BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszaesett a Suzuki-profit

Megszenvedte a Magyar Suzuki Zrt. a hazai személyautópiac visszaesését. Tavaly mindössze 2200 gépkocsit értékesített itthon, de gyártói teljesítménye csak kismértékben zsugorodott, miután exporteladása erős volt a külföldi roncsautóprogramok miatt.

Nem zárt fényes évet tavaly a „mi autónk” gyártója: 2010-ben a Magyar Suzuki Zrt. a mérleg szerinti eredmény és az előállított autók tekintetében is visszaesést jelentett. Eredménye 9 millióról 5 millió euróra csökkent, a termelt autók számában pedig tízezres visszaesést regisztráltak, így 170 ezer legyártott gépkocsival zárták az évet.

A képet árnyalja, hogy a társaság a leggyengébben éppen a magyar piacon szerepelt, a 2009-ben még 13,5 százalékos részesedése 5 százalékra zsugorodott. Ez a Datahouse összesítése szerint azt jelenti, hogy az Esztergomban gyártott modellek közül tavaly 2200 került magyar gazdához, míg 2009-ben ez a szám 8100 volt. Ezzel a produkcióval a Magyar Suzuki Zrt. még az első ötbe sem fért be, a márkák sorrendjében a hetedik helyet foglalta el tavaly. A piacvezető helyen az Opel és a Skoda márkák végeztek 2010-ben. A piacon természetesen nem csak a Suzuki szerepelt gyengén, a forgalomba helyezések közel 30 százalékkal estek, tavaly már a 44 ezres számot sem érték el, míg 2009-ben meghaladták a 60 ezres értéket.

A Suzuki magyar egységénél előállított autók számában mért viszonylag kismértékű visszaesés az exportpiacok erősödő teljestíményével, a roncsprémiumprogramok felfuttatásával magyarázható, ez a cég pénzügyi eredményein is meglátszik. A társaság exportértékesítése 1,4 milliárd eurót tett ki, a belföldi piacról mindössze 135,8 millió euró származott.

Ez az év sem a problémamentes termelésről szólt a cégnél, de ettől a héttől ismét két műszakban folyik a munka, ami azt jelenti, hogy naponta 850 autót állítanak elő Esztergomban – tudta meg a Világgazdaság. A társaság még május elején azt jelentette be, hogy a március 11-i japán földrengés kövtkeztében – alkatrészhiány miatt – három hétig egy műszakban termelnek, és hogy ezen időszak alatt a korábbi 850 helyett csak 400-430 autó hagyja el a szerelőszalagot.

A Suzuki Motor Corporation húsz éve alapította egyetlen európai termelő leányvállalatát, a Magyar Suzuki Zrt.-t. A 14 milliárd forintos befektetéssel indult zöldmezős beruházás óta a japán világcég több mint 280 milliárdos fejlesztést hajtott végre. Az elmúlt két évtizedben 1,9 millió gépkocsi hagyta el az esztergomi gyár szerelőszalagjait.

Az üzem folyamatos fejlesztése során a legjelentősebb időszaknak a 2003–08 közötti nevezhető, amikor a Suzuki Corp. két legfontosabb célkitűzése az európai disztribúciós hálózat kiépítése volt, valamint a magyar leányvállalat felkészítése a 300 ezres gyártási darabszámra. Ez utóbbi kis híján teljesült is 2008-ban, amikor a gyár 281 686 gépkocsit szállított a megrendelőknek. A csúcsteljesítmény elérését a 2008 végén az autóipart – s ezen belül elsősorban a kisautógyártókat – komolyan sújtó gazdasági világválság akadályozta meg. Így tavalyelőtt 180 ezer, az elmúlt évben pedig csak 170 ezer autó készült Esztergomban.

A piac zuhanása miatt ma jelentős kihasználatlan kapacitása van a Magyar Suzukinak, amely 2007-ben még hatezer embernek adott munkát, ám a létszám a közelmúltban 3500-ra apadt. A válság miatt annyira visszaesett az európai kisautópiac, hogy két éve vissza kellett állni az ötnapos, két műszakos termelési rendszerre.

A Magyar Suzuki nem csupán az európai piacot látja el, hanem bizonyos mennyiséget szállít Japánba, Oroszországba, Ukrajnába s néhány közel-keleti és észak-afrikai országba – például Izraelbe vagy Marokkóba – is.

A gyártás és az export mellett a vállalat az anyagcégtől importált gépkocsik, motorkerékpárok és csónakmotorok értékesítésével is foglalkozik. A Magyar Suzuki Zrt. jelentős szerepet játszik a régió motorkerékpár- és robogókereskedelmében is: nyolc környező ország (Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Románia, Bosznia, Koszovó és Montenegró) piacát látja el motorokkal.

Jön a sportmodell

Ősszel kezdődik Esztergomban annak a Swift sportmodellnek a sorzatgyártása, amelyet a jövő vasárnap záruló genfi autószalonon mutatott be a Suzuki Motor Corp. A Magyar Suzukinál tavaly nyár óta készülő harmadik generációs Swiftnek világautó szerepet szánt a japán cég, ezért nemcsak az említett Swift-S révén bővül a kínálati paletta, hanem a dízelmotoros változatokkal is, amelyek gyártásba állítása januárban kezdődött meg.

A spotváltozathoz Japánból érkezik egy új fejlesztésű 1,6 literes motor, míg a dízelmotort az indiai Maruti Suzuki szállítja.

A spotváltozathoz Japánból érkezik egy új fejlesztésű 1,6 literes motor, míg a dízelmotort az indiai Maruti Suzuki szállítja.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.