BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az édesipart is elérte a válság

Az édesiparba is begyűrűzött a válság – állítják a szektor ismerői. Bélai Krisztina, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára szerint egyértelműen jelzi ezt, hogy a harmadik negyedévi adatok már visszaesést jeleznek a kiskereskedelmi forgalomban. A szövetség tapasztalatai alapján a hazai fogyasztók egyre tudatosabbak, így a válság idején is inkább minőségi árut választanak, ám kisebb mennyiségben: átlagosan 8 százalékos a visszaesés a piaci szegmensben. Ami a karácsonyi szezont illeti, az elmúlt években tapasztalt növekedés helyett a főtitkár azt reméli, optimális esetben talán meg tudják ismételni a tavalyi forgalmat.

Az édességipart különösen sújtja, hogy az elmúlt másfél évben a kétszeresére emelkedett az alapanyagköltség majdnem felét kitevő kakaó világpiaci ára. Igaz, a másik fő alapanyag, a cukor az unió intervenció-újraszabályozása nyomán olcsóbb lett – tette hozzá Bélai Krisztina.

„Bennünket is meglepett a csökkenés mértéke, hiszen úgy tartják, a csokoládé válságtűrő termék, ám rosszkor jött a júliusi áfaemelés, és áremelésre kényszerültünk amiatt is, hogy a kakaó világpiaci ára harminc éve nem látott szintre növekedett” – erősítette meg Sánta Sándor, a Bonbonetti csoport vezérigazgatója. A tartósan magas munkanélküliség is érzékenyen érintette a fogyasztást. A boltokba kerülő szaloncukor több mint harmadát előállító Bonbonetti ennek ellenére eddig növekedést tudott elkönyvelni 2009-ben, bár Sánta Sándor szerint az év végi mérleg szempontjából döntő lesz a következő időszak, amikor éves forgalma 40 százalékát értékesíti a cégcsoport.

A szaloncukorpiac több szereplője is felszámolás alá került az elmúlt években, így gyakorlatilag a szegmens egyetlen nagy gyártójává előlépett Bonbonetti vezetője szerint évek óta tapasztalható, hogy a kereskedőláncok egyre későbbre halasztják rendeléseiket, így egyelőre nem lehet pontosan megjósolni a korábban 6 ezer tonnás éves piac idei forgalmát. Jellemző – tette hozzá Sánta Sándor –, hogy összességében polarizálódik a piac, azaz a kevésbé ismert, közepes márkák kiesnek, míg a kereskedelmi márkák, illetve a minőségi, márkázott termékek iránt növekszik a kereslet.

A közepes árkategóriába tartozó termékek gyártói így a hazai piac legnagyobb hányadát adó zacskós termékek esetében próbálják meg védeni leginkább pozícióikat. „Értékes nyereményekre épülő promóciókat indítunk a közepes árkategóriában is, holott ezt korábban csak a prémium termékeinknél tettük” – emelte ki Sánta Sándor. A promóciós tevékenység erősítése nem véletlen: működési költségeiknek az idén lezajlott optimalizálása után marketinggel, innovációkkal próbálja meg átvészelni a válságot a tavaly 13 milliárdos bevételt elérő Bonbonetti.

Ugyancsak a promóciós aktivitás erősítésével próbálja megakadályozni a forgalom visszaesését a Mars. A társaság kitart márkaépítő stratégiája mellett, hiszen válság idején még inkább fontos a fogyasztónak, hogy olyan termékeket vagy márkákat válasszon, amelyek megbízhatóak, jó minőségűek és elérhetők számára – mondta el lapunknak a Mars Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója. Mint Mayer Zsolt kiemelte: a társaság szaloncukrot nem gyárt, karácsonyi szezonális portfóliójában így a vállalat édességmárkáinak építését szolgálva az ajándékozás örömét emeli ki. „Az édességfogyasztás szempontjából is csúcsszezonnak számító időszakban a szeletes termékeink értékesítésére koncentrálunk” – tette hozzá Mayer Zsolt.



Tesco: egyharmad a saját márka

Tavalyi eladásaihoz hasonló keresletre számít az idén a Tesco – mondta el lapunk érdeklődésére Hackl Mónika szóvivő. Termékeit ugyanakkor a korábbinál szélesebb kínálattal és árskálán kínálja a hipermarketlánc. A szezonális édességeken belül harminc százalék körüli lesz a saját márkás termékek aránya – tette hozzá.

Ez egyébként nagyjából megfelel a Nielsen felmérései szerint a hazai piacon forgalmazott saját márkás pralinék arányának.


Ez egyébként nagyjából megfelel a Nielsen felmérései szerint a hazai piacon forgalmazott saját márkás pralinék arányának.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.