Már csak a polcfeltöltést és az áruátvételt kell automatizálnia az Amazonnak ahhoz, hogy tökélyre fejlessze új kiskereskedelmi modelljét. Az Amazon Go boltokkal az e-kereskedelmi óriás fizikai közelségbe kerül vásárlóival – kontaktusba azért nem, mert a jövő évben Amerikában debütáló boltokban eladót és pénztárost hiába keresne a vásárló, helyettük kamerák és érzékelők hálózata követi minden lépését. A teljesen uniformizált boltokba betérők a bejáratnál az okostelefonjukra letöltött Amazon Go alkalmazással azonosítják magukat, és kezdődhet is a bevásárlás. Nincs sor, sem kosár, a vevő következmények nélkül teheti a saját szatyrába a polcról leemelt árut, az megjelenik a digitális vásárlólistáján, az árát pedig levonják a számlájáról, amint végzett és kilép a boltból. A polcok sem hagyományosak, adagolószerkezet gondoskodik a levett árucikk azonnali pótlásáról. Egyre azért érdemes figyelni: az okostelefon akkuja a vásárlás végéig lehetőleg ne merüljön le.
Az Amazon hétfőn mutatta be az első ilyen kisboltját Seattle-ben, ebben azonban egyelőre csak saját dolgozói vásárolhatnak, hogy a teszteléssel kiszűrjék és kijavítsák az üzemelés közben óhatatlanul felmerülő hibákat. Az igazi boltnyitási hullám jövőre indul, az Amazon első körben kétezer egység átadásával számol. Összehasonlításképp: az egyik legnagyobb kiskereskedelmi lánc, a Kroger 35 szövetségi államban 2800 áruházat üzemeltet. A költségek és a technikai kiszolgálás optimalizálása miatt három méretben és elrendezésben gondolkodnak az Amazonnál – írja a The Wall Street Journal.
Az élelmiszer-kiskereskedelemben egyelőre a hétvégi nagybevásárláshoz vannak szoktatva az amerikaiak, ezt jelzi, hogy az online vásárlások részesedése még csak egyszázalékos a Kantar Retail által 674 milliárd dollárosra becsült piacon, azaz bőven van hová fejlődni – ezt próbálja meglovagolni az Amazon. Az élelmiszer-kereskedelemben eddig az Amazon Fresh házhozszállítási szolgáltatásukkal voltak jelen, de ez már nem fejleszthető tovább, ráadásul az emberek zöme még ma is szereti megfogni, amit megvásárol, és nem akar csak egy kép alapján választani.
IT-irányítás a Starbucksnál
Van, ahol már a vállalatirányításban is megmutatkozik a technológia kiskereskedelmi hatalomátvétele: a Starbucks kávézóláncnál a legendás vezérigazgató, Howard Schultz helyére érkező Kevin Johnson 2008–2014 között a Juniper Networks vezére volt, előtte pedig a Microsoftnál töltött be középvezetői pozíciókat. Az IT-háttér jó belépőnek számít a Starbucksnál, amely szakértők szerint megelőzi ágazati vetélytársait a modern technológiák használatában, az USA-ban például már a fizetések 25 százalékát mobilon bonyolítják le a kávézólánc vendégei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.