Az elektronikus kereskedelmi tevékenység végzését működési engedélyhez és valódi bolt üzemeltetéséhez kötötték korábban. 2008. márciusára elhárult a jogi akadály. 2009. nyarától
kezdődően olyan jogalkotási és ehhez kapcsolódó hatósági jogértelmezési folyamat indult meg, amelynek következtében az elektronikus kereskedelmet ismét a jogbizonytalanság jellemzi – véli a Fair Business Minősítő Testület.
Egy 2009. szeptember 29.-én elfogadott, és két nap múlva, október 1.-én ár hatályba is léptetett kormányrendelet (210/2009) értelmében elektronikus kereskedelemi tevékenység ismét csak bejelentés után végezhető. A rendelet viszont nem emlékezik meg azokról, akik 2008. márciusa és 2009. október 1. között nyitották meg elektronikus üzletüket, viszont bírsággal fenyegeti azokat, akik nem tesznek eleget a bejelentési kötelezettségüknek. Mayer Erika, a Fair Business Minősítő Testület elnöke elmondta: a jogszabály nem ismeri a webáruház fogalmát és a hagyományos üzletekre vonatkozó rendelkezéseket próbálja ráerőltetni a webshopokra. A jogalkotás az internet jogász szerint nincs tekintettel az elektronikus kereskedelemre, ezt mutatja az is, hogy dohánytermékek ugyanekkortól csak fizikai üzletben értékesíthetőek.
A szakértő kifogásolja a vonatkozó reklámszabályozást is, amely a sajtótermékek külső borítójával egyformán kezeli a webáruházak nyitó oldalát. A rendelet szerint a nyitóoldalon tilos az alkoholtartalmú italok reklámozása, ami azért érdekes, mert egy italokat forgalmazó webshop lényege, hogy az italokat eladásra kínálja. A Testület szerint nem számít reklámnak, ha a kereskedő a nyitóoldalon is vásárlásra hív fel, mint ahogy nem kifogásolható, ha egy hagyományos üzlet tulajdonosa a bejárat közelébe teszi az árut. Az elektronikus áruházba is célzottan, a termékek megvásárlásáért lépnek be a felhasználók.
Mayer Erika elmondta: a rendeletet olyan gyorsan és olyan csendben léptették hatályba, hogy szerintük nem csak a kereskedők, de az illetékes ellenőrző szervezet (Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság - NFH) sem tud róla, ezért nincs tudomásuk ezzel kapcsolatos eljárásról. A Testület úgy látja, hogy a rendeletet a jogalkotásra vonatkozó szabályok megkerülésével hozták meg, mivel azt a társadalmi szervezetek bevonása nélkül alkották meg. Ezért kezdeményezik a módosítást.
A jelek szerint az italkereskedők értesültek a rendeletről, olyannyira, hogy az általunk megkérdezett cégek közül több ellen már eljárást is indított az NFH. Az Ital Depó ellen a fent említett reklám szabály kapcsán intézkedett a Hatóság. Balogh Katalin ügyvezető elmondta: nem értesültek a jogszabály bevezetéséről és unfair eljárásnak tartják, hogy az egyik napról a másikra életbe léptetett rendelet kapcsán máris eljár az NFH. Ráadásul – tette hozzá az ügyvezető – az NFH nem nyújtott segítséget az eljárással kapcsolatban. Amikor megkérdezték, hogy a 18 éves korhatárra felhívó szöveget kell-e kitenniük a nyitóoldalra, azt a választ kapták, hogy ez nem írja elő jogszabály, úgyhogy, akár egy szőlőfürt is lehetne a nyitó oldalon. Végül is a nagykorúságra vonatkozó kérdést tették ki a kezdő lapjukra.
Ugyanígy tett az Italclub is, amelyet szintén az NFH keresett meg a nyitó oldal ügyében. Bolyos László tulajdonos-ügyvezető megfigyelte a nagyobb italgyártó cégek honlapjait és az ő példájuk alapján döntött erről a megoldásról. Az ügyvezető ostobaságnak tartja a rendeletet, elsősorban azért, mert véleménye szerint a nagykorúságra vonatkozó felhívás csak csábítóbbá teszi az oldalt. Mint mondta, a házhoz szállításkor eddig is ellenőrizték, hogy az átvevő nagykorú-e, ennél többet nem tehetnek.
Egy harmadik internetes italboltot már meg is bírságolt az NFH. A neve elhallgatását kérő ügyvezető azonban azt mondja, fellebbeznek a döntés ellen, mivel a bírságot egy hónappal ezelőtt, általuk rögzített és közjegyzővel nem hitelesített dokumentumra alapozzák. A cég vezetője hozzátette, hogy az értesítéskor azonnal módosítottak a nyitóoldalukon.
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) úgy látja, a rendelet elfogadása és hatályba lépése között eltelt idő rövidsége irreleváns, mivel a kereskedelmi tevékenységet főképpen a 2005-ben elfogadott törvény, a "Kertv" változtatta meg. Eszerint a webáruházak is csomagküldőknek számítanak, tehát szükségtelen azokról külön megemlékezni. A minisztérium válaszában kiemeli: több mint egy éve tilos alkoholtermékről szóló reklámot a honlapok nyitó oldalán elhelyezni.
Az NFGM a közigazgatási egyeztetés során valamennyi kereskedelmi szakmai szervezettel és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával is egyeztetett, illetve a tervezetet a honlapján is hozzáférhetővé tette, így azt bárki véleményezhette – szögezte le a tárca, hozzátéve, hogy az egyeztetés folyamatába bevonták a csomagküldő kereskedőket tömörítő Magyar Áruküldők Egyesületét is. A minisztérium szerint a rendelet nem szorul módosításra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.