BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jönnek az autómatuzsálemek

Az előzetes várakozásokkal szemben a forint gyengülése sem állította meg a használtautó import növekedését. Csak annyi a különbség, hogy öregebb és rosszabb minőségű kocsik áramlanak be az országba

Az első félévben már a használtkocsi-import 17 százaléka, mintegy 7500 autó volt idősebb 15 évnél. A 10-15 éves korosztályba az autók 35 százaléka tartozott, egy százalékuk pedig már a húszon is túl volt. Így összesen 53 százalékot tettek ki a korszerűnek nem mondható modellek.

A magyar járműállomány szempontjából ugyanakkor nem csupán az a gond, hogy a 15 évesnél idősebb kocsik károsanyag kibocsátása és műszaki állapota sok kívánni valót hagy maga után, hanem az, hogy ismét egyre nagyobb számban hoznak be olyan kocsikat, amelyekről csak a szervizekben derül ki, hogy az importáló vállalkozás átverte a vevőt. Amint Frank György, az országszerte 34 használtautó értékesítési ponttal rendelkező Das WeltAuto márkavezetője lapunknak elmondta, a mit sem sejtő magyar tulajdonos a márkaszervizben szembesül azzal, hogy egykor totálkáros és nem helyen rendbe hozott, lopott, vagy olyan kocsit vett aminek az óráját több százezer kilométerrel visszapörgették.

Ráadásul – mondta a szakember – a 15 évesnél öregebb kocsiknál már időszerű a katalizátorcsere, ami még a nem gyári, hanem utángyártott darabok esetében is jóval több mint 100 ezer forint. Ha a vásárláskor még nem is, de hónapok múltán biztosan halaszthatatlanná válik a futómű alkatrészek, tengelykapcsoló, féltengelycsuklók cseréje, így tehát az egymillióért vett „olcsó” kocsi egyre többe kerül a kispénzű tulajdonosának. Időszerű lenne tehát, hogy egy bizonyos kor fölött tegyék még költségesebbé a behozatalt, hiszen manapság nagy számban vásárolunk drága euróért hamarosan ronccsá váló autókat.

Sajnálatos ugyanakkor, hogy amíg Németországban károsanyag kibocsátással arányosan nő az adójuk, addig nálunk a környezetszennyező régebbi autók külön adókönnyítésben részesülnek. A hazai teljesítményadó nem veszi figyelembe a károsanyag kibocsátást, csupán a jármű teljesítményét, ám minél idősebb a jármű, annál inkább csökken az összege – emelte ki Frank György.

Igaz, a regisztrációs adó a fiatalabb modelleket részesíti előnyben. Azonban hiába kell 510 ezer forintot fizetni a 2005 januárja előtt készült euro-hármas, 1,4 - 1,6 literes motorral ellátott kocsi után, ha az idős autók adója egyre csökken. Így például, amíg egy 2010-ben gyártott 100 kilowattos modell évi adója 102 ezer forint, addig egy ugyanilyen teljesítményű, de tíz évvel öregebbre már csak 18 500 forintot vetnek ki – magyarázta a Das Weltauto márkaigazgatója.

Mindamellett a Datahouse adatai szerint továbbra is élénk a hazai használtkocsi piac. Június végéig a tavalyi első félévinél 11,2 százalékkal több, majdnem 240 ezer gépkocsi cserélt gazdát, ami már lassan megközelíti a 2007-2008-as 260-270 ezer körüli csúcsot. Akkor azonban még jóval több fiatal autó volt a piacon, és a vásárlók mindössze 34 százaléka vette tíz évnél idősebbeket. Az idei első félévben már az átírt kocsik 64 százaléka múlt el tíz éves.

A használtpiac kedvencei

Az átírások listáját az Opel Astra vezette az első félévben 17 958 darabbal a Suzuki Swift (15 858) és a Volkswagen Golf (7037) előtt. Ugyanez a sorrend a legkapósabb márkák között is. A tulajdonoscserék 14 százaléka érinti az Opelt, 10,3 százalék a Suzukit a 9,59 százalékos VW előtt. A határon túlról érkező kocsik esetében a Volkswagent favorizálták a vevők leginkább, amelyből 6202 kapott magyar rendszámot. Az importmárkák sorrendjében a 4592 darabos Fordot a BMW (4581 darab), az Opel (4030 darab) az Audi (3356 darab) valamint a Mercedes követi, amiből 3116-ot hoztak Magyarországra.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.