BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízmillió autó tűzveszélyes légzsákkal

Rekordszámú autót rendelnek vissza idén az Egyesült Államokban. A GM a 44 millió visszahívás 59 százalékára kényszerült, ugyanakkor a Miskolcon gyárat építő Takata veszteséges lesz, mert légzsákjai miatt több mint tízmillió kocsit kell szervizelni.

Július végéig 44 millió autót hívtak vissza a gyártók az Egyesült Államokban, ami 15 éves rekord. Ebből a GM részesedése 26,1 millió jármű, és ez szintén minden korábbit meghaladó szám.

A MarketWatch elemzése ugyanakkor rámutat arra, hogy jóllehet idén az összes visszahívás 59 százalékát tették ki a General Motors által visszahívott autók, a 2004 és 2013 közti időszakban a GM visszahívási mutatója csupán 16 százalékos volt, míg a piaci részesedésének átlaga 26 százalék volt.
Az Experian Automotive adatai szerint az Egyesült Államokban rendszámmal rendelkező autók 26 százaléka a Genaral Motors valamelyik márkájához tartozik. A második helyen a Ford áll 19, a harmadikon pedig a Toyota 13 százalékos piaci részesedéssel.

A General Motors azért fordít különös figyelmet a visszahívásokra, mert évekig nem javította ki a Chevrolet Malibu gyújtáskapcsoló hibáját, ami miatt eddig ötvennégy karambolt és tizenhárom ember halálát okozta az Egyesült Államokban. Mint ismeretes, Mary Barra, a GM vezérigazgatója korábban kijelentette: ez év januárjáig a cég nem volt tisztában azzal, hogy ennyire jelentősek a hiba következményei. Azóta a világcég segélyalapot hozott létre a károsultak számára, Mary Barra pedig az egyébként igen kemény szenátusi meghallgatáson bejelentette, hogy a legmagasabb szintre emelte a biztonságot érintő döntéshozatalt.

A General Motors esete talán figyelmeztetés volt a többi gyártó számára is, ezért ugrott meg hirtelen a visszahívások száma az Egyesült Államokban.

Június végén például a Chrysler – ugyancsak a gyújtáskapcsolók miatt – majdnem 700 ezer kocsit rendelt a szervizekbe, de ekkorra már több céget is érintett a Takata-légzsákok hibája. A Toyota például világszerte 2,7 millió autót hívott vissza, mert az első ülésekhez kapcsolódó légzsákok a nem megfelelő hajtógáza karambol esetén akár fel is gyújthatja az autót. Sorra jelentették be a különböző márkák, hogy szervizbe rendelik a kocsikat. A BMW esetében 1,6 millió autóról szóltak a hírek, és a kampányhoz egyebek között csatlakozott a Chrysler, a GM, a Honda, Mazda és a Mitsubishi is.

Az autógyártók az elmúlt öt évben készül autók közül összesen 10,5 millió darab felülvizsgálatára kényszerültek, ami a Takatának akár 500 millió dollárjába is kerülhet. Emiatt ma délelőtt a tokiói központú vállalat bejelentette, hogy a tervezett 16 milliárd jenes nyereséggel szemben a folyó üzleti évben a nettó veszteség elérheti a 24 milliárd jent (235 millió dollár). A Reuters szerint a cég – amelynek vezérigazgatója, Shigehisa Takada bocsánatot kért a részvényesektől a júniusi éves közgyűlésen – nettó vesztesége a 2012/2013-as üzleti évben 21,1 milliárd jenre rúgott.

Ugyanakkor a Honda alelnöke, Tetsuo Iwamura azt mondta a múlt hónapban, hogy a márka fontolóra veszi, a továbbiakban is használja-e a Takata légzsákjait. (A japán vállalat 20 milliárd forintba kerülő légzsákgyára év végére épül föl Miskolcon.)

Az ilyen hatalmasra duzzadó visszahívási botrányok biztosan rossz képet fest az autógyártókról – mondta Akita Maszahiro, a Credit Suisse elemzője, hozzátéve: "Nem lesz könnyű minden kapcsolatot megszakítani egy a világpiac 20 százalékát kezében tartó céggel, de azt is nehéz elképzelni, hogy nem hat majd az üzletre a jövőben"

Amikor életekről van szó, érthető a közvélemény és a fogyasztóvédelem fokozott érdeklődése. A befolyásos Consumer Reports a múlt héten például felszólította a Toyotát, hogy hívjon vissza 177 500 régebbi hibrid Camryt, a fékszervó lehetséges meghibásodása miatt.  

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.