállítója volt a Debrecen közeli társaság: 2003-ban szerződtek az egyebek között a Daimler számára is kipufogórendszereket gyártó Zeuna Starkerrel. A százfős zrt. annak köszönheti viszonylag stabil rendelésállományát, hogy a Zeuna Starker amerikai tulajdonosa, az EMCON Technologies egy angol és egy spanyol gyár termelését idehozta. Emellett az idén elkészült saját szerszámüzem is hozott új szerződéseket. A több mint 600 fős hajdúsági cégcsoport tavalyi 9,6 milliárd forintos árbevételéből az Autótechnika 3,3 milliárddal részesedett. Ám az idei nyolchavi 1,2 milliárdos árbevétel a tavalyi bázisnak csak 50 százaléka volt.
Lepsényi István, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
„Vállalatunkat több szempontból is érinti a Daimler-beruházás, amely egyébként megváltoztatja az egész régió munkaerőpiacát és munkakultúráját. Noha rövid távon némi elszívó hatást érzékelünk, de hosszabb távon sokkal több lesz a jól képzett szakember” – mondta Lepsényi István, az ezerfős kecskeméti Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója. A társaság többek között a Mercedes teherautókhoz is gyárt fékrendszereket, ám a személyautók más rendszerű fékrendszerét jelenleg nem tudná előállítani. Annak azonban semmi akadálya nem lenne, ha a Daimler a cégtől kívánná megvásárolni a kompakt személyautókhoz való fékrendszereket, hiszen – mint Lepsényi István kiemelte – a gyár szakemberállománya számára nem jelentene nehézséget, a szükséges épület- és gépberuházásra pedig megvan a pénze a társaságnak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.