BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újraéled a Knaus-gyár

Nem csupán a megszűnést sikerült elkerülnie a nagyoroszi Knaus Tabbert lakókocsigyárnak, de a piaca is bővült, megkezdheti az első szállítmány legyártását az orosz piac számára. Ez azért is jó hír, mert a cég vezetője, Botka József augusztus elején még nem volt biztos abban, hogy a fennállása első 16 éve alatt végig nyereséges gyár megéri a telet. Giovanni Marcon, az anyacég, a Knaus Tabbert GmbH vezérigazgatója októberi nagyoroszi látogatása alkalmával azonban kijelentette: az új tulajdonosok életben akarják tartani a magyar leányvállalatot.

Eddig az állásfoglalásig azonban meglehetősen viharos út vezetett. A tavaly ősszel csődbe ment anyacéget az év elején vette meg a holland HTP befektetői csoport mintegy 40 millió euróért; ebből 28 millió volt a bankhitel, ezt a pénzintézet csupán a német kormánygarancia biztosítása után utalta át. A HTP ennek fejében azt vállalta, hogy az 1200 németországi munkahely közül három évig megtart 650-et.

Így magyarországi munkahelyeket is fel kellett áldozni, és nagyjából 730 millió forintos veszteséggel zárta a július 31-ével végződött 2008/09-es pénzügyi évét a nagyoroszi lakókocsigyár. Az augusztus–decemberi öt hónapra további mintegy 150 milliós veszteség vártható (az üzleti év januártól már egybe fog esni a naptári évvel). Az anyacég csődjét követően több mint fél év telt el termelés nélkül, miközben a fix költségeket – köztük a dolgozói béreket – fizetni kellett. Igaz – mondja Botka József –, a létszámot ez alatt az idő alatt 350-ről 270-re csökkentették. Márciusban pedig, amikor az új tulajdonos kijelölte a vállalati stratégiát, és a további leépítésekre pénzt is biztosított, 130-ra vették vissza a létszámot. A két német és a magyar gyárban csupán március közepén indulhatott meg a munka.

Hogy mennyire nem könnyű a kft. ügyvezetőjének dolga, az is mutatja, hogy júniusban még az volt a terv, hogy a tulajdonosváltás után a kft. fő profilja a lakóautó-előállítás lesz, és a magyar mérnökök által tervezett Box Star modellből – a tavalyi négyszázhússzal szemben – az idén akár közel ezret is exportálhatnak. Ezzel szemben a múlt évben 4790 lakókocsit kiszállító gyár az idei naptári évben 460 lakókocsit és 400 Box Start készíthet. A 2008/2009-es pénzügyi év zárása óta a napi termelés két – saját fejlesztésű – lakóautóra és három lakókocsira korlátozódik, míg másfél éve még a két lakóautó mellett 22 lakókocsi készült naponta. Az augusztusban megtartott düsseldorfi Caravan Expón ugyanakkor 30 lakóautóra vett fel rendelést a nagyoroszi társaság, és a közelmúltban befutott rendelések alapján az első negyedévben három-három darabra emelkedik a termelés. Emellett a bútorelem- és a textilüzem teljesítménye is 40 százalékkal bővül. Még decemberben legyártják az első öt – az orosz elvárások alapján átalakított – Deseo lakókocsit, amelyet márciusig további 35 követ.

Kevesebb lakókocsit vesznek

A válság előtt mintegy 300 ezer lakókocsi és lakóautó kelt el Európában. Az idén a 130 ezret sem fogja elérni az értékesítés.

Az első fél évben még az olyan hagyományosan erős piacokon, mint a skandináv országok, illetve Svájc, 32, illetve 22 százalékkal estek az eladások. Ugyanakkor Csehországban és Szlové-niában ha viszonylag alacsony szinten is, de stabil

a kereslet, míg a lengyel kereskedőknél csak a magyarok, szlovákok és románok jártak rosszabbul.

Az első fél évben még az olyan hagyományosan erős piacokon, mint a skandináv országok, illetve Svájc, 32, illetve 22 százalékkal estek az eladások. Ugyanakkor Csehországban és Szlové-niában ha viszonylag alacsony szinten is, de stabil

a kereslet, míg a lengyel kereskedőknél csak a magyarok, szlovákok és románok jártak rosszabbul.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.