A tavalyihoz hasonló, 34,5 millió eurós bevétellel számol erre az évre a Payer Industries Hungary Kft., amelynek ajkai gyára nemrég gyártotta le tízmilliomodik késztermékét – mondta el a Világgazdaságnak a társaság ügyvezető igazgatója.
2009-ben a magyarországi leányvállalat adta az osztrák központú, személyes higiéniai, háztartási és egészségügyi területen használt elektromos kisgépek előállításával foglalkozó Payer teljes bevételének a felét. Bárány-Helmik Gábor azonban hozzátette: a válság érzékenyen érintette a társaságot is. Összességében a 2008-ban elért 37 milliós bevételhez képest rosszabb eredményt ért el a hazai cég, amely bevétele 97 százalékát az európai piacok felé irányuló exportból szerzi.
Nem véletlen, hogy az árfolyam-ingadozások kivédésére tavaly óta euróban számol el a társaság, ám – mint Bárány-Helmik Gábor elmondta – jelenleg a dollár erősödése jelenti a problémát a termékei egyes elemeit távol-keleti importból beszerző Payer számára.
A magyarországi cég bevéte-lének nagyjából kétharmadát a szépségápolási szerek (elektromos hajvágók, borotvák, epilátorok és hasonló termékek) adják, harmadát pedig a műanyag házba foglalt készülékek (például ablakmosó, sörcsapoló berendezések). Az Európában egyedülállónak számító termékgyártáshoz a fröccsöntő technológiát, illetve a vágóelemeket a Payer adja, míg az elektronikát távol-keleti cégektől szerzik be. A termékfejlesztés is az 1992-ben alapított magyarországi telephelyen zajlik.
Az ajkai telephely, amelynek új üzemét 2007-ben adták át, ma 500-520 embernek ad munkát, ez kevesebb, mint a néhány évvel ezelőtti tervekben szereplő 600-as létszám. Bárány-Helmik Gábor szerint ez is a válsággal magyarázható, növekedést elsősorban egy jövőre piacra kerülő termék sikerétől remélnek.
A tavalyi visszaesés hátterében a személyes higiénia területén érkező megrendelések viszszaesése állt az első negyedévben, később azonban növekedni tudtak. Ezt részben az ágazat szezonalitása magyarázza: a gyártás is jellemzően a karácsonyi időszakban lendül fel, így a megrendelésállomány ősszel 10, de akár 25 százalékos növekedést is mutat. Mindezek ellenére Bárány-Helmik Gábor még az idén is minimális visszaesést prognosztizál ezen a területen. Ezt azonban kompenzálhatja a másik, egyéb fogyasztói termékeket előállító üzletágban, főleg egy otthoni ablaktisztító révén remélt növekedés.
Reményre adhat okot az igazgató szerint az is, hogy az általuk gyártott – és részben nemzetközi márkás termékekként (a cég partnere többek között a Philips és a Rowenta), részben pedig nagy európai kereskedőházak (például a Tchibo vagy az Aldi, korábban a tavaly csődbe ment Quelle) márkás termékeiként piacra dobott – szépségápolási termékek jellemzően abba a 40–60 eurós árkategóriába tartoznak, ahol igazából nem tartják a fogyasztók fontosnak a spórolást, nincs is nagy árkülönbség a termékek között. Ennek ellenére a partnerekkel együtt folyamatosan zajlanak a fejlesztések, a tízmilliomodik termék is egy ilyen, új típusú, mosható férfiborotva volt.
Az egyetlen európai üzem
A Payer ajkai gyára 1992-ben kezdte meg működését. A Payer Kvattro néven létrehozott magyar cég a Videoton egykori telephelyén kezdett termelni. 1998-ban került a Payer csoport százszázalékos tulajdonába, ekkor vette fel a Payer Industries Hungary nevet. Ebben az időben kétszáz alkalmazottat foglalkoztattak, éves nettó árbevételük 245 ezer euró volt.
A gyártás 2007-ben települt át a jelenlegi üzembe, amely Európa legkorszerűbb technológiájával működik. A társaság 12 millió eurós zöldmezős beruházással létesítette 10 400 négyzetméteres, bővíthető gyártócsarnokát az ajkai ipari parkban.
A Payer csoport legnagyobb gyártóegységeként jelenleg mintegy 60–100 ezer darab készterméket gyárt hetente, főleg elektromos szépségápolási, valamint felhasználói termékeket, mint például otthoni használatra készülő sörcsapot, ablaktisztítót vagy speciális szódakészítő és -adagoló készülékeket.
A Payer a Veszprém megyei üzemen kívül Kínában, Sanghaj mellett folytat még termelést, ott az észak-amerikai piacra szánt termékeket állítják elő – mondta el Bárány-Helmik Gábor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.