BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A forgalmit szerző kocsik alig 40 százaléka új

Miközben az elmúlt években ismét kezdett magára találni az újautó-eladás, a használt kocsik piaca továbbra is lényegesen jobban gyarapszik.

Idén is folytatódott az immár évek óta tartó folyamatos bővülés a használtautó-kereskedelemben. Ennek eredményeképpen a hazai használt személyautók körében közel 550 ezer adásvétel várható, ami a tavalyihoz képest 11 százalékos növekedést jelent, miközben az importált használt autók száma, 27 százalékos erősödést produkálva, elérheti a 123 ezret – derül ki a Datahouse adataiból.

Az elmúlt években, 2010-től kezdve jelentősen átalakult a használt autók vásárlóinak célterülete. – Míg öt éve még a Magyarországon átírt használt személyautóknak csupán négy százalékuk volt külföldi, idén ez az arány már eléri a 21 százalékot, vagyis a vásárlók minden ötödik használt autót importból szerzik be – mutatott rá Fodor László, a Használt­autó.hu szakértője.

Egyelőre megállíthatatlannak tűnik a használtautó-import növekedése, ez pedig egyre jobban megmutatkozik a hazai autópark összetételében is. Ez ugyanis alapvetően kétféle forrásból tud bővülni: új autók, illetve importált használt autók forgalomba helyezéséből. Ezek aránya az elmúlt években felborult: 2010-ben a hazai forgalmit szerzett autóknak 71 százaléka volt új autó, ez az arány mára 39 százalékra csökkent. Dacára annak, hogy az új autók piaca is évről évre szépen növekszik: tavaly húsz százalékkal bővült, és idén is 14 százalékkal több autót adnak el, mint az előző évben. Míg az új autók számának növekedése lassan eléri azt a szintet, hogy a hazai, jelenleg átlagosan 13,4 éves járműpark öregedése megálljon, az átlagosan több mint 11 éves használt autókból álló import ezt a folyamatot alapvetően semlegesíti. Mindez pedig negatívan hat a hazai közlekedésbiztonságra, valamint az utak és nagyvárosok károsanyag-terheltségére egyaránt. A hazai autóflotta márkák szerinti összetételére szintén hatással van az import. Miközben a belföldi adásvétel 25 százalékában a leggyakoribb két hazai márka, az Opel és a Suzuki valamelyike érintett, a behozatalban a Volkswagen és a Ford áll az élen. A harmadik Opel után a BMW, az Audi és a Mercedes következik.

VG-szakértő: Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke

Az autópiac egészséges szerkezete szempontjából szükség van ugyan a használtautó-importra, de nem a 15-18 éves járművekre, amelyek rendkívül környezetszennyezők. Épp ezért a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége azt javasolja, hogy – Európa több országához hasonlóan – Magyarországon is át kellene térni lóerőalapú adózásról a szén-dioxid-alapúra. A használtautó-behozatallal emellett az a legnagyobb probléma, hogy az autók nem legális használtautó-kereskedők révén, hanem olyan nepperek által kerülnek az országba, akik nem fizetnek adót. A járművek általában azért is olcsók, mert töröttek, és az esetek kilencven százalékában a kilométerórájukat visszatekerték.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.